Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Ik denk dat ik het achterwiel op de grond moet zetten, of een tegel eronder. Ik had nu gewoon te veel mogelijke bewegingen, daardoor is de blokkeertool niet effectief. Ik probeer het nog wel een keer. Het was ook nog steeds behoorlijk warm.....
 
De blokkeersleutels die te koop zijn zoals Buzetti, kun je verlengen met een stukje pijp. Bv verwarmingsbuis. Dan komt hij wel op de grond en de pennen zet je in de openingen van de koppelingsbel. Gaat uitstekend! Geen luchtsleutel gebruiken die zet te veel gehamer op je tondwielen, idem met blokkeren dmv bezemsteel (ofzo) door achterwiel, niet doen!

Voordeel is met de verlengde blokkeersleutel dat bij het loshalen van de voorvario het verlengde deel mooi tegen de koppelingsbel rust.
Verder altijd met momentsleutel vastzetten.
 
Ik heb zelf de varioriem vervangen omdat m'n SH300 juist 18 000 Km heeft .De voorste vario-vijs aangedraaid met 83 Nm , en de achterste met 74 Nm .Ik heb die aandraaiwaarden ergens gevonden en hoop dat deze correct zijn .
Het is moeilijk te zien of de remblokken voor- en achter versleten zijn . Hoelang gaan deze gewoonlijk mee als men normaal rijdt ?
 
Aantrekwaarden zijn correct, staan zo in de workshop manual. Voor mijn gevoel is het erg strak, maar mijn momentsleutel zal het wel juist hebben. Er gebeurt nog al wat in dat riemhuis qua krachten, je wilt zeker zijn dat het goed vast zit!
In de workshopmanual staan ook de minimale waarden van de remblokjes en de schijven. Ik zou die manual even zien te downloaden Andaman, dan kun je alles nakijken.
 
De remblokjes hebben een gleuf overdwars in het frictiemateriaal zitten. Als die weg is gesleten, meteen vervangen. Liever iets eerder. Daarmee spaar je de remzuigers. Let gelijk eens op de oppervlakte van de remschijven voor hun toestand en prik de gaatjes in de schijf allemaal door tot ze schoon zijn.
 
Laatst bewerkt:
De remblokjes gaan ongeveer 2k t/m 25k mee, iedereen vind dat hij er normaal mee gereden heeft. Het Ligt er dus aan. Bij 18k zou ik zeker controleren! Met zaklamp en spiegeltje kun je het zien. Achter is doorgaans eerder versleten. Hoewel er zijn mensen die de achterrem niet gebruiken, die gaat dus enorm lang mee... ;)
 
Piponld en ik zijn afgelopen week een dragrace wezen doen op de vermogensbank (rollenbank). Dit was omdat ik in de zomer met mijn opgevoerde setup vermogen miste. In de winter is dit geen probleem en levert mijn sh300 28,9pk aan het achterwiel.
Dus allebei een testrun gedaan na eerst goed warm draaien. Resultaat is zichtbaar in onderstaande grafiek. En daar is best veel aan af te lezen.

Setup:

Piponld:Malossi MHR vario, Akrapovic uitlaat, zonder db killer, rest standaard.
Ik: MHR vario, Force master 2, snelle nokkenas, gemodificeerde aanzuigbuis, K&N luchtfilter, akrapovic uitlaat (met db killer) IAT sensor modificatie, vastzittende zuigerveren, rest standaard.

Oranje curve is van pipo zijn sh300, de rode lijn dus van mijn sh. Het kleinste vermogensverschil is 0,7pk. En van 50-85km/u tussen de 1-2pk verschil. Ook is te zien bij 40km/u dat ik een nieuwe Malossi MHR vario heb en die van piponld al 8k meegaat, klein dipje dus. Verder was de top van pipo op de testbank 142km/u, en mijn top ligt op 155km/u geijkte km’s.
Verder zie je bij de A/F curve dat pipo zijn sh veel armer is afgesteld 14,7. Bij mij is dat met de forcemaste injectie controller afgeregeld op max power op 13,7 Air/fuel mengsel is mooi constant over hele bereik. Bij de oranje curve (pipo) zie je echter dat hij t/m 27km/u extreem arm loopt, dit komt door de pair valve in het uitlaatsysteem die bij gas geven extra lucht bijmengt en dus in de uitlaat een armer mengsel laat zien. (De motor zelf loopt gewoon op goede mengsel). Bij mijn SH zie je dat niet, wat dus betekent dat mijn pair valve in de uitaat niet werkt, waarschijnlijk dicht geslipt/koolt. Verder merk je er niets van, de pair valve is een milieu maatregel.

Pipo haalde 26,4pk aan achterwiel, ik 27,1. Honda claimt 27,2pk aan de krukas, dus is het verlies (fiscaal vermogen) met mhr en open uitlaat: 0,8pk t.o.v. de krukas pk’s

Conclusie:

Dat houd in dat ik met mijn opvoer setup in de zomer dus 27,9 krukas pk’s heb en in de winter 29,7pk, Pipo 27,2
In de praktijk houd dit in dat piponld (vlieglichtgewicht van <70kg) en ik met 85kg, in de zomer even snel zijn in de stoplichtsprint van 0-100km/u. :+ -O-

full
 
Laatst bewerkt:
Leuk vergelijk. Leuke feiten komen aan het licht. Bij mij roept het een paar vragen op. Km stand van belang? Modeljaar? Type achterband en de druk daarin? Vastzittende zuigerveren? Jij wisselt toch regelmatig olie? Luchtklep (pair valve) richting uitlaatsysteem? Bij mijn scooter misschien in de kop, in elk geval niet in de bocht of de demper. Haha, vind het eigenlijk prachtig dat mensen zo'n intense relatie hebben met hun SH, dat ze er mee naar een verbrandingsmotorenpsycholoog gaan om de loop in een grafiek te laten ontleden.
 
Vrijdagavond de topsnelheid getest in een jeugdige bui. 140 op de teller. Met tegenwind en de helling van een brug begon. Dus afgehaakt. Daarna te druk met verkeer en geen tijd gekregen voor een tweede poging want de scooter wilde naar huis. We waren er al bijna
 
Hallo mannen, ik krijg vrijdag mijn nieuwe SH300.
vraagje: zijn er rijders met een sh300 die een cruise-controll hebben of een handgas?
Ik had op mijn motor al jaren handgas en nu de laatste weken voor de inruil niet meer
en mis hem erg (na 40km al dode vingers in de rechter hand).
Dat zal met de sh300 ook zo worden denk ik.
 
Kan meevallen Draaiman, de terugdraaiveer van een SH is niet erg sterk. Dat hoeft ook niet, want er zit maar 1 systeempje achter. Bij meer cilinder motoren met meerdere carb's moet de veer meerdere gasschuiven terug duwen, dat kan idd aan je hand trekken.
Mijn advies is probeer het eerst even.
 
Probeer anders een arme luis cruise control, zo’n stukje plastic tussen gashandvat en rem hendel.
Of monteer dikkere handvatten. Veel plezier met je nieuwe SH300! :]
 
Laatst bewerkt:
Leuk vergelijk. Leuke feiten komen aan het licht. Bij mij roept het een paar vragen op. Km stand van belang? Modeljaar? Type achterband en de druk daarin? Vastzittende zuigerveren? Jij wisselt toch regelmatig olie? Luchtklep (pair valve) richting uitlaatsysteem? Bij mijn scooter misschien in de kop, in elk geval niet in de bocht of de demper. Haha, vind het eigenlijk prachtig dat mensen zo'n intense relatie hebben met hun SH, dat ze er mee naar een verbrandingsmotorenpsycholoog gaan om de loop in een grafiek te laten ontleden.

Ja, km stand scheelt ook wel wat, mijne is uit 2010, pipo zijn sh uit 2015. Ik 39k hij 8k op de teller.
Achterband zit op 2,5 bar, ik Metzeler feelfree wintec, pipo de gewone feelfree.
Door rijkere afstelling komt er meer koolafzetting, wat al eerder op andere sh300 vastzittende zuigerveren veroorzaakte en hoog olie verbruik daardoor. Olie is originele 10w30mb van Honda. Pair valve zit geintergreerd in cylinderdeel vd kop.
Om iets te verbeteren scheelt het bakken met tijd als je kan meten op een vermogensbank. Meten is weten.
En opvoeren is zo best duur, dus zal het moeten werken ook! Sneller moet hij worden! })
 
Probeer anders een arme luis cruise control, zo’n stukje plastic tussen gashandvat en rem hendel.
Of monteer dikkere handvatten. Veel plezier met je nieuwe SH300! :]

Dankje, ja we gaan het zien, in Lisse gekocht en dan naar Den Haag rijden vrijdag, gelijk een mooi stukje rijden.
Mede door de goede berichten op dit form is het een SH300 geworden, ik vond het gewicht en de topsnelheid ook belangrijk de "oude" motor werd mij te zwaar (340 Kg) uit de schuur te halen.
Ik vind het best wel spannend de nieuwe SH300 af te gaan halen.
 
Als je 340 kg gewend bent, zal de SH300 op de snelweg wel wat lichtvoetig overkomen. Ik zou vanaf Lisse lekker binnendoor naar Den Haag rijden en de A44 even overslaan. Ik wens je veel plezier met je nieuwe SH!
 
Welkom Draaiman,mat grijs is een hele mooie uitvoering,heel veel plezier ermee,
en zoals Edho ook zegt;lekker binnendoor naar onze hofstad,succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan