Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

Deze toch?
full
 
Heel veel mooie kilometers gewenst. Een nieuwe SH..... daar krijg je geen spijt van!
 
Als je 340 kg gewend bent, zal de SH300 op de snelweg wel wat lichtvoetig overkomen. Ik zou vanaf Lisse lekker binnendoor naar Den Haag rijden en de A44 even overslaan. Ik wens je veel plezier met je nieuwe SH!

Dankje wel, ik ben wel wat gewend, rijd veel op 90 kg 50cc en heb ook nog een 535cc a 210kg gehad, maar de laatste 340kg een VL1500 werd te zwaar op 2 wielen voor deze oude man.
Dan heb ik liever 20 ton op 18 wielen, die valt ook niet om. _O-
of een USA camper Ford V10 300pk.
Je alles even rustig aanvoelen en je ook zo in het verkeer gedragen.
 
Hallo,
Bestaat er een lijst van waar smeer ik wat mee zodat ik het ontbrekende in de schuur aan kan vullen.
 
Ja dat is het service manual, maar dat wil niet zeggen dat dat het beste of makkelijkste middelen zijn.
Ik lees bv. veel over Silicone Grease voor alles en nog wat.
Ik bedoel dus een "eigen" werk lijstje.

En dan nog een vraag:
Er wordt een honda scherm op gezet worden er dan kapjes of zo vervangen voor andere, zo ja dan moet ik er naar vragen de orginele aan mij te geven voor als ik wat anders t.z.t. erop wil monteren.

dank
 
Wat in het manual staat is het beste, behalve de transmissie olie, die kan je beter vervangen door hypo gl5 80w90.
Boutjes en moertjes en schroefdraad kan je invetten met wat kogellagervet. Siliconenvet zou ik niet gebruiken, de voor de sh300 bedoelde vetten zijn beter. WD40 ook niet, is lapmiddel, blijft niet zitten..
 
Laatst bewerkt:
OK bedankt Bulldozer,
de GL5 80w90 heb ik die gaat ook in de China Turbho RL50 scoot eind-transmissie.
 
Laatst bewerkt:
En dan nog een vraag:
Er wordt een honda scherm op gezet worden er dan kapjes of zo vervangen voor andere, zo ja dan moet ik er naar vragen de orginele aan mij te geven voor als ik wat anders t.z.t. erop wil monteren.

dank

Gewoon op letten, en aangeven dat alles wat eraf komt, met jou mee terug gaat. Meestal is het geen onwil dat niet meer gebruikte onderdelen bij de motorzaak achterblijven na ombouw.
 
Vandaag SH300 afgehaald, heerlijk gereden via Haarlem terug naar Lisse en naar huis tot 82km.

Inderdaad moest ik om de afdekkapjes vragen, die nog in de werkplaats lagen van het windscherm.

Is toch wel een fijne motor de SH300.
 
Laatst bewerkt:
Net terug uit frankrijk op de sh150, eind transmissie is verrot/kapot, gekocht met 10.000 op de teller bij motoport en altijd in onderhoud geweest bij motoport voor die 10.000 km, toen ik na de aanschaf de transmissie voor de eerste keer aftapte kwam er waterdunne gitzwarte motorolie uit de transmissie, wees gewaarschuwd: er moet gl4/5 in de transmissie en geen motorolie.

Ga nu de transmissie van mijn oude 150 overzetten die bij 50.000 km er nog als nieuw uitzag met een heel leven uitsluitend gl4/5.
 
Net terug uit frankrijk op de sh150, eind transmissie is verrot/kapot, gekocht met 10.000 op de teller bij motoport en altijd in onderhoud geweest bij motoport voor die 10.000 km, toen ik na de aanschaf de transmissie voor de eerste keer aftapte kwam er waterdunne gitzwarte motorolie uit de transmissie, wees gewaarschuwd: er moet gl4/5 in de transmissie en geen motorolie.

Ga nu de transmissie van mijn oude 150 overzetten die bij 50.000 km er nog als nieuw uitzag met een heel leven uitsluitend gl4/5.

Waardeloos zeg, heb je er nog garantie op?

Ik heb nu 200 km erop staan, en er zal dan ook wel motorolie in de transmissie zitten.
Dat kan toch wel tot de eerste 1000 km beurt erin blijven?
Daarna zal ik het vervangen voor GL5 80w90.
 
Ik heb gisteren mijn aandrijfriem vervangen. Deze had vermoedelijk 14900 km achter de rug in 9 jaar tijd. Verschil tussen oude en nieuwe riem zijn klein.
Verschil buitenkant breedte 0
Verschil binnenkant breedte 1,5 mm
de oude weegt 8 gram minder dan de nieuwe.
Met de blokkeertool is het toch gelukt. Moest gewoon de motor iets beter neerzetten en een balkje gebruiken om de afstand tot de grond wat kleiner te maken. Met een beetje creativiteit los je het op.
Vastzetten van de pully bout en moer met de momentsleutel gedaan, ging ook prima. Ik kan voorlopig weer verder. Nu nog even de olie verversen...
 
Robber57 schreef:

“Net terug uit frankrijk op de sh150, eind transmissie is verrot/kapot, gekocht met 10.000 op de teller bij motoport en altijd in onderhoud geweest bij motoport voor die 10.000 km, toen ik na de aanschaf de transmissie voor de eerste keer aftapte kwam er waterdunne gitzwarte motorolie uit de transmissie, wees gewaarschuwd: er moet gl4/5 in de transmissie en geen motorolie.

Ga nu de transmissie van mijn oude 150 overzetten die bij 50.000 km er nog als nieuw uitzag met een heel leven uitsluitend gl4/5.”


Motorolie is echt niet goed! Zelfde hier na 9k (op de teller) toen ik voor het eerst motor olie aftapte uit de transmissie: zilververf, en donker van kleur. Laatst nog bij iemand transmissieolie vervangen die al vanaf nieuw er hypo gl5 80w90 in had zitten, na 9000km nog glashelder! Dat zegt genoeg... zie foto (de ‘rommel’ op de bodem zijn beschadigingen in de pan)

full
 
Laatst bewerkt:
Na 9000km motorolie (vanaf nieuw) in de transmissie bij mijn SH300, zag deze er uit als waterige metaalsoep:
(Wie wil er nog motorolie in zijn transmissie? :P )

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren mijn aandrijfriem vervangen. Deze had vermoedelijk 14900 km achter de rug in 9 jaar tijd. Verschil tussen oude en nieuwe riem zijn klein.
Verschil buitenkant breedte 0
Verschil binnenkant breedte 1,5 mm
de oude weegt 8 gram minder dan de nieuwe.
Met de blokkeertool is het toch gelukt. Moest gewoon de motor iets beter neerzetten en een balkje gebruiken om de afstand tot de grond wat kleiner te maken. Met een beetje creativiteit los je het op.
Vastzetten van de pully bout en moer met de momentsleutel gedaan, ging ook prima. Ik kan voorlopig weer verder. Nu nog even de olie verversen...

Goed bezig! Die 14900km is het niet, hij is 9 jaar oud, en dat is wel te veel. Opmerkelijk is dat de riem niet smaller wordt op het breedste punt, maar op het smalste stuk. 1,5mm is dan best veel.
Ja, dat kan ook, handig opgelost met balkje! En rijd het beter?
 
Waardeloos zeg, heb je er nog garantie op?

Ik heb nu 200 km erop staan, en er zal dan ook wel motorolie in de transmissie zitten.
Dat kan toch wel tot de eerste 1000 km beurt erin blijven?
Daarna zal ik het vervangen voor GL5 80w90.

Ja, je kunt het idd de eerste 1000 km er in laten als onderdeel vh inloop proces van de tandflanken ( de kromme glijbaantjes waarop de tanden op elkaar lopen) maar daarna moet het er uit.
Garantie noppes , vergeten te vermelden maar ik heb er nu zelf 14000 bij gereden dus de teller staat nu op 24.000 km en het beestje is een 2006 sh150i.
Ik heb er dus altijd gl5 in gehad maar dat heeft niet geholpen, de schade was er al.
na aanschaf van deze sh had ik al vrij snel door dat deze niet zo mooi soepel liep als mijn eerste sh150 die ik kocht met 650 km op de teller( dus vrijwel nieuw), hij voelde een beetje “rauw” aan bij hogere snelheden, mijn conclusie toen was “waarschijnlijk als woon/werkfiets gebruikt met hoofdzakelijk snelweg km’s” maar ik gok nu dat zeer waarschijnlijk dat rauwe kwam van de slijtage in de transmissie.
Ik gok dat met een verse transmissie dat rauwe zeer waarschijnlijk weg is.

Geeft nix want ik heb dus nog een nagenoeg in nieuwstaat verkerende bak van mijn vorige gecrashte sh met 56.000 op de klok.
Die transmissie van sh’s is een beetje een zwak puntje, ik vermoed dat honda motorolie adviseert omdat dit toch iets dunner is en vooral bij lagere temperaturen ook veel dunner is dan monograde 90, dat vertaald zich uiteraardin een lager brandstog verbruik en dus ook, erg belangrijk tegenwoordig; lagere emissie en dus ook een hogere millieu waarde, maar ten koste vd levensduur.

Ik heb nog enige hoop dat het mischien een defect koppelings lager is maar als ik aan het achterwiel draai hoor ik heb onmiskenbare geluid van een rotte tandwielkast, vd week ga ik hem uit elkaar halen, eerst ff uitpuffen vd vakantie 8-)
 
Laatst bewerkt:
OK, na de 1000 beurt vervang ik de motorolie van de transmissie voor de
echte GL5 80w90 olie.
Moet het huis nog schoon gespoeld worden met iets of gewoon de GL5 erin knikkeren?

Vandaag getankt over 230 km 1:35 gedraaid, niet slecht toch?
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je nog olie moet kopen; je kunt het iets hogere verbruik in onze koude winters wat verbeteren door een 75w90 te kopen, ik weet de naam niet meer maar castrol heeft een synthetische 75w90 die het goed doet en niet je keerringen opvreet, ietsje duurder maar met 1 liter doe je meerdere beurten dus dat prijsverschil is te verwaarlozen.
Mijn flesje is op en lege fles weggegooid maar ik heb het gekocht bij olietekoop.nl

\[edit] gevonden: Transmissieolie 1 liter Castrol Syntrans Transaxle (TAFX) 75W90 | Olietekoop.nl
Het is een gl4, gl5 kan geen kwaad maar niet nodig aangezien de eindtransmissie van een scooter een niet-hypoide overbrenging is, gl5 is voor hypoide overbrengingen. Hypoid is een afkorting van hyperboloid oftewel een hyperbolide tand-vorm (zie je oude wiskunde schoolboek of : Spiral bevel gear - Wikipedia)
Kegelsnedes_als_snedes_van_kegel.png

Hyperbolide tanden zitten uitsluitend in een differentieel waarvan de in en uitgaande as niet in 1 vlak liggen, typisch auto’s met achterwiel aandrijving zonder de bekende “tunnel” tussen de stoelen waar de cardan-as in zit, de cardan as ligt dan dus lager dan de wiel assen en dus is de aandrijving hypoide.
Voor de jeugd die vaak moeite heeft met (geduldig) lezen;
vanaf 7:00.

En idd, oude eruit, en nieuwe erin, spoelen is niet nodig, houd als gewoonte aan om je bak olie te vervangen tegelijk met je motor olie en niet de 10.000 km die honda voorschrijft.
Als je toch bezig bent is het 10 minuten extra werk en de kosten zijn te verwaarlozen, en je weet nu dat de transmissie een zwak punt is, je kunt nooit “te veel” verversen.
Vullen gaat erg makkelijk met een 50-100 of 150 cc plastic injectie spuit vd apotheek, als de injectiespuit een rubber zuiger heeft dan na gebruik even uit elkaar halen en goed wassen met afwasmiddel en warm water anders lost de olie het rubber op.

Sommige apotheken willen dergelijke grote spuiten niet verkopen zonder recept uit angst voor overdosering/zelfmoord pogingen met medicijnen, dus even uitleggen wat je er mee wilt doen en dan krijg je hem wel, ze kosten een euro oid.
 
Laatst bewerkt:
Laatst had iemand van het PCX topic ook een kapotte eindtransmissie. Hij (of zij) was op pad in Zweden. Zouden lange afstanden onder zware belasting, misschien in combinatie met de 10W40 een mogelijke oorzaak kunnen zijn?

Bij mijn Jawa wordt ook de 80W90 geadviseerd echter deze loopt en schakelt beter op 10W40. Op advies van de dealer destijds gewisseld naar de 10W40. Heb iets van 55000km met de Jawa gereden zonder tandwielproblemen.
Alle motorfietsen gebruiken 10W40 waarmee ook de versnellingsbak wordt gesmeerd. Motoren met een veelvoud aan vermogen. Bij motoren lees ik nooit over versnellingsbakproblemen. Daarbij neem ik aan dat Honda wel weet welke olie noodzakelijk is.
Daarom begrijp ik de problemen niet.
Heb nog even gegoogled naar het type olie dat andere scooterfabrikanten adviseren.
Kawasaki (J300) en Suzuki Burgman 400 adviseren de SAE#80 of 90.
Yamaha AN400 schrijft 10W30 voor. Ook hier dus geen eenduidigheid.

Heb de eindtransmissieolie nu 2 keer vervangen. Ik meen me te herinneren dat de oude olie er wat "waterig" uit zag. Dunner leek deze wel. Aangezien toen de problemen met de eindaandrijving bij mij nog niet bekend waren, daar verder geen acht op geslagen.
 
Laatst bewerkt:
De keuze van een fabrikant voor een type motor olie of bak olie is een afweging van diverse zaken en compromissen, die afweging zullen we nooit weten maar er spelen dingen mee als: glijlagers van koper of brons verdragen geen tandwielkast olie uit de gl serie omdat er zwavel in zit en zwavel eet koper op, er zitten in meer scooters dan je denkt een simpel glijlager aan de niet-distributie zijde van de tandwiel assen, de belasting is daar niet hoog en een glijlager is simpel en goedkoop en kan volstaan.

Maar ook: de meeste fabrikanten willen een “eenduidig” advies voor al hun voertuigen, zo heeft Mercedes jaren lang de gewoonte gehad om in bijna alle zware load versnellingsbakken atf te gooien, lekker makkelijk want het hydrauliek systeem voor bv de shovel of kraan bevat al 500 liter hydrauliek olie(atf is een hydrauliek olie) je hoeft maar 1 soort op de plank te hebben, een commercieel motief.

Emissie waardes en verbruik zijn tegenwoordig belangrijk, 1% hoger verbuik/co2 waarde en je motor haalt net niet de “euro3-4-5” norm en dat kan weer gevolgen hebben voor het verkoop belasting tarief en dus de uiteindelijke concurentie positie.

Regionaal: in thailand kan iets anders geadviseerd worden dan in noorwegen, de buiten temperatuur in thailand is gemiddeld veel hoger dan in het noorden.

Een fabrikant kan levensduur hoger of lager inschatten kwa belang afhankelijk van de “doelgroep” waarvoor de motor bedoeld is, motorolie heb je al voor de motor nodig en is dus sowiezo voorhanden terwijl en een “speciale” olie in sommige landen lastig verkrijgbaar kan zijn, voor een hypersport motor/scooter geen probleem, voor een alledaagse marktkoopman scooter in mexico wellicht wel een probleem

Enz enz enz.

In de eindtransmissie van een sh zitten geen koperen delen terwijl deze in een gemiddeld normaal motorfiets blok vaak wel zitten( de natte koperen dynamo, verkoperde schakelvorken vd bak,anti-spelingstandwielen van een tandwiel aangedreven nokkenas.
Bovendien is een normaal motorfiets blok, motor+bak+koppeling, motor olie voor een gemiddelde motorfiets is 1 groot compromis, al drie die zaken scheiden (dus een aparte ruimte voor motor,bak en koppeling levert weer meer gewicht, ook weer een compromis.

Tandwielkast olie is de juiste voor een pure tandwielkast zoals de eindvertraging van een scooter, mits geen koper in de bak, motor olie is een compromis maar we zullen nooit te weten welk compromis, met een als “millieu vriendelijke en ultra zuinige scooter bedoeld voor kortere ritjes” verkochte sh die wereldwijd en vooral in het oosten word verkocht kun je wel een aardige gok maken wat dat compromis waarschijnlijk is.
“Gemiddeld” word er in het oosten vrij langzaam gereden vergeleken met de hightech wegen van europa, de grootste verkoop moot voor scooters ligt in het oosten, als die problematische motorolie/bak combinatie alleen optreed bij hogere snelheden (dus in europa); fuck de europeanen-honda verkoopt in thailand meer scooters in 1 stad dan in heel west europa.
Van mijn eigen sh forum in usa weet ik dat in amerika honda voor de sh150 via de dealers een shell ultra zwaar gedoopte diesel-motor olie voor de motor en bak adviseert, die olie is in europa niet verkrijgbaar.

En zo kun je nog uren door argumenteren, en het zijn allemaal redenen die fabrikanten mee wegen, blijft over je eigen ervaring en die van mede rijders in je omgeving, ik weet van diverse andere fora dat motorolie in de bak problematisch, aangevuld met mijn eigen ervaring 1+1=2.

Zware belasting op hoge snelheid is een relatief gegeven, ik heb mijn vorige sh150 (140 kg) jarenlang iedere zomer met aanhanger van 90kg+2man 160 kg+2 zijkoffers 20kg+topkoffer 15kg=totaal 425 kg continu volgas met 105-115 kmh naar frankrijk gesleept, in gewoon gebruik rijd ik vrijwel uitsluitend in twee standen-gas nul of gas vol open( ik ben ex coureur en hou van opschieten :+ ) die transmissie ziet er nu na 50.000 km nog uit als nieuw....

Mijn sh150 service manual vermeld overigens sae90 als eerste en honda motor olie api-se-sf of sg als tweede voor de eindtransmissie, de user manual vermeld sae90 of honda motorolie jaso-ma.
de bak van een 150 en 300 zijn op het formaat na identiek, de 300 manual vermeld uitsluitend honda motorolie jaso-ma (dus niet de jaso mb voor de motor) en geen sae90, pure willekeur,compromissen en marketing miz.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan