Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

OK, na de 1000 beurt vervang ik de motorolie van de transmissie voor de
echte GL5 80w90 olie.
Moet het huis nog schoon gespoeld worden met iets of gewoon de GL5 erin knikkeren?

Vandaag getankt over 230 km 1:35 gedraaid, niet slecht toch?

Transmissieolie vervangen is klusje van een kwartier,en 1 op 35
is heel netjes.
 
Ja, als je nog olie moet kopen; je kunt het iets hogere verbruik in onze koude winters wat verbeteren door een 75w90 te kopen

Vullen gaat erg makkelijk met een 50-100 of 150 cc plastic injectie spuit vd apotheek, als de injectiespuit een rubber zuiger heeft dan na gebruik even uit elkaar halen en goed wassen met afwasmiddel en warm water anders lost de olie het rubber op.

Sommige apotheken willen dergelijke grote spuiten niet verkopen zonder recept uit angst voor overdosering/zelfmoord pogingen met medicijnen, dus even uitleggen wat je er mee wilt doen en dan krijg je hem wel, ze kosten een euro oid.

Nee heb nog wel een paar liter GL5 80w90 in huis, gebruik het ook voor de 50cc scoot.
En als het te koud is blijft de SH300 lekker in zijn verwarmde schuur.

Vullen doe ook altijd met een doorzichtige olie-spuit van Aliexpress van $3.00 die voor olie is dus niet schoon moet maken.

Car-High-Pressure-Hand-Pump-Oiler-Oil-Pot.jpg
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal robber57! :Y

Verder:

In gewone motorfietsen met versnellingsbak gesmeerd door motorolie zit wel tot 10x meer olie (in mijn cbf zat 3,8L) dan in de eindtransmissie van de sh300. Die 0,28L motorolie bij de sh wordt dus in no time stukgeknipt door de tandwielen.
De levensduur is dan ook wss 10x korter. Motorolie vervang je bij normale motor om de 12k. bij een normale motor wordt dat dan +/-1200km bij 10x minder olie in de motor. De interval van Honda is dus naar mijn inzien te groot met 2 jaar interval, wat dus makkelijk 20000km kan zijn.

Er spelen nog meer factoren, zoals kooldeeltjes die wel in motorolie komt, maar niet in de eindtransmissie. En er zit geen ketting in de sh die nog zeg 1:3 de kracht reduceerd in de versnellingsbak. De eindtransmissie krijgt dus best wel hoge krachten te verduren bij de sh300, in een kleine hoeveelheid niet optimale motorolie. (Zie verschil in de eerder geposte olie foto’s, dat zegt al genoeg zonder discussie lijkt mij..)
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Ik ben sinds gisteren de "trotse" eigenaar van een Honda SH 300 bwj. 10/2017 kmstd. 625km en dus MaxSym 600 rijder af >>> https://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28435705#28435705.

Mijn eerste post in deze topic omvat al direct een raadseltje .... ik krijg hem niet meer aan de praat.
Het Smart Key gebeuren klopt allemaal maar als ik op de startknop druk gebeurt er niets.
Ik ben er gisteren 90km mee van de vorige eigenaar naar huis gereden zonder problemen alhoewel ik moet opmerken dat het starten daar ter plaatse ook niet altijd van de eerste maal gebeurde.
Maar de eigenaar draaide dan de contactschakelaar om, zette hem in stuurslot en klapte de zijstandaard uit om daarna terug te proberen waarna er wel vlam in de pijp kwam.
Ik heb ondertussen de manual al gelezen en het lijkt geen rocket science te zijn noch een overloop van een ritueel van aan de contactschakelaar te draaien, stuurslot, zijstandaard, …

Ik merk nog op dat er een GPS aansluiting / voeding is "rechtstreeks" van de accu.

Ik heb terug contact gehad met de vorige eigenaar om dit probleem te feedbacken.
Iemand enig idee van deze small honda with big problem …

Merci,
Jo
 
Gebruikte altijd deze HPG 80W-90 GL5 van Eurol, daar zit gewoon een uittrekbaar dun lang tuutje aan die precies op de scooter transmissie opening past.
Injectie spuit etc. is dan overbodig.

En Oh ja nog een klein tippie voor het 100% ledigen van de eind transmissie.
Draai na het leeg laten lopen ook diverse keren aan het achterwiel,
dan zul je zien dat er nog steeds wat oude transmissie olie uitkomt.
Kymco adviseerde elke 5000km vervangen, de olie was bij die interval altijd nog mooi om te zien, maar vervangen werd hij.

Mvg. Jan
 
Gebruikte altijd deze HPG 80W-90 GL5 van Eurol, daar zit gewoon een uittrekbaar dun lang tuutje aan die precies op de scooter transmissie opening past.
Injectie spuit etc. is dan overbodig.

En Oh ja nog een klein tippie voor het 100% ledigen van de eind transmissie.
Draai na het leeg laten lopen ook diverse keren aan het achterwiel,
dan zul je zien dat er nog steeds wat oude transmissie olie uitkomt.
Kymco adviseerde elke 5000km vervangen, de olie was bij die interval altijd nog mooi om te zien, maar vervangen werd hij.

Mvg. Jan

Bedankt voor de tip, daar had ik nog niet aan gedacht.

Ja ik gebruik dezelfde olie van Eurol maar doe het toch met een doorzichtige spuit dan weet ik hoeveel olie er in is gegaan met name voor de 50cc scoot daar gaat 120cc olie in en dat zie ik niet aan de fles als dat eruit is.
Voor de SH300 is dat iets meer nl. 280cc (1/3 fles)
 
Goedemiddag,
Ik ben sinds gisteren de "trotse" eigenaar van een Honda SH 300 bwj. 10/2017 kmstd. 625km en dus MaxSym 600 rijder af >>> https://www.motor-forum.nl/forum/list_message/28435705#28435705.

Mijn eerste post in deze topic omvat al direct een raadseltje .... ik krijg hem niet meer aan de praat.
Het Smart Key gebeuren klopt allemaal maar als ik op de startknop druk gebeurt er niets.
Ik ben er gisteren 90km mee van de vorige eigenaar naar huis gereden zonder problemen alhoewel ik moet opmerken dat het starten daar ter plaatse ook niet altijd van de eerste maal gebeurde.
Maar de eigenaar draaide dan de contactschakelaar om, zette hem in stuurslot en klapte de zijstandaard uit om daarna terug te proberen waarna er wel vlam in de pijp kwam.
Ik heb ondertussen de manual al gelezen en het lijkt geen rocket science te zijn noch een overloop van een ritueel van aan de contactschakelaar te draaien, stuurslot, zijstandaard, …

Ik merk nog op dat er een GPS aansluiting / voeding is "rechtstreeks" van de accu.

Ik heb terug contact gehad met de vorige eigenaar om dit probleem te feedbacken.
Iemand enig idee van deze small honda with big problem …

Merci,
Jo

Gefeliciteerd Jo met deze mooie scoot,

Zijstandaard in klappen, kontakt aan en de linker HANDREM flink in knijpen dan moet hij starten.
 
Jominushan gefeliciteerd! (voor zover hij rijd..) Ja, idd GOED stevig de linker remhandel inknijpen bij starten. Eerste klik is remlicht, tweede klik bij doorknijpen maakt starten daarna mogelijk met motorstartschakelaar.
(Had dit startprobleem ook nadat ik mijn eerste sh300 kocht.. :$ )

Natuurlijk kan er ook wat fout zijn bij je zijstandaard schakelaar, of start button, of noodknop. Of de linker combi remlicht/start schakelaar (die willen wel eens rot zijn, maar dan vooral het remlicht deel van de schakelaar. Maar je hebt Honda garantie...
 
Laatst bewerkt:
Een D'OH ! is hier wel van toepassing … ik dacht dat ik alles al geprobeerd had alsook het linkerremhendel flink inknijpen maar vooraleer ik aan dat tweede klikje zat … hallo ! Het lijkt eerder een remleidingtest op lekken :+ .
Enfin, problem solved & dikke mercie aan jullie beide, draaiman en Bulldozer.
Jo
 
Laatst bewerkt:
Zo mijn cruise-control (handgas vastzetten) zit er ook weer op
die miste ik op de snelweg wel, rijd veel rustiger.
full
 
Interessant om over de transmissieolie te lezen. Mijn vervangende blok (28.000km) vond ik ook wat rauw klinken in de transmissie, dus voor de zekerheid na zo'n 500km de olie maar eens afgetapt (had deze met nieuwe 10w30 gevuld, alle olie was eruit voor transport).
En je raad het al, vol met metaalgruis.
De boel opengehaald en de lagers van de ingaande as bleken rot. Heb voor de zekerheid alle lagers en keerringen vervangen, al viel dat niet mee. Ze zaten er flink vast in. Maar met een oven en speciaal lagertrekgereedschap is het uiteindelijk gelukt.
De boel zit inmiddels weer in elkaar en klinkt een stuk frisser. Deze keer uiteraard afgevuld met GL5.

Wel een leuk klusje, maar balen dat een blok wat je koopt als "perfect running condition" toch issues heeft. Gelukkig is de verkoper me tegemoet gekomen met een gedeeltelijke refund :t

full

full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in februari een nieuwe SH gekocht. De eerste beurt was bij 1000 km en toen is de olie ververst. Nu heb ik dus 7500km gereden na de eerste beurt. Wat mij opvalt is dat ik ondertussen al een halve liter olie heb bijgevuld. Was trouwens een drama om de juiste olie te kopen. Alleen de dealer had het op voorraad. Het vreemde vind ik dat dit mijn 1e SH is waar ik olie bij moet vullen. Heb ooit een nieuwe SH150 en een gebruikte SH300 gehad en daar hoefde ik nooit olie bij te vullen.
Het enige niet originele onderdeel is de Akrapovic uitlaat. De rest is standaard.

Is het olieverbruik vreemd of is dit normaal?
 
@rhodi, ik hoop het niet ik heb ook een nieuwe vorige week nu met 250km het olie pijl staat 7mm onder max. nu.
ik zal het goed in de gaten houden.
de volgende beurt na de 1000km beurt gaat er andere olie in van Louis.de die ik nog in ruime voorraad heb staan. (half syntetisch 10w40 ProCycle) daar heb ik al 15 jaar mee gereden zonder problemen en verbruik.
 
Laatst bewerkt:
Draaiman,Van welk merk is die cruise control?

CRUCONBIKEIT is nu de naam, heb hem al 17 jaar, ooit gekocht bij brommer zaak in Leiden
iets van Spruit of zo bestaat al een tijd niet meer, maar heb hem nog wel gezien op
het internet voor 57 euro of zo,
Roukema heeft hem ook https://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=12510

Of hier in San Diago webschop https://www.bikebandit.com/aftermarket-parts/control-brakes/throttles/universal-vista-cruise/p/37588

Ook op de ebay.com zoek naar Universal Vista Cruise . Ook op youtube staan films over deze Universal Vista Cruise

Ik heb de bevestiging aan het stuur veranderd zodat je die lelijke beugel dwars over de bedienings knoppen vervalt, gaat ook niet op de SH300.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Ik heb sinds een maand een Honda SH300i.
Het is een mat zwarte met donkere velgen en rode band.
Tot nu ben ik er erg tevreden over.

De vragen die ik heb zijn:
Hebben jullie ervaringen met andere uitlaten? zoja welke? Een Akrapovic vind ik erg mooi klinken maar is ook de duurste. Zijn er ervaringen met Arrow?

Zijn er ervaringen met een K&N filter?

Alvast bedankt.
 
@rhodi, ik hoop het niet ik heb ook een nieuwe vorige week nu met 250km het olie pijl staat 7mm onder max. nu.
ik zal het goed in de gaten houden.
de volgende beurt na de 1000km beurt gaat er andere olie in van Louis.de die ik nog in ruime voorraad heb staan. (half syntetisch 10w40 ProCycle) daar heb ik al 15 jaar mee gereden zonder problemen en verbruik.

Volgens Honda moet er 10W30 in. Die heb ik erin.
 
Terug
Bovenaan Onderaan