Op zoek naar een span.

Ik heb net gekeken.
Alle banden zijn michelin energy,
Voor 165/65 14 productie datum 4706
Span 165/65 14 " " 1613
Achter 185/60 14 " " 3513


Vooral die voorhand is nogal twijfelachtig, ik weet uit ervaring dat vers rubber echt een wereld van verschil kan geven. Nu waren de banden bij mij toen nog veel ouder, maar toch...
Zo gek veel kosten die autobandjes niet en t gaat toch om t rijplezier :)
 
Vooral die voorhand is nogal twijfelachtig, ik weet uit ervaring dat vers rubber echt een wereld van verschil kan geven. Nu waren de banden bij mij toen nog veel ouder, maar toch...
Zo gek veel kosten die autobandjes niet en t gaat toch om t rijplezier :)

Sowiso moet achter vervangen worden en ik zoek naar lagere banden die ook bij nat weer goede grip hebben.
Idd vallen de kosten mee ivm normale motorbanden.
Slijtage maak ik me niet druk om, alleen achter zal wat harder gaan maar dan nog kost het veel minder dan een solo fiets.
Hebben jullie tips kwa merk/type rubber met veel grip?
 
Ik denk dat je verwachtingen een beetje hoog zijn. De druk per wiel is aanmerkerkelijk minder als bij een auto en de banden plakken niet zo goed als motorbanden. Bovendien heb jij ook nog heel brede banden dus per cm2 is de druk op het asfalt bijna nihil.
Nu is het ook nog koud en vochtig, dat helpt ook al niet.
Een zijspan kan je heel makkelijk laten schuiven. Lekker bot het gas er op of dicht en de grip is weg. Dat lukt me met de MZ met 20pk nog zonder moeite.
 
Ik denk dat je gelijk hebt ;-) ik denk bij nader inzien dat als ik dezelfde bochtjes met de auto neem en met dezelfde snelheid die ook gewoon gaat schuiven. Met een span moet je ook meer sturen, solo heb je meer asfalt tot je beschikking en kun je als het ware afsteken.
 
Sowiso moet achter vervangen worden en ik zoek naar lagere banden die ook bij nat weer goede grip hebben.
Idd vallen de kosten mee ivm normale motorbanden.
Slijtage maak ik me niet druk om, alleen achter zal wat harder gaan maar dan nog kost het veel minder dan een solo fiets.
Hebben jullie tips kwa merk/type rubber met veel grip?
Als je nu met de hoogte van de banden gaat spelen zet je alles uit het lood ... of je moet ze alle 3 van een lager profiel voorzien .
Bandenspanning is heeeel belangrijk , had vroeger ook het idee , zo hard mogelijk opblazen , maar ben daar al enkele jaren afgestapt , ik kan je hier neerzetten hoe en wat als je dat wilt
voor en zijspan 1.6
achter 1.8
daar kan je dan gewenst nog een kg meer of minder van maken ( zijspanwiel liefst minder )
 
Bert, het idee zou zijn om alle 3 de banden omlaag te halen maar ik ben op zoek naar de juiste maten. Eea hoeft niet ala minuut, de achterband doet het nog wel even. De spanning ga ik asap checken, goeie tip. Op circuit rijden ze niet voor niets met lage spanning.
 
Ik rij, vooral bij slechte wegen, regelmatig met 140 kPa (= 20,3 psi, 1,4 bar ;) ) in de banden. Ik heb 195/45-17 vóór en 205/45-17 achter. Meestal staan de banden op 180 kPa. Het leuke is wel bij zo'n lage druk dat de banden zo lekker piepen in de bochten :+
 
ja hoor
In de tijd met mijn hayabusa /choda span moest voor de constructeur het zijspan wiel/band op 1.2 kg druk staan , maar ik durfde het hier niet neer te pennen om niet van zot uit gemaakt te worden ... hahahaah
 
Een kennis van me heeft drie speed 2000 combis gehad (nieuw gekocht) waaronder een zzr1100. Hij wist me te vertellen dat het voorwiel 2.5cm opzij gezet is door EML zodat je harder door de bocht kan. Ik neem aan naar links.
Is dat iets dat vaker gebeurd?
 
Kan wel kloppen hoor. De schokbreker zit volgens mij in het midden, het wiel lijkt tov van de shockbreker wel naar links te staan.
 
Bij race zijspannen is dat zo'n beetje standaard. Daar staat het voorwiel ongeveer 75 mm. naar binnen t.o.v. het achterwiel. Het wiel op een straatzijspan naar links zetten lijkt me niet wenselijk omdat de combinatie dan in snel genomen bochten m.i. eerder "op zijn neus" gaat staan, maar uitgeprobeerd heb ik dat nooit. Bij een racespan staat het voorwiel ook naar links maar daar zit ook de bak links.
 
Die 25mm was hij heel zeker van maar of het links of rechts was wist hij niet meer. Binnenkort ga ik zelf eens meten.
Naar rechts zou het meest logisch zijn want dan kan de voorloop minder zijn en stuurt je span lichter bij een gelijk blijvende linker bochten snelheid. Of zie ik dat verkeerd?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan