€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.127
2.281
Naaldwijk
Goedenavond,

Besloten om XSandra een eigen topic te geven. Dit nadat er is vastgesteld dat het virus N + 1 zwaar heeft toegeslagen :( _O-
Dit omdat er reeds een brakke XS400 in mijn garage staat en die heeft ook een eigen topic voor de €500 challenge 2019 O-) :X

Daarmee is een fors dilemma de garage ingereden, want welke XS gaat nu in 2019 gebruikt worden. Om heel eerlijk te zijn is dat nog geheel onbekend :$

Deze XS400 heeft een enigzins bekende historie. Dit omdat bij de koop oude rekeningen met de papieren zijn meegekomen. Daarom is bekend dat dit brik in september 1983 door het Haags Motorcentrum verkocht (kenteken is van mei 1982). Tevens zijn er wat rekeningen waaruit blijkt dat de motor in juli 1995 een km-stand had van 20302. De motor heeft dus nog niet veel kilometers gemaakt. En dat de motor in 1985 gestolen is geweest.

Vandaag is de motor uit het groen geknipt (er is werkelijk gebruik gemaakt van een snoeischaar om de klimop te verwijderen) :Y Daarna is de motor verhuist naar het Westland.

Een eerste inventarisatie is hedenmiddag uitgevoerd. De volgende aandachtspunten zijn al gesignaleerd:
- tankdop is nog niet te openen (benzinekraan werkt, maar niet alle benzine is via de kraan uit de tank te krijgen '( ) Iets om rekening mee te houden met rijden, inhoud van de tank is dus niet geheel te gebruiken bij het rijden.
- carbs zijn aan de buitenzijde heel vuil en vorige eigenaar gaf aan dat schoonmaken wel nodig is)
- voorband spuugt schuim (is dus lek), achterband is uit 2011 (moet tzt vervangen worden)
- remklauw heeft een afgebroken ontluchtingsnippel (zit niet vast, hetgeen verbazing opwekt aangezien de motor tenminste 2 jaar buiten staat)
- rem voor is voorzien van staalommantelde leiding (scheel weer budget)
- 1 keerring is lek (waarschijnlijk van het stilstaan, aangezien de vorige eigenaar aangaf dat hij ze vervanngen had voordat de motor stil kwam te staan)
- accu is dood (niet verwonderlijk)
- buddyseat heeft enige jaren geleden een heel mooi nieuw dek gekregen bij Tiger Leathers. Toen heeft de motor ook zijn naam gekregen, staat aan beide zijde in de buddy. Deze naam komt trouwens terug in de topic titel.
- motor heeft een forse poetsbeurt nodig (lees het groen en de bijbehorende resten moeten verwijderd worden. Daarbij moet er op meerdere plaatsen wat roest weggewerkt worden (gewoon met de kwast of bij grotere stukken de knikkerbus van de Action).
- wielen kunnen een goede poetsbeurt wel gebruiken (gaat pas gebeuren als er nieuwe banden gemonteerd gaan worden)
- contactslot heeft hele oude diefstalschade (okt 1985). Of dit vervangen gaat worden is nog onbekend.
- Er zit een O-ring ketting op de fiets. Deze is redelijk gecorrodeerd. Nog niet in te schatten of deze nog gebruikt kan worden.
- Motor is niet versleuteld en er is niet gerommeld met de kabelboom *O* (motor is compleet, met instructieboekje en gereedschapsetje)

Eerste doel is om het blok draaiend te krijgen. Qua budget hoeft deze fiets geen probleem te geven. De aanschafkosten waren namelijk zeer beperkt: te weten 4 pakjes van elk 6 blikjes Jupiler. Dat geeft een sleutelbudget van 477 + 150 = 627 Euro (als Jupiler was in de aanbieding was geweest was het budget nog groter :+ ).

Daarbij is er ook nog leuke informatie van de vorige eigenaar, namelijk dat de motor voor deze naam nog een andere naam had: "Loeder" :} Dit omdat de motor elke keer weer iets anders had (en daardoor ook stil is komen te staan). Bij dit alles is de tank inwendig voorzien van een coating, is de blackbox van de ontsteking gereviseerd, de voorrem gereviseerd.

In de volgende post volgen een aantal foto's :)
 
Laatst bewerkt:
Nou Wim, ik ben benieuwd naar de foto's! Mazzel dat je deze voor zo weinig op de kop getikt hebt. Veel plezier ermee! :)
 
Eerst even wat foto's in de documentenmap gezet. Zodat de foto's bewaard blijven ;)

Zo stond XSandra in Rotterdam (met zowat een uitzicht op de SS Rotterdam)
full


full


Gelukkig nog geen visjes _O-
full


Benzine grotendeels uit de tank laten lopen
full


full


Spugende voorband
full
 
Ik ga dit volgen.

Dat zadel had ik met nog iemand bekostigd en naar tijger leathers gebracht en gehaald, in de hoop dat dit de kers op de taart zou worden. Echter besloot Xsandra (oh how Colorado, vlieg met me mee naar.....) anders.
Er liggen zelfs nog ergens van die souvenir US-kentekenplaatjes in de kleuren van de staat Colorado bij iemand.

Dat zadel gaat het wel halen!
 
En eentje (met de tekst XSANDRA en daarboven in het klein COLORADO) is met de motor van eigenaar veranderd.

Mijn bedoeling is dat deze op de motor komt !
 
volg modus aan . wim als je met deze gaat vervalt de bierhaal verplichting ook weer natuurlijk
 
ah een echte challenge bike :)
wel een takkenwijf die xandra zie ik haha. ziet eruit als een mooi project zo, gelukkig hebben we nog 1,5 jaar!
 
Zo vandaag is de motor formeel van topicstarter geworden.

Verder is de tank opengegaan, welk ten koste van de tankdop.
full


Weet nu ook waarom die niet open ging. Het corrosiespook heeft toegeslagen, aan de buitenzijde niets te zien, maar het ingelopen water heeft het slot vernageld '( Dus nu op zoek naar een tankdop...

Verder ook iets positief te melden, want in mijn berg onderdelen blijkt een contactslot te zitten dat ik ook met een bergje onderdelen heb meegekregen. Zo te zien zou het wel eens kunnen passen :)
 
full


Dit is het slot dat uit mijn Japanse zooi ;)


Als iemand een tankdop heeft (en als er een tank aan vast zit ook goed) dan hou ik mij aanbevolen :Y
Mijn emailadres staat in mijn MF-gegevens
 
Nou je hebt er weer een "uitdagend" project bij Wim! Pas op dat je geen hobbysloperij wordt met half-af projecten ;) het n+1 virus is gevaarlijk :+ (ik ken het, maar is bij mij momenteel vrij aardig onder controle :P ).

Is het doel deze eveneens rijdbaar te maken of om er 1 (nog te kiezen) af te maken? Passen de onderdelen enigszins op elkaar, ze lijken toch wel redelijk te verschillen?
 
Laatst bewerkt:
Hoewel de naam misschien anders doet vermoeden, zijn het inderdaad echt verschillende modellen:

Yamaha xs400

Yamaha XS 400R
Dat tweede model heb ik ook nog even gereden.

Geinig.

Ik werkte toen in Dordt, woonde in Tilburg.

Plat op de tank, max toeren, denken dat je 230 gaat, zo voelde t ook, teller geeft 130 aan en het zal net 120 geweest zijn :')
 
Hoop ik dat ik in de nabije toekomst een review kan geven van één van de XS400 modellen.

Weet alvast dat mijn XSandra geen twee schijfremmen in het voorwiel heeft. Dus het wordt meer vertragen dan echt remmen '(

En volgens de gegevens die ik kan vinden, leverde een XS400 (1978) iets van 38/39 pk en de latere versie (waar XSandra toe behoort) iets van 45 pk. Weet natuurlijk niet wat er in de loop van de tijd verloren is gegaan (en het is maar de vraag of ik het wil weten :X ).

Meest belangrijke zal zijn, haalt hij goed en veilig de 120 km/uur ;)
 
de mijne deed 143 op de gps, idd wind mee en plat op de tank. 120 gaat redelijk dus, maar ff vlot inhalen :N
 
Grappig, met dit model ben ik ooit begonnen met motorrijden!

Ook een opknapper waar veel te veel tijd en onderdelen in gegaan zijn maar hij moest en zou weer rijden. Jammer genoeg bleek aan het eind van de rit een slechte schakelvork er voor te zorgen dat hij bij 'flink' optrekken uit zijn eerste versnelling schoot en ik had geen zin om weer het blok open te maken. Een probleemloze CB-1 werd de opvolger.
 
Hoop ik dat ik in de nabije toekomst een review kan geven van één van de XS400 modellen.

Weet alvast dat mijn XSandra geen twee schijfremmen in het voorwiel heeft. Dus het wordt meer vertragen dan echt remmen '(

En volgens de gegevens die ik kan vinden, leverde een XS400 (1978) iets van 38/39 pk en de latere versie (waar XSandra toe behoort) iets van 45 pk. Weet natuurlijk niet wat er in de loop van de tijd verloren is gegaan (en het is maar de vraag of ik het wil weten :X ).

Meest belangrijke zal zijn, haalt hij goed en veilig de 120 km/uur ;)
Fabeltje.

Als je met 1 schijf het voorwiel kan laten slippen, heb je max remvertraging al overschreden.
 
Over het remvermogen, bij het blokkeren van het wiel wordt het maximaal haalbare uit de weerstand van de band op het wegdek overschreden.
Of dit met 1 schijf lukt (en dan niet met lomp hard inknijpen van de handel) weet ik (nog) niet.
Maar wat ik wel ervaren heb (met diverse motoren) is dat als er twee schijven op zitten, je een beter "gevoel" in remhandel kan leggen. Daarbij is de kwaliteit band ook een factor met remmen. Hoe beter grip hoe meer remvertraging (en als alles goed werkt komen er natuurlijk verse banden op deze fiets ;) ).

Maar voor XSandra is het aspect remmen nog lang niet bereikt :N .
Eerst kijken of het blok draaiend is te krijgen. Dus begonnen met het verwijderen van de carbs. Was met de lage temperaturen niet makkelijk (rubbers zijn nogal taai bij minder dan 10 graden '( ). Maar het is gelukt.

Uit de carbs is een mengsel van benzine en water gekomen :r . De aanwijzing dat de carbs aan een schoonmaakbeurt toe zijn klopt daarmee geheel :+ Het uiterlijk gaf ook wel enige indicatie _O-
full


Eerste schoonmaakbeurtje van de buitenzijde met tandenborstel en wat remmenreiniger
full
 
Over het remvermogen, bij het blokkeren van het wiel wordt het maximaal haalbare uit de weerstand van de band op het wegdek overschreden.
Of dit met 1 schijf lukt (en dan niet met lomp hard inknijpen van de handel) weet ik (nog) niet.
Met gemak :t
Maar wat ik wel ervaren heb (met diverse motoren) is dat als er twee schijven op zitten, je een beter "gevoel" in remhandel kan leggen. Daarbij is de kwaliteit band ook een factor met remmen. Hoe beter grip hoe meer remvertraging (en als alles goed werkt komen er natuurlijk verse banden op deze fiets ;) ).
Banden in contact met wegdek is de zwakste schakel. Nooit de remmen. Feeling is wat anders, maar ondanks de leeftijd, mogen deze remmen al gerekend worden tot 'de moderne remtechniek'
Maar voor XSandra is het aspect remmen nog lang niet bereikt :N .
Eerst kijken of het blok draaiend is te krijgen. Dus begonnen met het verwijderen van de carbs. Was met de lage temperaturen niet makkelijk (rubbers zijn nogal taai bij minder dan 10 graden '( ). Maar het is gelukt.

Uit de carbs is een mengsel van benzine en water gekomen :r . De aanwijzing dat de carbs aan een schoonmaakbeurt toe zijn klopt daarmee geheel :+ Het uiterlijk gaf ook wel enige indicatie _O-
[afbeelding]

Eerste schoonmaakbeurtje van de buitenzijde met tandenborstel en wat remmenreiniger
[afbeelding]
Lekker bezig.

Ik had ook garageplannen. Die heb ik nog steeds, al binnen zittend met de verwarming aan :+
 
Waarom denk je dat bezig wil zijn met de carbs :?



Dat is namelijk een klusje dat in huis gedaan kan worden *D



Voor de rem geldt dat er al een staalommantelde remleiding aanwezig is, scheelt weer op het kostenbudget (geldt niet voor het reglement, maar wel voor mijn portemonnee).
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat bezig wil zijn met de carbs :?



Dat is namelijk een klusje dat in huis gedaan kan worden *D



Voor de rem geldt dat er al een staalommantelde remleiding aanwezig is, scheelt weer op het kostenbudget (geldt niet voor het reglement, maar wel voor mijn portemonnee).
Bij mij staat de 30 liter bak ook binnen.
Liggen nu twee Keihin CV carbs in te pruttelen.

Ben 1x naar de garage geweest vanmiddag. Tis geen sleutelweer :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan