€500 challenge 2019: XSandra (XS400 1982)

Er is weer wat te melden ;)

Kettingkast is opgeknapt
full


Verder is het originele achterwiel opgeknapt (lees schoongemaakt, gepoetst en zwarte delen geschuurd, daarna gepoetste delen afgeplakt en de zwarte delen gespoten met de knikkerbus).
full

full


Ondertussen ook de achterrem ontdaan van zwarte verf
full


Van het eindresultaat moet nog een foto gemaakt worden (maar is het beter dan origineel :P )

Ondertussen is ook de achterbrug uit het brik verwijderd (en er is wel wat werk gevonden }) )
full

full
 
Zo de achterbrug is weer netjes (op brikkenniveau, dat dan weer wel :+ ).

Schoongemaakt (met staalborstel), ontvet en daarna gespoten met wielspray van de Action. Daarbij ontdekt dat de naaldlagers in de brug het buitenstaan hebben overleefd *O* *O* *O*

Dus die zijn schoongemaakt, voorzien van lekker wat vers vet, waarna de vetgemaakte as weer op z'n plek wordt gehouden met de AMZ-gespoten afdekkapjes (welke inwendig ook weer zijn voorzien van vers vet).

Natuurlijk even bewijs bijvoegen:]
full

full

full



Verder ook ontdekt dat de ketting niet te redden was (O-ringen kwamen eruit, doorgezaagd hetgeen het werk aan de achterbrug wel eenvoudiger maakte ;), maar dit gaat wel ten koste van het budget ;( ). De ruimte waar het kettingwiel was trouwens smerig :r , maar wat met kettingreiniger gaat het anders uitzien. Foto's daarvan komen nog.
 
XSandra staat weer op wielen en kan verreden worden. Ben weer in de opbouwfase :Y

Morgen foto’s ;)

Achterwiel moet er nog uit voor een nieuwe band kan er gelijk nagelen worden waar het geluid vandaan komt als het achterwiel draait ;(
 
Zo Xsandra heeft even in de zon gestaan en natuurlijk zijn er wat foto's gemaakt. Met de opmerking dat het niet opgeknapte voorwiel in het brik zit (het mooie wiel heeft namelijk geen band :P en dan geeft rollen over betontegels schade).

full

full

full


Nog wat tekst toevoegen wat er ondertussen gedaan is. Zoals te zien is de achterbrug met vering en achterwiel weer gemonteerd. Daarbij is het achterspatbord met achterlicht weer geplaatst. Blijkt dat het achterspatbord verbouwd is zodat de bevestigingsgaten verplaatst moesten worden.
Ook de kentekenplaat gemonteerd met daarachter gelijk de knippers, dit omdat de plaats waar ze eerst zaken problemen oplevert met de bagage (gekocht onderdeel, dus relatief een forse kostenpost € 12.50).
De som in het Excellijstje van dit brik staat op dit moment net boven de 200 Euro. Waarbij de enige echte grote kostenpost nog een verse ketting zal zijn 8-)

Volgende etappe is elektra en dat is voor mij altijd een heeeeel moeilijk aspect van het opknappen van een motor '( .

Verder nog een paar foto's om duidelijk te maken dat enige onderhoud wel nodig is O-)
full

full
 
ziet er idd weer fris uit!

Deze motoren hebben standaard inderdaad een flinke taartschep als achterspatbord. Deze is aanzienlijk korter (wel veel mooier zo!)
 
Sta ervan te kijken dat de achterbrug naaldlagers nog redelijk zijn. Had verwacht dat deze minstens overleden zouden zijn.
Hoedanook, dat word straks lekker knallen met die xs400 _O-
 
Had ook niet verwacht dat de lagers nog goed zouden zijn. Er zaten zelfs geen loopsporen op de as :)

Leverde dus ook een klein geluksmoment op :+ en is gevierd met een lekker biertje _O-

Na montage van achterveer en de achterburg met lomp trekken/duwen geprobeerd om er beweging in het geheel te krijgen en dat is niet gelukt *O*

Hopelijk gaat het elektrische deel in dezelfde lijn door O-)
 
Mooi nieuws weer, Wim! Er is nog genoeg te doen, maar de voortgang is ook al echt zichtbaar..

Al met al lijkt deze XS wel beter dan de andere 400???
 
Klopt deze XS ziet er beter uit dan de oude XS *D
Of deze technisch beter weet ik niet, beide motoren hebben niet al te veel km's XSandra iets van 32 dkm, ander XS iets van 55 dkm en beide hebben een kabelboom die niet tot nauwelijks verbouwd is.

Voordeel van Xsandra is dat die is uitgerust met een elektronische ontsteking. En daarbij gisteren vastgesteld dat deze ontsteking al een keer gerepareerd is (was ook gemeld, maar gisteravond de achterkant van de ontstekingsunit bekeken) :) .
 
Laatst bewerkt:
Begonnen met elekta

Positieve punten ;)
Claxon doet het
Knippers voor geven licht

Negatieve punten '(
Geen aansturing startrelais
Geen licht
Geen remlicht

Aandachtspunt zekeringenkastje (als je daar al van kan spreken) is gaar en MOET vervangen worden :X

Ben dus nog wel even zoet :/
 
Laatst bewerkt:
Kleine verbetering qua elektra, voor en achterlicht werken.
Voor stadslicht, gewoon dimlicht en grootlicht. Incl. indicatie in tekkerhuis.

Remlicht en startmotor zijn nog niet actief...
 
Zo er zit een nieuwe zekeringkast op het brik. Gelijk de knippers aangesloten en ze werken.

Dus zit nu aan een lekkere weissbier



Nu de rest nog (remlicht en startmotor)
 
Prima werk !
Goede idee de richtingaanwijzers-achter direct naast de kentekenplaat monteren. Ik vermoed LED vanwege de grootte ? (klein-formaat). Ga ik ook doen bij onze CB500. Dan kunnen de zadeltassen worden gebruikt.
 
Nee, het zijn kleine halogeenknippers van 21 W zodat er niets verder aangepast moet worden (knippers komen bij Westland Customs vandaan).

Reden voor de locatie van knippers zijn de bagagemogelijkheden, terwijl ik het verkeer wel wil laten weten wat er gaat gebeuren (wel zo veilig).
 
Zo de vakantie is voorbij en er wordt weer gedacht aan het project Xsandra. Anders gezegd de motorvakantie van 2019 :Y

Er zijn namelijk een hoeveelheid onderdelen verhuist van Wateringen naar mijn garage (lees de hoeveelheid Japans oud ijzer is weer toegenomen :+ ). Dit heeft wat kleine gevolgen voor het budget. Want niet alles zal gebruikt kunnen worden (wat moet je namelijk met 4 beugels om het blok op te hangen als het reeds gemonteerd in het frame zit en totaal 6 wielen en slechts 1 XS400...)

Sowieso wordt er gebruik gemaakt van een toerentellerkabel, een goede behuizing voor de tellers (huidige is gekraakt en daardoor waarschijnlijk niet zo waterdicht) en een sierstrip bij de voorvork. Voor het overige is het heel handig om een reservespanningsregelaar te hebben (of 2 _O- ) en een CDI. Ook zit er in de onderdelen een kabelboom (zonder zichtbare schade). Daarbij een complete voorremsysteem en een set carbs (niet geheel fris, maar voor inwendige onderdelen mogelijk weer handig).

Enne voor het budget het geheel heeft al 40 hele Euro's gekost 8-)

En om eea te bewijzen
full

full


Dus als iemand nog onderdelen van een XS400 DOHC zoekt:
laat het weten en kijk of het erbij zit en beschikbaar is
 
Gaat GEEN aanhanger monteren achter dit lichte brik :N :+
Heb ook geen aanhanger :P

Ben bezig met de elektra en het gaat :r |( :(

Alles werkt, behoudens de aansturing van de startmotor (die zelf wel werkt, schroevendraaier over de polen van het startrelais en de startmotor draait vrolijk rond).

Ik weet het nu niet wat ik verder moet ;( :$

Geef het eerlijk toe...

Alle contacten schoon, schakelaar op het stuur is al uit het elektrische circuit gesoldeerd (dus die kan weggestreept worden uit het lijstje mogelijke verdachten). Verder zijn alle zekeringen heel. Daarbij ook nog vastgesteld dat er spanning (iets van 12 V, hetgeen voor mij geen lekstroom is) op het startrelais staat...

Maar dan ????
 
Gaat GEEN aanhanger monteren achter dit lichte brik :N :+
Heb ook geen aanhanger :P

Ben bezig met de elektra en het gaat :r |( :(

Alles werkt, behoudens de aansturing van de startmotor (die zelf wel werkt, schroevendraaier over de polen van het startrelais en de startmotor draait vrolijk rond).

Ik weet het nu niet wat ik verder moet ;( :$

Geef het eerlijk toe...

Alle contacten schoon, schakelaar op het stuur is al uit het elektrische circuit gesoldeerd (dus die kan weggestreept worden uit het lijstje mogelijke verdachten). Verder zijn alle zekeringen heel. Daarbij ook nog vastgesteld dat er spanning (iets van 12 V, hetgeen voor mij geen lekstroom is) op het startrelais staat...

Maar dan ????
Als hij wel rond gaat met de schroevendraaier, dan is de vermogenskant in ieder geval goed. Zit het probleem in de aansturing, mogelijke oorzaken:
- Startrelais kapot: 2 bekrachtigingspinnen rechtstreeks bekrachtigen (1 kant aan plus, 1 kant aan min), klikt hij niet -> vervangen
- Startschakelaar kapot/geen contact: meeste Startrelais werken massa gestuurd, wat wil zeggen dat het circuit "compleet" is als deze aan massa wordt gehangen. Vaak gaat dit mis ten gevolge van een nieuw stuur, poedercoaten, etc. Waardoor het stuur geen goede aarding meer heeft en de knop het circuit niet kan vervolledigen. Als je zegt dat je de startknop er "uit" hebt gesoldeerd, wat mag ik daar onder verstaan?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor stuur je erop hebt, maar hou er ook rekening mee dat geanodiseerd aluminium geen stroom geleidt.
 
Betreft het origineel stalen stuur (met loodproppen ingegoten).

En het zit niet in het ontbreken van een massacontact op het stuur. Rechtstreeks een draad tussen min pool op accu en de metalen behuizing van de startknop op het stuur geeft geen verandering in de situatie.

Dus stug verder zoeken...
 
*O* *O* *O*

Het is gelukt :Y de startmotor kan ik bedienen.
Dus alle elektra werkt, remlichten, groot licht/dimlicht, knipperlichten, claxon en startmotor (of het laadsysteem werkt kan ik pas controleren als het motorblok draait)

Oorzaak van het niet werken van de startmotor, zat in de beveiligingsschakelaar van de koppelingshandel. Schakelaar losgehaald en en de startmotor ging soepel rond na het indrukken van het startknopje :$

Dat is vanavond niet gevierd met een biertje, dat wordt namelijk pas a.s. weekend (en dan in Duitsland, aangezien ik de Fazert ga uitlaten met de Fazerclub, lekker :] in Duitsland )

Gelijk maar begonnen aan de tank... Benzinekraan verwijderd, de benzinefilters op de kraan zijn nog goed. De tank zelf is brak '( , veel roest dus dat wordt rommelen om het uiterlijk enigszins fatsoenlijk te krijgen. Onderzijde wordt gewoon AMZ. Buitenzijde eerst waterproof schuren, dan de lelijke plekken blauw spuiten (of het metallic wordt is nog niet bekend). Buitenzijde wordt pas gedaan als de motor gelopen heeft.

De volgende fase komt eraan: motor proberen gestart te krijgen...
Want doordat de startmotor werkt, kan ik gaan proberen de motor te gaan starten 8-)
 
*O* *O* *O*

Het is gelukt :Y de startmotor kan ik bedienen.
Dus alle elektra werkt, remlichten, groot licht/dimlicht, knipperlichten, claxon en startmotor (of het laadsysteem werkt kan ik pas controleren als het motorblok draait)

Oorzaak van het niet werken van de startmotor, zat in de beveiligingsschakelaar van de koppelingshandel. Schakelaar losgehaald en en de startmotor ging soepel rond na het indrukken van het startknopje :$

Dat is vanavond niet gevierd met een biertje, dat wordt namelijk pas a.s. weekend (en dan in Duitsland, aangezien ik de Fazert ga uitlaten met de Fazerclub, lekker :] in Duitsland )

Gelijk maar begonnen aan de tank... Benzinekraan verwijderd, de benzinefilters op de kraan zijn nog goed. De tank zelf is brak '( , veel roest dus dat wordt rommelen om het uiterlijk enigszins fatsoenlijk te krijgen. Onderzijde wordt gewoon AMZ. Buitenzijde eerst waterproof schuren, dan de lelijke plekken blauw spuiten (of het metallic wordt is nog niet bekend). Buitenzijde wordt pas gedaan als de motor gelopen heeft.

De volgende fase komt eraan: motor proberen gestart te krijgen...
Want doordat de startmotor werkt, kan ik gaan proberen de motor te gaan starten 8-)


Kijk, dat is goed nieuws..:. Fijn weekend
 
Terug
Bovenaan Onderaan