Handvatverwarming aansluiten

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Vrijdag op de beurs heb ik handsvat verwarming gekocht.
Vandaag meteen alles geinstaleerd.
Alleen nu vraag ik me af hoe ik dit het beste electrisch aan kan sluiten.

Ik lees vooral dat men dit rechtstreeks op de accu aansluit.
Alleen ik ken mezelf en hoogst waarschijnlijk sta ik binnen de korste keer ergens met een lege accu omdat ik de verwarming ben vergeten uit te zetten.

Nu zat ik te denken.. kan ik hem niet ergens aansluiten dat die pas bij contact aangaat?
Iemand een idee??

Het gaat trouwens om een hornet 600 uit 2004
 
gewoon op een geschakelde plus. Of knippen en aftappen in de kabelboom (wordt meestal dan bij de koplamp/grootlicht gedaan)

Of met bijvoorbeeld een aftapzekering :



Die kun je in een bestaande zekering plaatsen en dan heb je een apart gezekerde geschakelde plus zonder problemen of moeite.
 
Met die zekering is wel een hele makkelijke handige oplossing, alleen wel kijken of het past met datgene dat er misschien weer bovenop moet (tank/zadel).

Ik heb de plus van de koplamp afgeknipt en deze gebruikt :Y
 
Ik heb toendertijd gewoon het stekkertje van m'n stadslicht los getrokken en die als plus gebruikt. Ik weet, officieel mag het niet zonder stadslicht, maar je mag ook niet met alleen stadslicht rijden, dus wat heb ik er nou aan :?. Zo kon ik mooi aansluiten op geschakelde plus zonder knippen in de kabelboom
 
Je hebt zo van die kabelklemmetjes om stroom af te tappen. Die klem je op, bijvoorbeeld, de plus van je licht. Daarmee schakel je een relais (afgezekerd!) die jouw handvatverwarming van stroom voorziet. Let wel op dat je elektrische systeem het aankan.

Dit is dus zo'n aftakconnector:
17437.jpg
 
Je hebt zo van die kabelklemmetjes om stroom af te tappen. Die klem je op, bijvoorbeeld, de plus van je licht. Daarmee schakel je een relais (afgezekerd!) die jouw handvatverwarming van stroom voorziet. Let wel op dat je elektrische systeem het aankan.

Dit is dus zo'n aftakconnector:
[afbeelding]

Ik kom ernstig in de verleiding deze post te verwijderen :X

Die dingen horen niet thuis op een motor. Het kan goed gaan maar die dingen leveren zoveel problemen op...verbindingen zijn vrijwel altijd slecht en 'losjes', kwetsbaar, je kan niet zien wat je doet en of eea goed contact maakt. Erg onbetrouwbaar. Als je een motor met die dingen bij een monteur neerzet met elektrische problemen dan zal een monteur als eerste al die klemblokjes vervangen door een fatsoenlijke verbinding.
 
Ik kom ernstig in de verleiding deze post te verwijderen :X

Die dingen horen niet thuis op een motor. Het kan goed gaan maar die dingen leveren zoveel problemen op...verbindingen zijn vrijwel altijd slecht en 'losjes', kwetsbaar, je kan niet zien wat je doet en of eea goed contact maakt. Erg onbetrouwbaar. Als je een motor met die dingen bij een monteur neerzet met elektrische problemen dan zal een monteur als eerste al die klemblokjes vervangen door een fatsoenlijke verbinding.

Inderdaad ik gooide ze ook altijd weg als ik die tegenkwam ,net zoals die ellendige
kroonstenen }) :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik kom ernstig in de verleiding deze post te verwijderen :X

Die dingen horen niet thuis op een motor. Het kan goed gaan maar die dingen leveren zoveel problemen op...verbindingen zijn vrijwel altijd slecht en 'losjes', kwetsbaar, je kan niet zien wat je doet en of eea goed contact maakt. Erg onbetrouwbaar. Als je een motor met die dingen bij een monteur neerzet met elektrische problemen dan zal een monteur als eerste al die klemblokjes vervangen door een fatsoenlijke verbinding.
Je vergeet te vermelden dat je de originele draad hiermee ook beschadigd. Niet alleen de isolatie maar ook de flexibele kern door het vorkje.
 
Weet niet welke je hebt gekocht natuurlijk, maar ik heb die van Oxford die automatisch uit gaat als de motor voor een paar minuten niet loopt óf als de accuspanning te laag wordt. Na veel gebruik en 50dkm heb ik nog geen accuproblemen (door de hvv) gehad.
 
Ik kom ernstig in de verleiding deze post te verwijderen :X

Die dingen horen niet thuis op een motor. Het kan goed gaan maar die dingen leveren zoveel problemen op...verbindingen zijn vrijwel altijd slecht en 'losjes', kwetsbaar, je kan niet zien wat je doet en of eea goed contact maakt. Erg onbetrouwbaar. Als je een motor met die dingen bij een monteur neerzet met elektrische problemen dan zal een monteur als eerste al die klemblokjes vervangen door een fatsoenlijke verbinding.
Het is zeker niet de beste oplossing, zelf zou ik ook een fatsoenlijke verbinding maken. Maar TS geeft aan niet te weten hoe hij de boel moet aansluiten. Iemand met een dergelijk beperkte technische kennis zie ik liever met zo'n klemmetje aan de slag gaan dan dat hij in een kabelboom begint te knippen. Daarbij zal in het slechtste geval de handvatverwarming niet werken.
 
Laatst bewerkt:
Het is zeker niet de beste oplossing, zelf zou ik ook een fatsoenlijke verbinding maken. Maar TS geeft aan niet te weten hoe hij de boel moet aansluiten. Iemand met een dergelijk beperkte technische kennis zie ik liever met zo'n klemmetje aan de slag gaan dan dat hij in een kabelboom begint te knippen. Daarbij zal in het slechtste geval de handvatverwarming niet werken.
In het slechtste geval breekt op de duur de doorgaande bedrading. Die dingen zijn voor maar een ding geschikt en dat is de vuilnisbak.
 
Het is zeker niet de beste oplossing, zelf zou ik ook een fatsoenlijke verbinding maken. Maar TS geeft aan niet te weten hoe hij de boel moet aansluiten. Iemand met een dergelijk beperkte technische kennis zie ik liever met zo'n klemmetje aan de slag gaan dan dat hij in een kabelboom begint te knippen. Daarbij zal in het slechtste geval de handvatverwarming niet werken.

Als hij niet weet hoe hij het aan moet sluiten is zo'n klemblokkie een nog slechter idee....

Deskundig en klemblok is al een slecht idee, waarom zou niet deskundig en klemblok dan wel een goed idee zijn ?
(deskundig + gebruik van zo'n blokje is puur hypothetisch, een deskundige zou die nooit gebruiken nl )

Met zo'n blokje 'knip' je ook al in de originele bedrading, alleen heb je er dan zelf geen invloed op wanneer de draad echt door gaat. Wiebelige contacten, kabel die toch behoorlijk wat power moet gaan leveren, behoorlijk risico. Enige voordeel is dat ie z'n handen kan warmen als de boel doorfikt.
 
Ik kom ernstig in de verleiding deze post te verwijderen :X

Die dingen horen niet thuis op een motor. Het kan goed gaan maar die dingen leveren zoveel problemen op...verbindingen zijn vrijwel altijd slecht en 'losjes', kwetsbaar, je kan niet zien wat je doet en of eea goed contact maakt. Erg onbetrouwbaar. Als je een motor met die dingen bij een monteur neerzet met elektrische problemen dan zal een monteur als eerste al die klemblokjes vervangen door een fatsoenlijke verbinding.

Dank voor het niet verwijderen. Ik kende deze dingen helemaal niet, nu weet ik dus dat het meuk is.
 
Haha bij ons in de service zijn die klemmen ook taboe.
Ze worden heel afentoe in de nacht storings dienst gebruikt voor een tijdelijke oplossing meer ook niet.
Maar ik ga dus even uitzoeken welk relais mijn verlichting schakeld en hier de handsvat verwarming op aansluiten.

Is de kabeldikte van de voeding naar dit relais wel voldoende voor verwarming en verlichting?
 
Terug
Bovenaan Onderaan