Handvatverwarming aansluiten

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Vrijdag op de beurs heb ik handsvat verwarming gekocht.
Vandaag meteen alles geinstaleerd.
Alleen nu vraag ik me af hoe ik dit het beste electrisch aan kan sluiten.

Ik lees vooral dat men dit rechtstreeks op de accu aansluit.
Alleen ik ken mezelf en hoogst waarschijnlijk sta ik binnen de korste keer ergens met een lege accu omdat ik de verwarming ben vergeten uit te zetten.

Nu zat ik te denken.. kan ik hem niet ergens aansluiten dat die pas bij contact aangaat?
Iemand een idee??

Het gaat trouwens om een hornet 600 uit 2004
 
Handvatverwarming is een aardige stroomtrekker. Die sluit ik altijd via een relais aan. Is geen rocketscience en volgens mij de beste/veiligste manier.


Die blauwe schotchlocks zie ik altijd graag. Het betekent namelijk altijd: " storing gevonden".
Kun je ze daarna meteen verwijderen en een goede verbinding maken.
 
Als je persee wilt aftappen kun je kijken naar positap.
Hiermee heb ik 2 jaar de gps voeding van de koplampen van mijn superduke afgetakt van de koplamp. Geen problemen ondanks dat ik ook wel eens zandpaden afstuiterde met het ding (het is een ktm toch?)
full

Hoeveel stroom trekt zo'n ding?
Waarschijnlijk weet je het antwoord wel maar de action stoelverwarming kussens/matten gebruiken 35 watt, hoeveel kan een handvat dan gebruiken?

Onzin via een relais dus, of zit een koplamp (50+ watt) ook via een relais?
 
Laatst bewerkt:
Als je persee wilt aftappen kun je kijken naar positap.
Hiermee heb ik 2 jaar de gps voeding van de koplampen van mijn superduke afgetakt van de koplamp. Geen problemen ondanks dat ik ook wel eens zandpaden afstuiterde met het ding (het is een ktm toch?)[afbeelding]Waarschijnlijk weet je het antwoord wel maar de action stoelverwarming kussens/matten gebruiken 35 watt, hoeveel kan een handvat dan gebruiken?

Onzin via een relais dus, of zit een koplamp (50+ watt) ook via een relais?

:Y

Ik kwam niet op het woord en kon het met zoeken ook niet meer vinden. Maar inderdaad, die hebben we destijds ook voor mijn Yamie gebruikt en dat werkt prima. Vraag me alleen wel af als de eerder genoemde aftapklemmen zo afgeraden wordt, wat men hier dan vind van de posi-tap oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk weet je het antwoord wel maar de action stoelverwarming kussens/matten gebruiken 35 watt, hoeveel kan een handvat dan gebruiken?

Onzin via een relais dus, of zit een koplamp (50+ watt) ook via een relais?

Mijn Saito handvatverwarming gebruikte 60 watt / 5 Ampere. Ten opzichte van een koplamp van 55 Watt dus meer dan het dubbele aan stroom die door je draadje gaat. Die draad zal dat misschien best aankunnen maar ik zet dan liever een relais van € 3.95 er tussen.

Ik zou sowieso mijn handvatverwarming niet via de koplampdraad laten gaan. Als er dan iets lostrilt, sluiting maakt o.i.d. zit je zonder licht. Na mijn remmen zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van mijn motor als het om veiligheid gaat.

Maar ieder zijn ding hoor. Sluit het aan hoe je wilt. Kroonsteentjes, scotchlocks, rechtstreeks op de accu, met een lullig stukje tape, maakt mij verder niet uit.
 
Mijn Saito handvatverwarming gebruikte 60 watt / 5 Ampere. Ten opzichte van een koplamp van 55 Watt dus meer dan het dubbele aan stroom die door je draadje gaat. Die draad zal dat misschien best aankunnen maar ik zet dan liever een relais van € 3.95 er tussen.

Ik zou sowieso mijn handvatverwarming niet via de koplampdraad laten gaan. Als er dan iets lostrilt, sluiting maakt o.i.d. zit je zonder licht. Na mijn remmen zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van mijn motor als het om veiligheid gaat.

Maar ieder zijn ding hoor. Sluit het aan hoe je wilt. Kroonsteentjes, scotchlocks, rechtstreeks op de accu, met een lullig stukje tape, maakt mij verder niet uit.
60 watt ?
IK zie waardes van 1 a 2 ampère voor de meeste merken.

Saito handvatverwarming - Pagina 3 - Club Pan European Nederland
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik lees waardes van 3 watt tot 60 watt. Ik kan het niet nakijken want ik heb ze al jaren niet meer. Lang leve de Gerbing verwarmde handschoenen.
Het boeit me ook eigenlijk niet. Ik zou ze via een relais aansluiten. En wat een ander daar van vindt moet ie vooral zelf weten.
 
Bedankt allemaal voor de tips en tricks ik ga het binnekort toch ergens op de verlichting schakelen. Het zit nu tijdelijk rechtstreeks op de accu.

En voor de mensen die ook handvatverwarming gaan plaatsen nog een paar tips :

-Je gas hendel beweegt houd hier rekening mee met het vastmaken van het handvat:p
-en de oude handvaten los maken met een compresor *O* *O* dat maakt het egt 1000x makelijker.
 
Hou er rekening mee dat als je het gewoon meelift op de verlichting (zonder relais), er een kans is dat je op den duur je lichtschakelaars doorfikt. Als je amerikaanse style motor hebt waar de verlichting altijd aan is, is dat natuurlijk geen issue.
 
Heeft iemand ervaring ervaring met een Power Distrubution Block? Zat even te zoeken en leek me wel handig als een permanente oplossing om meerdere accessoires te koppelen zonder gedoe (als het eenmaal zit uiteraard). Ik zie hele dure van 80 dollar, maar op Ali zijn ze ook te vinden voor aanzienlijk minder. Is het aan te raden?
 
Als je wilt dat je handvatverwarming alleen aangezet kan worden als je licht brand maak je de ene kant van de spoel aan de massa en de ander kant aan de plus van je verlichting.
Als je nog meer gebruikers wilt aansluiten wanneer je het licht aan hebt kan dat over hetzelfde contact mits dat contact toereikend is en de bedrading dik genoeg.
 
en nog belangrijker misschien.
kan ik ook een meer polig relais pakken voor als ik in de toekomst bijvoorbeeld een 12 volt aansluiting bij me stuur wil of iets dergelijks ?
Ja daar kun je het voor gebruiken maar met een enkelpolig relais en netjes solderen ben je wel beter bezig. Ik zou aanraden om niet een draad van je lampen te gebruiken voor het schakelen hiervan, dat is gewoon net-niet. Met een bedradingsdiagram kun je domweg een geschakelde plus vinden (je motor stikt ervan) en die pakken. Dan wordt je verwarming op het contact geschakeld in plaats van je verlichting. Domweg netter, zeker als je toch al probeert het goed te doen.

Waar de zekering zit maakt ook niet uit voor het functioneren, je moet er gewoon handig bij kunnen, en alles bij elkaar is wel praktischer.
 
Laatst bewerkt:
Ja daar kun je het voor gebruiken maar met een enkelpolig relais en netjes solderen ben je wel beter bezig. Ik zou aanraden om niet een draad van je lampen te gebruiken voor het schakelen hiervan, dat is gewoon net-niet. Met een bedradingsdiagram kun je domweg een geschakelde plus vinden (je motor stikt ervan) en die pakken. Dan wordt je verwarming op het contact geschakeld in plaats van je verlichting. Domweg netter, zeker als je toch al probeert het goed te doen.

Waar de zekering zit maakt ook niet uit voor het functioneren, je moet er gewoon handig bij kunnen, en alles bij elkaar is wel praktischer.


bedankt hiervoor ik ga vanavond is mijn werkplaats handboek erbij pakken volgens mij zit hier een bedradings-schema in.
maar ik zat juist aan de schakeldraad van mijn verlichting te denken omdat deze uitgaat met starten.

Of is er iets wat pas spanning krijgt als de motor ook werkelijk draait.
Dat zou het mooist zijn.

wel een leuk en leerzaam projectje zo :)
even handvat verwarming aansluiten :+
dan snap ik wel weer waarom mense ooit staan te klagen waarom de garage toch "zo duur" is.
nou het is gewoon ff wat werk...
 
Terug
Bovenaan Onderaan