Handvatverwarming aansluiten

Tijsjuh

MF'er
28 jun 2016
125
1
venray
Vrijdag op de beurs heb ik handsvat verwarming gekocht.
Vandaag meteen alles geinstaleerd.
Alleen nu vraag ik me af hoe ik dit het beste electrisch aan kan sluiten.

Ik lees vooral dat men dit rechtstreeks op de accu aansluit.
Alleen ik ken mezelf en hoogst waarschijnlijk sta ik binnen de korste keer ergens met een lege accu omdat ik de verwarming ben vergeten uit te zetten.

Nu zat ik te denken.. kan ik hem niet ergens aansluiten dat die pas bij contact aangaat?
Iemand een idee??

Het gaat trouwens om een hornet 600 uit 2004
 
In mijn geval zit mijn dim- en grootlicht op één 10A zekering.
De bedrading is dan ook duidelijk berekend om zowel het groot als dimlicht gelijktijdig aan te hebben.

Dimlicht staat altijd aan wanneer de motor loopt.
Ik heb dan ook mijn stroom bij mijn dimlicht vandaan gehaald.
Wel netjes gesoldeerd en met een krimpkous.

Om te voorkomen dat door grootlicht dimlicht en de handvatverwarming de zekering eruit zou fikke heb ik deze wel verzwaard naar 15A. Handvatverwarming zelf vraagt 4A en is standaard met 5A afgezekerd.

Oorspronkelijk wilde ik idd ook een relais gebruiken maar gezien de dikte van de bedrading en dat de verlichting al relais geschakeld was heb ik dat niet gedaan. Het is dus een beetje afhankelijk van de fiets waar je het op maakt.

Oxford handvatverwarming heeft idd een ingebouwde accu-saver maar ik heb liever dat mijn accu in het geheel niet belast wordt dan dat deze maar "gedeeltelijk" nutteloos belast wordt.
 
Ik heb dan ook mijn stroom bij mijn dimlicht vandaan gehaald.
Wel netjes gesoldeerd en met een krimpkous.

Om te voorkomen dat door grootlicht dimlicht en de handvatverwarming de zekering eruit zou fikke heb ik deze wel verzwaard naar 15A. Handvatverwarming zelf vraagt 4A en is standaard met 5A afgezekerd.

Oorspronkelijk wilde ik idd ook een relais gebruiken maar gezien de dikte van de bedrading en dat de verlichting al relais geschakeld was heb ik dat niet gedaan. Het is dus een beetje afhankelijk van de fiets waar je het op maakt.
En dan vinden ze dat ik dom advies geef met mijn aftakconnector!
:)
 
Ik heb mijn tekening even aangepast aan de tips.
Maar in princiepe zou ik de kabel die op tekening naar de massa gaat ook op de min aan kunnen sluiten toch

full
 
Waar de zekering zit maakt ook niet uit voor het functioneren, je moet er gewoon handig bij kunnen, en alles bij elkaar is wel praktischer.

zolang een kortsluiting tussen zekering en min zit maakt dat niet uit.
als ze tussen + en zekering zit ... BBQ-time *O*

dus zoals reeds gezegd : zo kort mogelijk aan de plus als chassis min is.
 
Als je het niet snapt, dan moet je helemaal geen advies geven :N
De zekering moet eruit klappen voordat de bedrading het niet meer ziet zitten, en 15A is ongeveer precies waar dat gebeurt met 1,5mm2 draad. Maakt de zekering dus een stuk minder "zeker" het breekpunt in de schakeling. Dus tenzij je 2,5mm2 draad hebt liggen (wat best uniek zou zijn) is het wel degelijk onhandig :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan