cz 250 cc type 471 ombouwen ontsteking

mikesum

Rookie
6 dec 2011
29
7
sas van gent
Hallo, ik ben van plan om mijn oude cz om te bouwen met een moderne
ontstekingsmechanisme zodat ik ook zonder accu kan rijden.
heeft iemand hier ervaring mee en is het aan te raden om deze
dit te doen?

en nog belangrijker weet iemand wat er dan allemaal niet meer nodig is
van de spullen die er nu opzitten.

hij gaat dan ook van 6v naar 12v.

graag info.
 
hij heeft nu kontaktpunt-ontsteking veronderstel ik ?

je hebt een AC ontsteking nodig.
je hebt een speciale stator nodig , waarop ook enkele hoogspanningsspoelen zitten die de bobijn voorzien van spanning.
je hebt een andere bobijn nodig, 1 met een primaire weerstand van maar +- 0.5 ohm
en een CDI en pulsgever.

je kan proberen een komplete ontsteking van een bestaande brommer/motor met 12V en AC ontsteking over te zetten, grootste moeilijkheid zal dan zijn een vliegwiel te vinden dat op je krukas past en in het motordeksel. en er moet plaats zijn in het deksel voor een pick-up.

wil je je huidige vliegwiel behouden, is het grootste probleem een geschikte stator te vinden die net in het vliegwiel past. en moet je een pulsgever op de juiste plaats op het vliegwiel lassen (een "nokje" dat langs de pulsgever passeert). eigenlijk zou je dan je vliegwiel moeten her-balanceren. Heb dit al gedaan op mijn cross-brommer voor een programmeerbare ontsteking, zonder balanceren. geeft toch net wat meer trillingen. niet echt storend, best te doen maar het is dan ook maar om te crossen en blokje gaat toch regelmatig uiteen.

of je kan dit kopen : HPI | Horse Power Ignition , moet je er wel nog lichtspoelen op monteren : HPI | Horse Power Ignition

wil je enkel van de kontaktpunten af, kan je ook zoiets plaatsen : E-spark
 
Terug
Bovenaan Onderaan