Bougiegat schoonmaken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Ik wil het bougiegat schoonmaken, dat is een beetje vettig, vooral het schroefdraad. Wat is de handigste manier om dit schoon te maken daar het natuurlijk direct uitkomt bij de zuiger? Is carburateur reiniger geschikt? Of alleen een bougieborsteltje?
 
Dat zal best in de omschrijving staan, maar dan kan ik er net zo goed een paar keer een oude (maar schone) bougie indraaien. Zie ook niet echt hoe dat alle vettigheid/vuil zou verwijderen i.t.t. iets als remreiniger of carburateurreiniger.
 
schroefdraad beetje vettig, so what ? als de bougie er vlot in en uit gaat valt er verder niets schoon te maken.
Mijn idee.

Met bougie er in, en dan de rand schoonmaken (rondom bougie), dat snap ik.

Maar het draad in de kop? Dat is potentieel risico, dat niet opweegt tegen het nut, mi.
 
Dat zal best in de omschrijving staan, maar dan kan ik er net zo goed een paar keer een oude (maar schone) bougie indraaien. Zie ook niet echt hoe dat alle vettigheid/vuil zou verwijderen i.t.t. iets als remreiniger of carburateurreiniger.

nee, want bij een tap blijft het vuil in de groef zitten die er in de lange weg in zit.

Je kunt wel van je bouge een soort tap maken door er een paar groeven in te slijpen.
 
machinetap-metrisch-fijn-m-16-x-1-5-69430790.jpg


de langsgroeven die je ziet daar komt bij het tappen het metaal/vuil/vet te zitten wat je aan het verspanen bent.
Als je die groeven niet zou hebben dan kan het verspaande materiaal nergens heen en loopt het vast.

Als je een gat wil opzuiveren en je hebt de juiste tap niet dan kun je dat doen door in een bestaande bout groeven te maken.
Natuurlijk moet het al wel een draadgat zijn. En je kunt hem niet te vaak gebruiken want het materiaal van een bout is zachter dan van een tap. Maar het werkt wel.

Dus een normale bougie een paar keer in en uit het gat draaien heeft niet dezelfde werking dan met de tap uit de link.
 
Nieuwe motor kopen. Als je je stoort aan het feit dat dat gat vettig is, kun je bezig blijven. Wil niet weten wat voor bende er allemaal je cilinder in gaat vallen als je het schoon gaat maken.

Gewoon nieuwe bougie erin draaien en rijden met dat ding.
 
Terug
Bovenaan Onderaan