Oude olie in reserve blok

ImperiumDX

Die hard MF'er
10 aug 2009
400
1
Delft
Een paar jaar geleden heb ik een reserve blok gekocht.
Deze werd rijdend gedemonteerd echter heb ik het zo opgeslagen.
Ik heb verder niks gedaan aan conserveren van dit blok etc.
Het zou best kunnen dat het blok de komende paar jaar ook stil zal staan.

Mijn vraag is kan het kwaad om de oude olie er zo in te laten?

Als ik nu nog het olie vervang voor nieuwe olie, hoe zou ik het olie dan kunnen laten circuleren in het blok?
Anders zit er gewoon alleen nieuwe olie in het carter en niet op alle andere onderdelen.
Accu aansluiten op startmotor en paar omwentelingen laten maken een idee?
 
Oude olie zit vol met zuren,dus ja dat kan kwaad,dus aftappen en verder doen wat je zelf aangeeft.

Helemaal "droog" laten staan en 't vocht in de lucht laten condenseren in je blok en laten vast roesten is ook niet goed.
(Daarom word ook geadviseerd je motor vol afgetankt weg te zetten, tegen condens/roestvorming in je tank... Al word benzine bij lang wegzetten weer een ander probleem)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het blok niet droog laten staan.
Heb al eens een blok gekocht die 17 jaar op de plank had gelegen met de olie en koelvloeistof er nog op.
Boven het olienivea was lichte roestvorming te zien. Echt een scheidingslijn. Nokkenassen zagen er pikobello uit.
Denk trouwens wel dat het een vochtige opslag was.
 
in de action olie gaan halen en blok bomvol kappen.

ja, olie verzuurt. maar het is nu niet dat het na 3 jaar verandert is in zoutzuur.
en "gevolgschade" van die verzuring verdwijnt in het niets tov schade door roest.
 
full
 
in de action olie gaan halen en blok bomvol kappen.

ja, olie verzuurt. maar het is nu niet dat het na 3 jaar verandert is in zoutzuur.
en "gevolgschade" van die verzuring verdwijnt in het niets tov schade door roest.

Dan is het onderblok "beschermd" maar hoe zit het dan met de koppen, nokken, assen etc. etc.
 
Gewoon verversen door nieuwe (goedkope) olie en e.v.t een klein klotsje olie bovenop de zuigers via de bougiegat(en).

Als je heel netjes wil doen kan je (m.b.v kickstart of gereedschap op een as) eens per jaar de motor even rond laten gaan, de oliepomp zal ook op spierkracht een klein beetje olie in de lagerschalen duwen.
 
Ja, ik zou het zelf ook niet zo gauw doen :+ maar ik denk wel dat Janbros dit min of meer letterlijk zo bedoelde.

Een andere manier om metalen delen te beschermen tegen corrosie is Tectyl ML. Dat vormt een wasachtige laag. Dat zou je ook in de kop/krukkast kunnen spuiten met zon sproeikop aan het einde van een slangetje. Als het blok weer in gebruik neemt spoelt de wax vanzelf weer weg door de olie.
 
Alles is afhankelijk hoe lang je jou blok wilt gaan bewaren?
Ik zou er verse olie is doen van de action en op de zuigers een beetje doen door de bougie gaten, wat keer flink ronddraaien zodat die verse olie ook op plaatsen komt waar je niet bij kan en af en toe Aan je blok draaien ik bedoel dan de krukas en alles draaien rondgaan zodat er weer olie word opgepompt dan kun je lang alles bewaren.
Ik zou de oliedruk schakelaar er uit halen en als daar dan olie uit gaat komen tijdens het ronddraaien weet je dat de olie verdeelt is.
 
Ik zou de oliedruk schakelaar er uit halen en als daar dan olie uit gaat komen tijdens het ronddraaien weet je dat de olie verdeelt is.

die zit beneden, je zal nog wat toertjes moeten draaien voor de olie dan daadwerkelijk alle kruktappen bereikt heeft, en door de drijfstangen tot bij de zuigerpennen is. of alles wat in de kop gesmeerd moet worden ook effektief van verse olie voorzien is.
 
die zit beneden, je zal nog wat toertjes moeten draaien voor de olie dan daadwerkelijk alle kruktappen bereikt heeft, en door de drijfstangen tot bij de zuigerpennen is. of alles wat in de kop gesmeerd moet worden ook effektief van verse olie voorzien is.

Er staat niet welk merk het is, bij mij zit de oliedrukschakelaar bovenop.
Als je een keer of 10 volledig rond draait moet de olie toch wel overal zijn.
Of er is dan iets niet in orde aan je oliepomp.
 
Of er is dan iets niet in orde aan je oliepomp.
Dat krijg je van al die verzuurde olie, je oliepomp gaat eraan.

Ik denk dat alle mogelijke tips al gegeven zijn.

Vervangen en af en toe rondpompen
Tot de nok toe vullen, dan heeft ronddraaien minder zin of noodzaak
In een olievat dumpen

De laatste is voor wat slangen rond je blok misschien niet zo goed maar het conserveert de rest wel lekker O-)

Als hij echt nog jaren moet staan, aftoppen het ding, gewoon kleppendeksel eraf en gieten tot er niet meer in past. Daarna nog wel even de verbrandingskamer vullen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan