Tips voor dit elektrisch schema?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik heb een Blue Sea Fuse Block 5025 besteld omdat ik wat accessoires heb en er wellicht nog meer wil in de toekomst. Om het wat makkelijker te maken heb ik het uitgetekend voor mezelf. Veel kennis heb ik niet van elektriciteit, behalve hetgeen wat ik opgedaan heb van het internet en ik kan een beetje solderen.
Mijn vraag is daarom of onderstaand schema klopt qua hoe ik dingen wil aansluiten en of er te veel / te weinig zekeringen inzitten, en moeten de inline zekeringen 30A zijn? Zoals het schema dus laat wil ik handvatverwarming en een oplader aanlsuiten via de fuse block. De fuse block wil ik aansluiten middels een relais en op een geschakelde plus (deze heb ik al gevonden, hier zit momenteel de oplader op). De geschakelde plus is in mijn geval een aansluiting in de bestaande zekeringendoos die is geschakeld op het contact.
Ook moet ik nog even uitvogelen wat voor zekeringen (en draad) ik ga toepassen in het block voor de accessoires, tips zijn welkom! :)

VaiXTNe.png
 
Laatst bewerkt:
er staan nu 2 zekeringen van 30 A in serie (achter elkaar) en dat is behoorlijk overdreven en bied geen extra zekerheid. alleen de gene bij de accu is meer dan genoeg.
draad reken je uit op de grote van de zekering en de lengte van de draad. voor een 30A zekering zit je voor kort stukjes vast aan minimaal 2,5mm^2 voor langere stukken zal je dikker moeten om spanningsval te voorkomen.
 
er staan nu 2 zekeringen van 30 A in serie (achter elkaar) en dat is behoorlijk overdreven en bied geen extra zekerheid. alleen de gene bij de accu is meer dan genoeg.
draad reken je uit op de grote van de zekering en de lengte van de draad. voor een 30A zekering zit je voor kort stukjes vast aan minimaal 2,5mm^2 voor langere stukken zal je dikker moeten om spanningsval te voorkomen.
Top, zal die zekering uit het schema verwijderen. Heb ook wat charts gevonden voor de dikte van het draad en de zekeringen :)

Geschakelde plus voor je acculader betekent dat je 'm op contact moet zetten om je accu op te laden?
Met lader bedoelde ik de duo USB-lader aan m'n stuur

Zo een:

31a-waterproof-dual-port-usb-socket-12v-24v-compatible-.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Patrick,

Ik heb ook aan zo’n Fuse Block zitten denken, maar ik ga toch voor de Fuze Block Fz1.
Voordeel is dat je de fz1 kunt instellen voor constante spanning of ingeschakelde spanning.
Je kunt het zelfs per accesoire instellen.
Kan dat bij die van jou ook?
Scheelt namelijk nogal wat kosten, vandaar.
 
Hoi Patrick,

Ik heb ook aan zo’n Fuse Block zitten denken, maar ik ga toch voor de Fuze Block Fz1.
Voordeel is dat je de fz1 kunt instellen voor constante spanning of ingeschakelde spanning.
Je kunt het zelfs per accesoire instellen.
Kan dat bij die van jou ook?
Scheelt namelijk nogal wat kosten, vandaar.

Heb ik ook naar zitten kijken, maar vond dat wel heel erg prijzig. 90 dollar geloof ik.
Je hebt wel gelijk een completer ding voor dat geld, want je kunt inderdaad zelf kiezen of je constante spanning wilt, en bovendien zit er geloof ik al een relais ingebouwd.
Bij de Fuse Block kun je niet kiezen per accessoire wat voor spanning je wilt en moet je een apart relais monteren. Ik wil echter sowieso alle accessoires contactgeschakeld, dus dit voldoet voor mij :) Heb er ook maar zo'n 35 euro voor betaald. Komt dan nog wel wat bij voor relais en wat zekeringen, maar alsnog veel goedkoper.
 
Ik zie een zekeringenblok met een massa rail. Die massa heb je helemaal niet nodig, dat is je frame. Dan heb je het dus over een zekeringenhouder die je voor minder dan tien euro uit China laat komen.
Relais van een paar euro er tussen en klaar.

Zo eentje had ik eerst besteld via Ali, maar toch gecanceld, juist omdat deze een massa heeft, en ziet er ook wat meer solide en kwalititief beter uit. Leek me ook fijner om plus en min van de accessoires beide op de fuse block aan te kunnen sluiten in plaats van voor de accessoires massapunten te zoeken op het frame, gewoon wat overzichtelijker :) maar bedankt voor de tip!
 
Nog een vraag:

Ik heb momenteel een Dual USB-socket op m'n motor zitten en die wil ik ook op de Fuse Block aansluiten.
Nu zit ik uit te vogelen wat voor zekering erin moet voor dit apparaatje.
Het is er zo een als op de foto. De ene uitgang trekt 2,1A en de ander 1A --> dat is samen 3,1A. Mijn gevoel zegt dan, doe er een zekering van 5A tussen. Maar na een zoektocht op internet en ook onderstaande foto (groene zekering = 30A) geven allemaal veel hogere zekeringen, 20A-30A.


Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?

s-l1600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?
Het is nog iets ingewikkelder: USB is 5 volt en je sluit aan op 12 volt. Er zit dus ook nog een tranformatortje in de USB lader. Deze verliest/verbruikt ook wat al verwacht ik dat dat minimaal is omdat die dingen niet echt warm worden.

Het echte antwoord laat ik graag aan de electriciens onder de MF-ers over..
 
Nog een vraag:

Ik heb momenteel een Dual USB-socket op m'n motor zitten en die wil ik ook op de Fuse Block aansluiten.
Nu zit ik uit te vogelen wat voor zekering erin moet voor dit apparaatje.
Het is er zo een als op de foto. De ene uitgang trekt 2,1A en de ander 1A --> dat is samen 3,1A. Mijn gevoel zegt dan, doe er een zekering van 5A tussen. Maar na een zoektocht op internet en ook onderstaande foto (groene zekering = 30A) geven allemaal veel hogere zekeringen, 20A-30A.


Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?

[afbeelding]
3,1 ampère bij 5 volt De stroom zal bij 12 volt ongeveer de helft zijn.
Een 3A zekering is dan meer dan voldoende.
 
Die 3,1 ampère is de maximale stroom welke kan worden afgenomen via de USB aansluiting. Het zegt niets over de opgenomen stroom. De ingang spanning van de usb stekker zal 12 volt zijn, of een aangegeven range bijv 9-24v. Er moet ergens staan geschreven wat de stroom sterkte is welke zal worden opgenomen.

Je zou kunnen berekenen wat het maximale vermogen is wat afgegeven kan worden.
Dat is dan 5 volt x 3,1 ampère = 15,3 watt (P=UxI)

Ik verwacht dat de transformator wel efficiënt zal zijn; anders zou er teveel warmte ontwikkeling plaatsvinden. Maar je kunt stellen dat het opgenomen vermogen hoger zal liggen dan het afgegeven vermogen. We weten alleen nu niet hoeveel. Maar als we voor het gemak met 20 watt rekenen, en we weten dat de spanning 12 volt zal zijn kunnen we de stroom wel uitrekenen; formule is dan I=P/U; 20 watt / 12 volt = 1,67 ampère.

Bij een draaiende motor zal de spanning toe nemen naar 14,4 volt; de stroom zal dan iets lager uitvallen; 1,39 ampère.

Dus v.d.v heeft gelijk dat een zekering van 3 ampère volstaat; ik wilde het alleen even toelichten :)
 
Laatst bewerkt:
Die 3,1 ampère is de maximale stroom welke kan worden afgenomen via de USB aansluiting. Het zegt niets over de opgenomen stroom. De ingang spanning van de usb stekker zal 12 volt zijn, of een aangegeven range bijv 9-24v. Er moet ergens staan geschreven wat de stroom sterkte is welke zal worden opgenomen.

Je zou kunnen berekenen wat het maximale vermogen is wat afgegeven kan worden.
Dat is dan 5 volt x 3,1 ampère = 15,3 watt (P=UxI)

Ik verwacht dat de transformator wel efficiënt zal zijn; anders zou er teveel warmte ontwikkeling plaatsvinden. Maar je kunt stellen dat het opgenomen vermogen hoger zal liggen dan het afgegeven vermogen. We weten alleen nu niet hoeveel. Maar als we voor het gemak met 20 watt rekenen, en we weten dat de spanning 12 volt zal zijn kunnen we de stroom wel uitrekenen; formule is dan I=P/U; 20 watt / 12 volt = 1,67 ampère.

Bij een draaiende motor zal de spanning toe nemen naar 14,4 volt; de stroom zal dan iets lager uitvallen; 1,39 ampère.

Dus v.d.v heeft gelijk dat een zekering van 3 ampère volstaat; ik wilde het alleen even toelichten :)

Heel erg duidelijk, thanks! :Y
 
Die 3,1 ampère is de maximale stroom welke kan worden afgenomen via de USB aansluiting. Het zegt niets over de opgenomen stroom. De ingang spanning van de usb stekker zal 12 volt zijn, of een aangegeven range bijv 9-24v. Er moet ergens staan geschreven wat de stroom sterkte is welke zal worden opgenomen.

Je zou kunnen berekenen wat het maximale vermogen is wat afgegeven kan worden.
Dat is dan 5 volt x 3,1 ampère = 15,3 watt (P=UxI)

Ik verwacht dat de transformator wel efficiënt zal zijn; anders zou er teveel warmte ontwikkeling plaatsvinden. Maar je kunt stellen dat het opgenomen vermogen hoger zal liggen dan het afgegeven vermogen. We weten alleen nu niet hoeveel. Maar als we voor het gemak met 20 watt rekenen, en we weten dat de spanning 12 volt zal zijn kunnen we de stroom wel uitrekenen; formule is dan I=P/U; 20 watt / 12 volt = 1,67 ampère.

Bij een draaiende motor zal de spanning toe nemen naar 14,4 volt; de stroom zal dan iets lager uitvallen; 1,39 ampère.

Dus v.d.v heeft gelijk dat een zekering van 3 ampère volstaat; ik wilde het alleen even toelichten :)
Bedankt voor deze toelichting. Ik ben het er bijna helemaal mee eens.
Deze usb converters werken niet met een transformator. een transformator werkt alleen op wisselspanning dus is er een oscillator nodig en een trafo voor dat vermogen zou te groot worden voor de behuizing. Ook moet er weer gelijkgericht worden wat weer verlies geeft en de spanning op de uitgang is dan niet meer stabiel als de belasting wijzigt.
Daarom wordt er gebruik gemaakt van een step down converter. Dit is een pulsbreedte modulatie die een condensator vult tot de gewenste spanning. Er wordt een spoeltje achter gezet om piekspannningen te reduceren. Het rendement zal zo'n 80% zijn.
full
 
Het spoeltje in combinatie met de Shottky diode doet iets meer dan "piekspanning reduceren".. samen met het schakelende IC zijn dat de 2 centrale onderdelen van de schakeling. De spoel is de belangrijkste beperking van de maximale stroom. Het elektrisch veld in de spoel pendelt door het zeer snel in-en uit schakelen van de IC continu rond een bepaald punt wat bepaald wordt door de stroomopname. Trek je teveel stroom, gaat de spoel in verzadiging en komt de beveiliging van de IC in om schade te voorkomen.

Het lijkt me vrij stug dat zo'n usb plug daadwerkelijk 3,1A kan leveren aan de 5V rail (zeer waarschijnlijk is het totale maximum ergens tussen 2,1 en 3A). Deze schakelingen hebben geen piek bij inschakelen, dus aan de 12V zijde is zekeren op 3A inderdaad ruim voldoende.
 
Nog een vraag:

Ik heb momenteel een Dual USB-socket op m'n motor zitten en die wil ik ook op de Fuse Block aansluiten.
Nu zit ik uit te vogelen wat voor zekering erin moet voor dit apparaatje.
Het is er zo een als op de foto. De ene uitgang trekt 2,1A en de ander 1A --> dat is samen 3,1A. Mijn gevoel zegt dan, doe er een zekering van 5A tussen. Maar na een zoektocht op internet en ook onderstaande foto (groene zekering = 30A) geven allemaal veel hogere zekeringen, 20A-30A.


Kan iemand mij uitleggen waarom er een 30A zekering in zou moeten voor een 3,1A apparaat? :?

[afbeelding]
Je hecht ook teveel waarde aan het kleurtje van de chinese zekering :)

30A is normaliter een hoofdzekering op een motor.

Gelukkig kun je bij dezelfde chinezen een zak vol verschillende zekeringen kopen, voor nog geen euro incl verzenden :) Daar zal vast ook wel 3A of 5A bij zitten.

Ik heb voor mijn motor ook nog een blokje met twee usb's klaar liggen voor montage. 15 watt, 5v uit, 3A max. Dat hebben de chinezen er op gezet :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan