Garantiekwestie SWM

Jeetje wat een gedoe,..

even ter info;
- de rs300r is een kopie van de te310, wat wel degelijk een competitie-enduro is. Bij de rs300r moet je bijvoorbeeld elke 16uur/2000km olie vervangen, en voor het eerst na 3uur/500km (welke het eerst komt)
- Oliefilter kan je ook after-market bestellen, je moet alleen uitzoeken/uitvinden welke artikelnummer je nodig hebt.

Heb je hem ook geprobeert aan te rennen?
Heb je ook de startknop op je throttlebody gebruikt? (linkerkant, maar weet niet of die ook op het 300 model zit of alleen op de 500)

filmpje kan ik op dit moment helaas niet bekijken/beluisteren.

Dealer zit iig aardig te kloten, ik kan je eventueel wel een adres geven van iemand die wel weet wat ie doet, bekend is met de "husqvarna"-swm modellen en ook al een swm in de garage heeft gehad+opgelost met diverse problemen?
 
Laatst bewerkt:
Het grootste deel van de 1e beurt is gespecificeerd als 'motor volledig nagelopen'. Ik snap overigens wel dat ze dan niet elk boutje kunnen losdraaien of overal in kunnen kijken. Aan de andere kant merk ik in dit topic ook wel dat er allerlei (controle) tests gedaan kunnen worden. Ik merk nu al wel dat de discussie nu de richting op gaat van 'wij hadden ook niet kunnen weten dat dat het probleem niet zou oplossen'.

Wederom iets waar ik wat mee kan: diagnose laten onderbouwen en op papier zetten. Ga ik vanaf nu dan ook doen.

Ja ja,het is gewoon een dealer van lik me vessie,ik stelde in het begin van dit topic al dat het de kleplichter was en dat is zonder enige kennis van SWM maar wel van andere off the road motoren,als daar ook maar enige ervaren monteurs aanwezig zijn hadden die dat ook moeten/kunnen weten.Je hoort duidelijk in je filmpje dat de startmotor tegen de compressie aan staat te hikken,en dus moet de conclusie daar uit zijn dat de decompressie nok niet goed werkt.Die motorzaak monteurs hadden dat ook kunnen horen.
Als ik zo alle verhalen terug haal dan is de conclusie dat zo,n motor een zeer onderhoudsgevoelig apparaat is waar je het liefst alleen experts van Husqvarna motoren
aan zou moeten laten werken,anders voorzie ik nog een donkere toekomst voor jou en
die motor.De vraag is wil je dat allemaal wel,of is het niet beter als de motor het hopelijk weer doet hem gauw te verkopen en wat betrouwbaars er voor in de plaats aan te schaffen.
Het is overigens maar de vraag of die knurften de decompressie nok nog goed afgesteld krijgen,wat ik daarover gelezen heb is dat 0,05 verschil in klepspeling er al voor kan zorgen dat die nok niet goed werkt,ik vraag mij af of hun dat ook weten }) waarschijnlijk :N
Tegenwoordig is het de trent om zoveel mogelijk ervaren monteurs er uit te knikkeren en
te vervangen door jonge gasten en leerling monteurs puur omdat het goedkoper is,
de klant betaald daar de rekening van,maar ja dat zal de eigenaar een worst zijn als hij maar de kosten voor hemzelf zo laag mogelijk kan houden.
 
Laatst bewerkt:
Nadat je mijn post van een uur daarvoor gelezen had zeker?

:+

Ik constateer dat jullie beiden gelijk hadden!

Tevens update: volgens de laatste berichten staat er een nieuwe nokkenas in bestelling en wordt deze samen met de kleplichter gemonteerd. Gezien levertijden van filtertje (3,5 week) en startmotor (4 weken) ben ik bang dat deze er ook niet snel zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik constateer dat jullie beiden gelijk hadden!

Tevens update: volgens de laatste berichten staat er een nieuwe nokkenas in bestelling en wordt deze samen met de kleplichter gemonteerd. Gezien levertijden van filtertje (3,5 week) en startmotor (4 weken) ben ik bang dat deze er ook niet snel zal zijn.

Kunnen ze niet beter gelijk een heel motorblok laten komen,als ze zo door gaan scheelt
het niet veel meer :)
 
Mijn collega heeft de SWM 650.
Nieuw gekocht en na 1 week stond deze bij de dealer vanwege slecht starten.
Ze hebben toen een update gedaan.
Volgens mijn niet technische collega.
Hebben ze wat aan de nokkenas ofzo gedaan.
Kortom hij heeft geen flauw idee.
Dat heeft een week of 3 geduurd , en ondertussen kreeg hij zijn oude xt660 even te leen.
Maar na die update start hij prima.

Dealer ergens in de omgeving Gorinchem.(giessenburg ??)
Ik zie dat die ook dealer is van Husqvarna is.
Die heeft waarschijnlijk wel wat meer ervaring.

Collega is ieder geval tevreden over dealer en motor.
 
Morgen we al gaan raden welke swm dealer er zo aan het prutsen is ? :+

Ik gok op joppen = foppen in Leende.


Dan gok k op femon parts........ hebben er ook geen verstand van is mijn ervaring laat staan dat ze ook maar ooit van klantvriendelijkheid hebben gehoord :X :X :X
 
Laatst bewerkt:
Een nieuwe motorfiets, is dat wat?
Een vriendin van mij heeft een nieuwe auto (Ford) gekregen na onplosbare klachten.
 
Een nwe nokkenas.. ongeveer het duurste deel van het blok..
Volgende keer als je daarheen gaat moet je ze dit cadeau doen.
Koop er 2, ook 1 voor jezelf. :Y ;)

bol.com | MOTORTECHNIEK IN WOORD EN BEELD, Klaver | 9789020120868 | Boeken

Er zijn momenten waarop ik er allemaal wel om kan lachen, waaronder nu :)

Bijzondere aan deze situatie is dat ik nog onder de garantieregeling val terwijl ik de motor zelf niet nieuw heb gekocht, die situatie komt denk ik niet veel voor.

Had ik de motor nieuw gekocht dan had ik al lang een nieuwe geeist (weet niet of dat dan wel zo makkelijk was gegaan), het ontbreekt me nu aan middelen om de zaak in beweging te krijgen. Ik had me in dat geval ook wel in een sterkere positie gevoeld. In de garantieregeling maakt het overigens niet uit, daar staat gewoon in dat je naar een dealer moet gaan en dat hoeft ook niet de dealer te zijn die de motor heeft verkocht.

Los van dat moet je als bestaand of nieuw merk helemaal niet willen dat dit soort zaken gebeuren en blijven gebeuren. Alles valt snel op te lossen als er maar voldoende prioriteit aan gegeven wordt denk ik dan maar.

Buiten dat vind ik dat elke motor die nieuw verkocht wordt gewoon deugdelijk moet zijn. En ik vind dat, garantie of geen garantie, je een kapotte motor gewoon weg moet kunnen brengen met de boodschap 'hij doet het niet' en dat je hem dan naar een week of zo gerepareerd terug heb.
 
Laatst bewerkt:
Dit staat er over in de wet,een nogal mistig verhaal.
In jou geval gaat het ook niet op omdat die dealer geen verkoper is,en de importeur ook niet,je zal dan naar de zaak moeten die de motor geleverd heeft.
In de wet staat niet precies hoe lang een reparatie mag duren. Laat u een product repareren omdat het een ondeugdelijk product is? Dan mag u verwachten dat u het product binnen een redelijke tijd weer terugkrijgt. Wat een redelijke tijd is, kan per product verschillend zijn. Bij ingewikkelde technische producten zal het repareren langer duren dan bij een simpel product.

Hebt u met de verkoper niets afgesproken over hoe lang de reparatie duurt? Dan zult u de verkoper nog een kans moeten geven om het product voor een bepaalde datum te repareren. Heeft de verkoper uw product voor die datum niet gerepareerd? Dan kunt u in veel gevallen de koopovereenkomst ontbinden. Dit betekent dat u het product terug kunt geven aan de verkoper en dat u recht hebt op uw geld terug.
 
Laatst bewerkt:
Geen update (niets meer gehoord), wel een vraag:
Volgende maand verloopt de garantietermijn. De kans is zeer groot dat de motor dan nog steeds ter reparatie staat (staat er nu 2 maanden). Een van mijn vragen natuurlijk is wat er gebeurd nadat ik de motor heb opgehaald, weer problemen krijg, en dan met een motor zit die niet meer in de garantieperiode zit.
Ik kan in de garantieregeling niets vinden, op internet ook niet bij wettelijke regelingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de garantieperiode wordt verlengd met de reparatieperiode.

Weet iemand hoe dit zit?
 
Volgens mij heb je 3 maanden garantie op de reparaties.
In jouw geval is dat voor de halve motor.

Ieder nadeel heeft zo zijn voordeel. :o
 
Geen update (niets meer gehoord), wel een vraag:
Volgende maand verloopt de garantietermijn. De kans is zeer groot dat de motor dan nog steeds ter reparatie staat (staat er nu 2 maanden). Een van mijn vragen natuurlijk is wat er gebeurd nadat ik de motor heb opgehaald, weer problemen krijg, en dan met een motor zit die niet meer in de garantieperiode zit.
Ik kan in de garantieregeling niets vinden, op internet ook niet bij wettelijke regelingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de garantieperiode wordt verlengd met de reparatieperiode.

Weet iemand hoe dit zit?
De problemen zijn begonnen binnen de garantieperiode. Zolang het probleem als niet zodanig is opgelost, moet deze onder garantie worden verholpen, ook al is de garantieperiode afgelopen.

Andere/nieuwe problemen vallen daarbuiten, maar je hebt nog altijd recht op een deugdelijk product. Dus het kan kan nog steeds garantie of coulance zijn.
 
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de garantieperiode wordt verlengd met de reparatieperiode.

Weet iemand hoe dit zit?
Volgens mij is het ook zo dat je garantie verlengd wordt met het aantal dagen dat je motor bij de dealer heeft gestaan tijdens de garantie periode.
 
Geen update (niets meer gehoord), wel een vraag:
Volgende maand verloopt de garantietermijn. De kans is zeer groot dat de motor dan nog steeds ter reparatie staat (staat er nu 2 maanden). Een van mijn vragen natuurlijk is wat er gebeurd nadat ik de motor heb opgehaald, weer problemen krijg, en dan met een motor zit die niet meer in de garantieperiode zit.
Ik kan in de garantieregeling niets vinden, op internet ook niet bij wettelijke regelingen.
Ik meen wel eens gehoord te hebben dat de garantieperiode wordt verlengd met de reparatieperiode.

Weet iemand hoe dit zit?
Uiteraard wordt die periode verlengd met het aantal dagen dat je de motor niet ter beschikking had.
Overigens gaat je wettelijke garantie nog veel verder, dan dat de dealer zegt dat je hebt.

Daarnaast heb je nu ook weer garantie op de diverse 'reparaties', met allemaal een termijn die start op het moment van afleveren/in orde zijn. Die termijn is dus nog steeds niet ingegaan...

Ik zou het zwart op wit laten zetten dor de dealer. Laat ze er een vol jaar van maken, ivm het geklot van ze. Daarnaast hebben ze de motor nu onderhand vijf keer uit elkaar en in elkaar gehad, dus weten ze dat het in orde moet zijn. Toch? O-)
 
De problemen zijn begonnen binnen de garantieperiode. Zolang het probleem als niet zodanig is opgelost, moet deze onder garantie worden verholpen, ook al is de garantieperiode afgelopen.

Andere/nieuwe problemen vallen daarbuiten, maar je hebt nog altijd recht op een deugdelijk product. Dus het kan kan nog steeds garantie of coulance zijn.
Dit is de basis.
Alleen als de dealer een motor achterhoudt, waardoor andere euvel niet opgemerkt kunnen worden...

Een rechter zal, bij erg lange hersteltijden, die gewoon bij de eerdere garantieperiode optellen.
 
Ik weet een veel betere optie,zodra de motor weer goed werkt gauw verkopen.

Dat is zeker een optie. Ik moet toch iets hebben met een dealer in de buurt, dit werkt voor mij niet goed.
Toch wil ik de motor wel eerlijk verkopen, in die zin, dat ik wel graag er zelf van overtuigd wil zijn dat het probleem is opgelost voor ik hem verkoop.
Nou mag ik toch wel aannemen dat na al dit gesleutel en alle onderdelen die vervangen zijn het straks in orde is.
 
Het is een bekend euvel bij die blokken,en het zal als hij ooit gerepareerd is wel weer een tijdje
goed gaan,maar ik denk niet dat je er op zit te wachten om nog een keer het circus mee te maken.
Dus van die optie gebruik maken als hij het weer goed doet en iets wat betrouwbaarder
is aanschaffen. :Y
 
Ik heb gisteren nog ff met mijn collega over zijn SWM gehad.
Hij heeft hem bij een dealer(JST in Giessenburg) gekocht met 5000km op de teller.
Omdat hij slecht startte is hij terug gegaan.
Toen is er direct door de dealer geopperd dat de importeur een upgrade moest doen.
Volgens hem aan de nokkenas.
Het koste hem verder niets.
Het duurde alleen een week of 3

Bel JST motoren in Giessenburg 0184-654808
Zij kunnen meer vertellen.
Via PB kan je zelfs de naam van mijn collega krijgen , zodat JST weet waar over je het hebt.

Zijn SWM start perfect, moet ook wel aangezien collega bij de brandweer zit en dus op de motor moet kunnen bouwen bij een uitruk.
 
Ik heb gisteren nog ff met mijn collega over zijn SWM gehad.
Hij heeft hem bij een dealer(JST in Giessenburg) gekocht met 5000km op de teller.
Omdat hij slecht startte is hij terug gegaan.
Toen is er direct door de dealer geopperd dat de importeur een upgrade moest doen.
Volgens hem aan de nokkenas.
Het koste hem verder niets.
Het duurde alleen een week of 3

Bel JST motoren in Giessenburg 0184-654808
Zij kunnen meer vertellen.
Via PB kan je zelfs de naam van mijn collega krijgen , zodat JST weet waar over je het hebt.

Zijn SWM start perfect, moet ook wel aangezien collega bij de brandweer zit en dus op de motor moet kunnen bouwen bij een uitruk.

Dat klinkt goed want dat zou betekenen dat ze bij mijn motor op het goede spoor zitten nu, ze gaan daar ook de nokkenas vervangen. Inmiddels heb ik ook begrepen dat dit een bekend verschijnsel is en inderdaad met de nokkenas te maken heeft, productiefout. Wel erg jammer dat de fabrikant heeft besloten om de motoren niet collectief terug te roepen maar te wachten tot iemand problemen heeft. Zal wel een kosten/ baten afweging zijn neem ik aan.

3 weken klinkt mij als muziek in de oren, ik zit nu op 8 en geen idee hoe lang het nog duurt. Volgende week maar weer eens bellen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan