Wanneer kunnen we weer rijden en is de pekel weg?

Voorvork
Motorblok (bij een hoop fietsen)
En meer boutjes en moertjes en schijven enzo in het zicht.

Bij een auto zit kaal staal niet in het zicht.
Volgens mij zit jij in de antiek want de voorvorken zijn al jaren van aluminium met een (hard)verchroomde of anderwijs gecoate binnenpoot en ook de blokken zijn al decennia van aluminium.
Boutjes willen inderdaad nog wel eens slecht behandeld zijn maar als je door wilt rijden en de motor mooi wilt houden dan zijn er mogelijkheden genoeg als vervanging (Alu, RVS of titanium, afhankelijk van waar ze zitten en wat je er voor uit wilt geven).
 
Volgens mij zit jij in de antiek want de voorvorken zijn al jaren van aluminium met een (hard)verchroomde of anderwijs gecoate binnenpoot en ook de blokken zijn al decennia van aluminium.
Boutjes willen inderdaad nog wel eens slecht behandeld zijn maar als je door wilt rijden en de motor mooi wilt houden dan zijn er mogelijkheden genoeg als vervanging (Alu, RVS of titanium, afhankelijk van waar ze zitten en wat je er voor uit wilt geven).

Ik rij ook door, ik maak me niet zo druk om wat pekel schade.

Dat van die voorvorkpotem wist ik niet, dacht dat dat bij de meeste motoren gewoon kaal alu Was, maar bij mijn fiets (bmw) zijn ze gespoten.
 
Mijn motor wordt gewoon gebruikt in de winter. Hij is op 10 november gewassen, met wax, plastishine en S100 behandeld (alles bij elkaar 1,5 uur werk). Sindsdien heeft hij ca 2500 km gereden, zonder te zijn gewassen. Dat gaat al sinds 2008 zo. Gisteren heeft hij sinds 4 maanden weer eens een was- en poetsbeurt gekregen. Dan kun je hem mooi controleren. Maar ik kan nauwelijks enige pekelschade/ roestvorming vinden.
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor wordt gewoon gebruikt in de winter. Hij is op 10 november gewassen, met wax, plastishine en S100 behandeld (alles bij elkaar 1,5 uur werk). Sindsdien heeft hij ca 2500 km gereden, zonder te zijn gewassen. Dat gaat al sinds 2008 zo. Gisteren heeft hij sinds 4 maanden weer eens een was- en poetsbeurt gekregen. Dan kun je hem mooi controleren. Maar ik kan nauwelijks enige pekelschade/ roestvorming vinden.

Dat is precies mijn ervaring. Ik heb gisteren weer de wintervacht afgewassen, gevolgd door een goede poetsbeurt. Hij kwam weer mooi glimmend tevoorschijn. Ik moet wel zeggen dat enkele boutjes die ik waarschijnlijk vergeten ben met acf50 in te spuiten wat pekelschade vertonen. Maar goed, het beestje heeft meer dan een ton achter de kiezen, dus dat mag wel een keer. Ik kan mij trouwens wel goed voorstellen dat mensen die de motor mooi strak willen houden dit storend vinden.
 
Ik zou het maar niet niet doen als ik jou was, pluisje.
Gisteren op zondag gereden....droog en tegen de 15 graden.....rondje Holterberg.

Conclusie, motor heeft de winter goed doorstaan; geen ethanol achtige toestanden of accu problemen.... ;)
 
Ik ben zuiniger op het innerlijk dan op het uiterlijk. Nog liever wat pekelschade dan aangetaste leidingen, geoxideerde stroomverbindingen, een lage accuspanning, uitgedroogde banden, oude vloeistoffen, etc...
En dan moet ik nog uitvinden hoe dat motorrijden allemaal ookalweer ging.
 
Laatst bewerkt:
Haal de acculaders en straalkacheltjes maar weer te voorschijn luitjes :+

58TPWet.png


Gerrit Hiemstra zegt het, dus is het waar.
 
De V-Strom blijft nog maar even onder z'n dekentje en verbonden aan de Optimate. Dit weekend rijden wordt 'm toch niet met deze weersverwachting. Het is niet anders.
 
volgens mij hoeven ze niet meer te strooien, het zout ligt nog 10 cm dik :+

87miljoen kilo pekel... waar koop je dat
 
"Help, mijn motor start niet", "wanneer is de pekel weg?", "help, mijn motor wordt warm".
Het is weer voorjaar! *O* :] 8-)

Ik ben in het bezit van een prachtige BMW R850R 2003 en ben overigens zeer tevreden..!
Ik probeerde hem onlangs te starten na de winterstop en er was geen reactie op de startknop. Verder leek alles te functioneren. Nog een keer geprobeerd bleek er stank/rook te komen vanonder de tank. Deze gedeeltelijk verwijderd en nu blijkt een oranje kabeltje in de draadboom links van het frame heet te worden. Deze draad gaat naar het stekkercontact onder de tank boven op het frame. Heeft iemand een idee of eventueel een bedradingsschema? Ik heb geen instructieboek.

Moest er gelijk aan denken _O-
 
over een paar maandjes is het alweer oktober en gaat de fiets weer in de winterstalling _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan