Nieuwe systeemhelm, wie kan adviseren?

Kcir

MF'er
8 jun 2009
102
10
Delft
Hallo allemaal,

Dit seizoen is het weer tijd voor een nieuwe helm. Graag wil ik een systeemhelm aanschaffen. Na positieve verhalen over de Schuberth C3 van meerdere vrienden, wilde ik deze sowieso passen. Vandaag in de motorzaak heb ik de C3 gepast. De L is duidelijk de klein, de klep gaat amper dicht. De XL is daarentegen aan de ruime kant. Dit komt schijnbaar omdat de helmschaal zelf een stuk groter is bij de XL.

De verkoopster liet mij ook de Nolan N104 en de N100.5 passen (allebei L). De 100.5 zat redelijk OK.

Tot slot heb ik nog de Shoei Neotec en de Neotec II gepast. Deze zaten uiteindelijk het beste, maar ik heb begrepen dat deze ook behoorlijk luid zijn. Bij de II is dat wel aangepakt, maar daar is de prijs ook wel naar ;-)

Graag jullie ervaringen met deze helmen. Wat zijn de bekende voor- en nadelen? Kan de Schuberth bv. met andere kussentjes nog wat opgevuld worden, of is dat sowieso af te raden?

Tot slot zie ik bij dat Louis de C3 een stuk goedkoper is dan in de winkel. Is dat een ander model, of koopt Louis slim in?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Hallo allemaal,

Dit seizoen is het weer tijd voor een nieuwe helm. Graag wil ik een systeemhelm aanschaffen. Na positieve verhalen over de Schuberth C3 van meerdere vrienden, wilde ik deze sowieso passen. Vandaag in de motorzaak heb ik de C3 gepast. De L is duidelijk de klein, de klep gaat amper dicht. De XL is daarentegen aan de ruime kant. Dit komt schijnbaar omdat de helmschaal zelf een stuk groter is bij de XL.

De verkoopster liet mij ook de Nolan N104 en de N100.5 passen (allebei L). De 100.5 zat redelijk OK.

Tot slot heb ik nog de Shoei Neotec en de Neotec II gepast. Deze zaten uiteindelijk het beste, maar ik heb begrepen dat deze ook behoorlijk luid zijn. Bij de II is dat wel aangepakt, maar daar is de prijs ook wel naar ;-)

Graag jullie ervaringen met deze helmen. Wat zijn de bekende voor- en nadelen? Kan de Schuberth bv. met andere kussentjes nog wat opgevuld worden, of is dat sowieso af te raden?

Tot slot zie ik bij dat Louis de C3 een stuk goedkoper is dan in de winkel. Is dat een ander model, of koopt Louis slim in?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

passen en testen (dus eerst rijden voordat je tot koop over gaat). Als dat niet mag bij die winkel naar een andere shop gaan. Een C3 met niet goede pasvorm geeft ook veel herrie.
 
De C3 van Louis is een gewone C3 Basic en dan waarschijnlijk met dat logo er op.
Ik heb de C3 basic en hoewel het een fijne helm is, vind ik 'm dus niet prettig in de zomer ivm slechte ventilatie en ook met regen als je een keer je vizier omhoog hebt gehad en 'm weer dicht klapt heb je meteen irritante druppels aan de binnenkant.

Voor de zomer wil ik dus nog wat anders kopen. Iets met betere ventilatie.
Hier mijn verslagje; Test: Schuberth C3 Basic motorhelm review testverslag

Maar sowieso gaan passen, een helm is echt heel specifiek.
Aangezien ik dus nog wat anders zoek voor de zomer, moet ik ook binnenkort maar eens op onderzoek uit.
 
Probeer ook de BMW systeemhelm Evo 6 eens. Ook daar is inmiddels een opvolger voor en die kun je voor een leuke prijs aanschaffen nu. Mensen waarbij de Schuberth niet goed zit hebben aan de BMW systeemhelm juist weer wel een fijne helm. En uit ervaring vind ik de systeemhelm van BMW een hele prettige helm, goede isolatie van geluid, waterdicht en een prettige pasvorm. Ik heb ook de Schuberth C3 pro gehad en daar vond ik de ventilatie minimaal en ook je vizier had de neiging om snel dicht te klappen als je 'm in het eerste standje open had staan. Waardoor je bij nat weer snel een beslagen vizier had.
 
Ik vind het allerbelangrijkst dat een helm goed past.

De kans dat je dan misschien niet op die ene helm uit komt die je het mooist vind, is aanwezig.
 
Ik heb een X-Lite X1004M, een soort van sportieve systeemhelm, komt uit de Nolan hoek. Grote verschil tussen zijn Nolan variant is dat deze helm van glasfiber is (lichter).

Heb de X1004 samen met N-COM systeem voor muziek.

Ik vind het een fijne helm.
 
Hallo allemaal,

Dit seizoen is het weer tijd voor een nieuwe helm. Graag wil ik een systeemhelm aanschaffen. Na positieve verhalen over de Schuberth C3 van meerdere vrienden, wilde ik deze sowieso passen. Vandaag in de motorzaak heb ik de C3 gepast. De L is duidelijk de klein, de klep gaat amper dicht. De XL is daarentegen aan de ruime kant. Dit komt schijnbaar omdat de helmschaal zelf een stuk groter is bij de XL.

De verkoopster liet mij ook de Nolan N104 en de N100.5 passen (allebei L). De 100.5 zat redelijk OK.

Tot slot heb ik nog de Shoei Neotec en de Neotec II gepast. Deze zaten uiteindelijk het beste, maar ik heb begrepen dat deze ook behoorlijk luid zijn. Bij de II is dat wel aangepakt, maar daar is de prijs ook wel naar ;-)

Graag jullie ervaringen met deze helmen. Wat zijn de bekende voor- en nadelen? Kan de Schuberth bv. met andere kussentjes nog wat opgevuld worden, of is dat sowieso af te raden?

Tot slot zie ik bij dat Louis de C3 een stuk goedkoper is dan in de winkel. Is dat een ander model, of koopt Louis slim in?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Zowel de C3 als de Neotec op mijn hoofd gehad.
De Neotec is iets luider, maar het pas maken op je hoofd is het meer als waard.
Afgezien nog dat de C3 constant aan het lekken was.

Volgende helm wordt voor mij weer een Shoei.
 
Ik heb nog geen helm, maar wel al heel wat verschillende op gehad. Dit in winkels, maar ook op de motorbeurs.

Bij lag de keuze tussen de Schubert C4 en de neotec. De C4 valt bij mij af omdat deze niet lekker genoeg op mijn hoofd zit. Ook ik heb een hoofd dat blijkbaar naar voren steekt. Bij mij was het bij de kin ook te krap.
Hierna ging ik de neotec 2 passen. Deze is wel stiller dan de eerste serie. Dit kon ik al merken op de beurs waar de omgevingsgeluiden behoorlijk verschillend werden weer gegeven. De helmen op de zelfde plaats achter elkaar opgehad.

Deze wordt het voor mij dus. Ben benieuwd naar het pasmaken.

Succes met je keuze.
 
Volgens is de "gewone" C3 er niet meer. Ik heb tot voor kort een "gewone" C3 gehad. Deze heb ik gekocht voordat de PRO versie op de markt kwam. Daarna hebben de de C3 licht gedegradeerd in uitvoering en prijs naar de C3 Basic.

Ik heb nu de C3 basic van Louis. Ik heb 4 verschillen kunnen ontdekken met bij vorige helm.

-Bij de kin heb je de mogelijkheid om d.m.v. klittenband een extra kinflap te plaatsen deze wordt niet bijgeleverd.
- De top ventilatie is niet meegespoten maar ook minder goed afgewerkt waardoor er wat meer geluid onstaat.
- De voering is goedkoper uitgevoerd.
- Er staat louis op de achterkant (dit zijn stickers dus het kan er denk ik wel af)

Ik heb ook nog 50 Euro verjaardagskorting gekregen dus al met al ben ik tevreden met een C3 louis special voor 250 Euro. Plus iets van 40 Euro voor een bijpassend pinlock visier

Of dit ook geldt voor de niet louis C3 basic weet ik niet.
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is uiteindelijk de Shoei Neotec geworden, die zat het beste. Het prijsverschil met de Neotec 2 was mij te groot, gelukkig was de Neotec 1 nog in mijn maat en kleur op voorraad, tegen een mooie prijs.

Binnenkort laat ik de helm nog aanpassen, dat kan blijkbaar met het nieuwe personal fitting system van Shoei. Ik ben benieuwd, ik zal mijn ervaringen nog even delen als dat gebeurd is.
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Het is uiteindelijk de Shoei Neotec geworden, die zat het beste. Het prijsverschil met de Neotec 2 was mij te groot, gelukkig was de Neotec 1 nog in mijn maat en kleur op voorraad, tegen een mooie prijs.

Binnenkort laat ik de helm nog aanpassen, dat kan blijkbaar met het nieuwe personal fitting system van Shoei. Ik ben benieuwd, ik zal mijn ervaringen nog even delen als dat gebeurd is.

Prima keuze, rij er inmiddels een jaar mee en bevalt nog steeds erg goed. Je betaald wat meer maar de ventilatie en vooral de kwaliteit van de binnenvoering die op peil blijft zijn dit dubbel en dwars waard
 
Ondanks mijn aversie tegen veel te zware systeemhelmen heb ik eergisteren die Neotec II eens gepast: werkelijk subliem. Kenmerkend voor Shoei is ook de balans, waardoor er geen koppel op de nek ontstaat op hobbelige wegen. Mede daardoor voelt de helm lichter aan dan hij is.
 
Even een beginnersvraag, maar ik lees overal dat deze helmen zo stil zijn.

Is de geluidsdemping van de Neotec II en de C4 afdoende, zodat verder gehoorbescherming niet meer nodig is?
Of is het ook bij deze helmen nog verstandig om oordoppen te dragen?
 
Even een beginnersvraag, maar ik lees overal dat deze helmen zo stil zijn.

Is de geluidsdemping van de Neotec II en de C4 afdoende, zodat verder gehoorbescherming niet meer nodig is?
Of is het ook bij deze helmen nog verstandig om oordoppen te dragen?

Ik ken de helmen niet, maar ik zou zeker gehoorbescherming dragen.
 
Even een beginnersvraag, maar ik lees overal dat deze helmen zo stil zijn.

Is de geluidsdemping van de Neotec II en de C4 afdoende, zodat verder gehoorbescherming niet meer nodig is?
Of is het ook bij deze helmen nog verstandig om oordoppen te dragen?
Wat zeg je? :+
 
Welke helm heb jij RR?
Kan ik mijn short-list weer wat inkorten
 
Weet niet of je hem al gepast/overwogen hebt, maar HJC maakt de lichtste systeemhelmen die er zijn.
Ben zelf in afwachting van de Rpha 90 die ik helaas op de motorbeurs niet heb kunnen passen omdat ze mijn maat niet hadden... -O-
Rij nu al een behoorlijke tijd naar volle tevredenheid met de Rpha-Max :Y
 
Even een beginnersvraag, maar ik lees overal dat deze helmen zo stil zijn.

Is de geluidsdemping van de Neotec II en de C4 afdoende, zodat verder gehoorbescherming niet meer nodig is?
Of is het ook bij deze helmen nog verstandig om oordoppen te dragen?

Het dragen van een helm biedt maar zelden voldoende bescherming tegen windruis onder je helm, ook niet als het een helemaal dichte helm is.

Bij 120km/h is het geluidsniveau al snel 98 dB, waarin je ongeveer 7 minuten kan verblijven voordat je risico loopt op gehoorschade.
Neem dus een goede oordop die ook lekker zit onder een nauw aansluitende helm.

Zie o.a. Gehoorbescherming: een must voor iedere motorrijder
 
Weet niet of je hem al gepast/overwogen hebt, maar HJC maakt de lichtste systeemhelmen die er zijn.
Ben zelf in afwachting van de Rpha 90 die ik helaas op de motorbeurs niet heb kunnen passen omdat ze mijn maat niet hadden... -O-
Rij nu al een behoorlijke tijd naar volle tevredenheid met de Rpha-Max :Y

Heb op de motor beurs de agv sport modular gepast, dat is ook erg licht! *O* en maar niet te spreken over de cool-factor.

Helaas past hij niet lekker -O-
 
De C3 van Louis is een gewone C3 Basic en dan waarschijnlijk met dat logo er op.
Ik heb de C3 basic en hoewel het een fijne helm is, vind ik 'm dus niet prettig in de zomer ivm slechte ventilatie en ook met regen als je een keer je vizier omhoog hebt gehad en 'm weer dicht klapt heb je meteen irritante druppels aan de binnenkant.

Voor de zomer wil ik dus nog wat anders kopen. Iets met betere ventilatie.
Hier mijn verslagje; Test: Schuberth C3 Basic motorhelm review testverslag

Maar sowieso gaan passen, een helm is echt heel specifiek.
Aangezien ik dus nog wat anders zoek voor de zomer, moet ik ook binnenkort maar eens op onderzoek uit.

Ik ervaar precies hetzelfde,

Heb zelf de C3 pro en vind hem ook te weinig ventileren in de zomer. Ben ook van plan om een extra helm te kopen voor als het echt 20 graden+ is met zon. De schuberth is gewoon te warm.
 
Ik heb de Nieuwe nolan 100.5 ook gepast, maar ik vond het heel irritant dat je de onderkant van de klep ziet als je die open hebt.

De Neotec 2 en de Schubert C4 vind ik veel te duur... De Neotec 2 is dan ook nog 1700+gr, dat vind ik echt veel voor zo'n dure helm.

Bij de C4 zit er dan speakers en mic al ingebouwd, maar mag je alsnog 200e euro betalen voor de een chipje met batterij... netzoduur als een losse Sena 20S dus waar speakers en mic bij zitten. Of te wel 900euro voor een compleetpakket _O- . Bij de shoei overigens ook zo duur.

Heb uiteindelijk een LS2 Valiant gekocht, die zat het beste. Maar moet nog testen..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vrij makkelijk 20% korting gekregen op de Neotec-II.
Uitgaan van de advies prijzen zou ik niet doen.
 
Even een beginnersvraag, maar ik lees overal dat deze helmen zo stil zijn.

Is de geluidsdemping van de Neotec II en de C4 afdoende, zodat verder gehoorbescherming niet meer nodig is?
Of is het ook bij deze helmen nog verstandig om oordoppen te dragen?

Gehoorbescherming zit in je oren en niet op je hoofd. Het is en blijft nodig om iets van oordoppen te blijven gebruiken. Geen enkele helm is in staat voldoende bescherming te bieden tegen te veel lawaai.
 
Terug
Bovenaan Onderaan