yamaha xs 360 slaat maar niet aan

kaviak

Rookie
10 mrt 2018
23
0
oostkamp
Heb een yamaha 360 sx 77 als uitdaging binnengenomen om hem na 14 jaar stilstand terug op de baan te krijgen . Ik heb hem helemaal ontmanteld en opgekuist kader herspoten etc... motor vanbinnen uitgewassen ,carbs zeer grondig gereinigd nieuwe vlotters moeten steken ( waren lek) luchtfilters waren verrot ,k&ns geplaatst , nieuwe bougies , kontakten juist gezet op 0,30 ,nieuwe accu , nieuwe benzinekraan , superbenzine en starten maar ,na een paar keren proberen startte hij het best met de kickstarter , er mee gereden en hij reed als nieuw . Hij heeft nu tijdens de wintermaanden stil gestaan ,in een niet verwarmde garage en ik krijg hem maar niet meer in gang , de bougies vonken goed en krijgen benzine (ze verzuipen nu ) . choke werkt perfect , startte koud voordien altijd op half choke .
Wie weet meer?
 
Vonk mengsel compressie

Als bougies nat slaan, is er wellicht te weinig vonk. Of te veel nat.

FF oplossen. Niet te veel chocken. En probeer startpilot of remreiniger tijdens starten. Als t blok wel of niet reageert, weet je al meer.
 
Ik adviseer om je carbs te reinigen. Na lange stilstand met de benzine van tegenwoordig gaan de carbs van onze oude vrienden aanslag vertonen, en sproeiers met name hebben daar last van. Ik heb een XS400, zelfde probleem.
 
Zondagnamiddag hem in gang gekregen , mengeling van starten met de accu en een fitnessje voor mijzelf op de kickstarter ,plots sloeg hij aan alsof het niets was , zonder problemen een namiddagje rond gereden, trekt als zot en als nieuw , deze morgen toch weeral startprobleem van een vijttal minuten .
Ikzelf ben al 45 jaar guzzirijder en restoreer geregeld oudere motos vandaar da yamahatje .
voor de winter heb ik nog eens gereden met brandstofadditief, gans de winter was er dus additief aanwezig in de carbs . heb daar al jaren goed resultaat mee met mijn guzzie,s .
 
Zondagnamiddag hem in gang gekregen , mengeling van starten met de accu en een fitnessje voor mijzelf op de kickstarter ,plots sloeg hij aan alsof het niets was , zonder problemen een namiddagje rond gereden, trekt als zot en als nieuw , deze morgen toch weeral startprobleem van een vijttal minuten .
Ikzelf ben al 45 jaar guzzirijder en restoreer geregeld oudere motos vandaar da yamahatje .
voor de winter heb ik nog eens gereden met brandstofadditief, gans de winter was er dus additief aanwezig in de carbs . heb daar al jaren goed resultaat mee met mijn guzzie,s .
Ik denk dat deze motor gewoon wat moeilijk aan slaat, mede ivm de geplaatste open luchtfiltertjes.
Misschien moet je nog uitvinden hoe je het mengsel goed krijgt, en dan met name voor bij het starten.

Ik heb gemerkt dat een choke vol open gooien, bij de de meeste motoren niet het handigste is. Ik heb een soort automatisme, waarbij ik tijdens het starten de choke langzaam open zet. Ergens voel of merk je dat het blok wil pakken. En dat is meestal halverwege.
 
Ik heb nog zolang da yamatje nie , juist voor de winter nadat hij 14 jaar stil gestaan had , na volledige revisie van onsteking en carbs .....enz. heb ik toch moeten besluiten en al hier en daar gelezen dat het lastige starters zijn ook bij de grotere broers xssen . halverwege het choke hendeltje heb ik een inkeping gemaakt zodat hij op half choke start en daar lukt het best . misshien die K&N ,s wegdoen en terug de originele steken , heb destijds het zelfde met een guzzi gedaan .
 
Heb het opgelost !!! Een convensionele benzinekraan gestoken en da vacuumkraantje eraf ,er kwam valse lucht in de aanzuig door da ding ! een duwtje op startknop en slaat nu onmiddellijk aan .
Ik kon ook maar geen nieuwe vacuumkraan vinden voor een 360 of 400, een reparatiesetje voor da kraantje gekocht maar het een past al niet meer met het ander .
 
Heb het opgelost !!! Een convensionele benzinekraan gestoken en da vacuumkraantje eraf ,er kwam valse lucht in de aanzuig door da ding ! een duwtje op startknop en slaat nu onmiddellijk aan .
Ik kon ook maar geen nieuwe vacuumkraan vinden voor een 360 of 400, een reparatiesetje voor da kraantje gekocht maar het een past al niet meer met het ander .
slangetje is te vervangen door een verse

een revisiesetje voor oem kraan, is ook nog te koop: YAMAHA XS360(1U4)76-78 : Roukama Japparts, De complete motor onderdelen webshop
 
ja weet ik, ik had al een nieuw slangetje gestoken , het venijn zat in het kraantje zelf en het reparatie setje paste niet zo perfect het kopje dat moet afsluiten bij niet draaiende motor dus , was niet dezelfde maat van de oude en lekte natuurlijk ......maar nu is alles potdicht en heb ik een zuivere aanzuig en zijn de startproblemen opgelost .
 
ja weet ik, ik had al een nieuw slangetje gestoken , het venijn zat in het kraantje zelf en het reparatie setje paste niet zo perfect het kopje dat moet afsluiten bij niet draaiende motor dus , was niet dezelfde maat van de oude en lekte natuurlijk ......maar nu is alles potdicht en heb ik een zuivere aanzuig en zijn de startproblemen opgelost .
Ah ok, op die manier.

Goed gedaan :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan