Voorstellen en vraag om advies

ChrisWMan

Rookie
13 mrt 2018
2
0
Heerhugowaard
Hallo allemaal, ik heb geen specifieke plek gevonden om me voor te stellen dus doe ik het maar hier, daarna meteen maar een vraag om advies.

Ik ben Chris, 30 jaar jong en woon in Heerhugowaard. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald maar er nooit iets mee gedaan. Afgelopen vrijdag heb ik een opfris les gehad en ik ben nu serieus op zoek naar mijn eerste motor.

Ik wil een motor waar ik langere tochten (Schotland, Scandinavië etc.) mee kan maken en waar ik ook het lichtere off-road werk mee kan doen mocht dat nodig zijn. Ik zit nu te denken aan een V-Strom 650 of 1000. Ik wil max 4000,- (5000,- afhankelijk van de accessoires) uitgeven.

Nu zou ik graag wat advies krijgen op de volgende onderwerpen:
- Ik was in eerste instantie aan het kijken naar een 650 maar toen kreeg ik het advies om ook naar de 1000 te kijken i.v.m. het wat rustigere rijkarakter en lagere toerental.
- Uiteraard gaat het vooral om de staat van de motor maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld een motor uit 2004 met 30000km en een motor uit 2007 met 40000km wat is dan de "beste" keus?
- Zijn er nog andere motoren die geschikt zijn voor mijn doel en binnen mijn budget vallen die jullie aanraden.
 
Hallo allemaal, ik heb geen specifieke plek gevonden om me voor te stellen dus doe ik het maar hier, daarna meteen maar een vraag om advies.

Ik ben Chris, 30 jaar jong en woon in Heerhugowaard. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald maar er nooit iets mee gedaan. Afgelopen vrijdag heb ik een opfris les gehad en ik ben nu serieus op zoek naar mijn eerste motor.

Ik wil een motor waar ik langere tochten (Schotland, Scandinavië etc.) mee kan maken en waar ik ook het lichtere off-road werk mee kan doen mocht dat nodig zijn. Ik zit nu te denken aan een V-Strom 650 of 1000. Ik wil max 4000,- (5000,- afhankelijk van de accessoires) uitgeven.

Nu zou ik graag wat advies krijgen op de volgende onderwerpen:
- Ik was in eerste instantie aan het kijken naar een 650 maar toen kreeg ik het advies om ook naar de 1000 te kijken i.v.m. het wat rustigere rijkarakter en lagere toerental.
- Uiteraard gaat het vooral om de staat van de motor maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld een motor uit 2004 met 30000km en een motor uit 2007 met 40000km wat is dan de "beste" keus?
- Zijn er nog andere motoren die geschikt zijn voor mijn doel en binnen mijn budget vallen die jullie aanraden.
HHW *O* *O* . Welkom hier :)

Ik heb geen ervaring met toermotoren, maar wel met een 1000 :). Als je echt alleen gaat toeren en je je rechterpols onder controle hebt, dan kan je best een 1000 rijden hoor. Met je 30 jaar moet je toch weten hoe het werkt in het verkeer.
Check vooral het onderhoud van de motoren, km stand vind ik persoon van minder belang (al snap ik je punt wel). En als je echt een model weet, check dan eens op MF naar de kinderziektes van een bepaald model.
Naast de V Strom, Triumph heeft de Tiger, bij de Kawa kan je kijken naar een Versys. Maar ook met een Z1000 kan je heerlijk toeren. En nog sterker, mijn ZX10R toert ook lekker :]

Ga vooral eens proefrijden, dat zegt veel meer dan onze 1000 adviezen :)
 
Hallo allemaal, ik heb geen specifieke plek gevonden om me voor te stellen dus doe ik het maar hier, daarna meteen maar een vraag om advies.

Ik ben Chris, 30 jaar jong en woon in Heerhugowaard. Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden mijn motorrijbewijs gehaald maar er nooit iets mee gedaan. Afgelopen vrijdag heb ik een opfris les gehad en ik ben nu serieus op zoek naar mijn eerste motor.

Ik wil een motor waar ik langere tochten (Schotland, Scandinavië etc.) mee kan maken en waar ik ook het lichtere off-road werk mee kan doen mocht dat nodig zijn. Ik zit nu te denken aan een V-Strom 650 of 1000. Ik wil max 4000,- (5000,- afhankelijk van de accessoires) uitgeven.

Nu zou ik graag wat advies krijgen op de volgende onderwerpen:
- Ik was in eerste instantie aan het kijken naar een 650 maar toen kreeg ik het advies om ook naar de 1000 te kijken i.v.m. het wat rustigere rijkarakter en lagere toerental.
- Uiteraard gaat het vooral om de staat van de motor maar als ik moet kiezen tussen bijvoorbeeld een motor uit 2004 met 30000km en een motor uit 2007 met 40000km wat is dan de "beste" keus?
- Zijn er nog andere motoren die geschikt zijn voor mijn doel en binnen mijn budget vallen die jullie aanraden.

Hallo Chris, als je echt zo ver als Schotland en Scandinavië wilt, zou ik voor een 1000cc gaan. Meer reserve (ook voor bagage e.d.). Een 650cc komt er ook wel, maar een 1000cc is beter op dergelijke afstanden berekend.

Mijn eerste ingeving is inderdaad de Vstrom 1000, prima op de weg, maar licht offroad kan ook prima met het grotere voorwiel. Kilometerstand is alleen geen probleem als er goed onderhoud is gepleegd. Dus altijd de onderhoudsgeschiedenis eisen (boekje en/of rekeningen). En koop bij een BOVAG-zaak, dan kun je met problemen nog serieus een klacht indienen.

Succes met je zoektocht.
 
Als je een rustig karakter wilt is de NC eventueel ook nog iets...
Je moet alleen geen snelheden van 150+ Km/u gaan verwachten.
Blijf je meer in het 80 tot 120 gebied zal het verbruik je ook nog kunnen plezieren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan