1998 Suzuki GS500 tik/ratel

NSalden

Rookie
14 mrt 2018
2
0
Beste MF-ers (MotorForum-ers ;) )

ik heb vorig jaar mijn eerste motor, een Suzuki GS500 uit 1998, gekocht en hier de hele zomer probleemloos met veel plezier mee gereden. aan het eind van het seizoen heeft deze een tik in het blok ontwikkeld terwijl het oliepijl ietwat laag stond (achteraf achtergekomen oepss).
--> geluid

nu wil ik over de komende weken voor het goede weer begint dit blok zelf proberen uit elkaar te draaien om te kijken waar het probleem zit en of dit zelf te repareren valt. dit wordt voor mij de eerste keer dat ik iets aan een motor sleutel (wel al vaker aan de auto gehobbyt)
heeft er iemand nog tips/tricks waar ik op moet letten bij het identificeren van het probleem of heeft iemand misschien al een idee wat het kan zijn?

M.v.g.
N. Salden
 
Dat is potentieel een verrotte bigend lager wat betekend dat je een nieuw blok moet kopen. Ik zou alleen verwachten dat je die tik constant hoort maar misschien dat iemand daar meer over kan zeggen.

Als je mazzel hebt zijn de boutjes van de startkoppeling die zijn uitgelopen, dat klinkt namelijk precies zoals in het filmpje. Het gaat dan om dit onderdeel:
 
bedankt voor de tips!

de tik is inderdaad zoals in het filmpje te horen is niet rechtstreeks met de toeren verbonden, het klinkt vrij onregelmatig maar tikt wel sneller met hogere toeren, voor het amateuroor (mijn oor) alsof er iets los in ligt dat rondspringt.
 
Alleen al met die omschrijving denk ik dat je blok verrot is. Heb een tijdje terug ook een GS500 uit elkaar gehaald en wat begon met repareren van een verbrande klep eindigde in het weer weggeven van het hele zaakje. Zeker als ie met te weinig olie gedraaid heeft ziet het er niet goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan