Yamaha Tracer 900 zekeringkast

Hans8

Rookie
18 mrt 2018
3
0
Hallo allemaal

Ik ben nieuw op deze site en ben lid geworden om meer informatie te krijgen over mijn motor.

Ik wil graag extra lampen op mijn zekering kast aansluiten. Ik heb gezien dat dit middels een stekker aan de achterkant van de zekeringkast mogelijk is maar waar kan in dergelijke stekker kopen en hoe zien deze er uit?
De lampen staan nu direct op mijn accu met een relais ertussen dat op mijn zkering ast is aangesloten. Helaas branden de lampen nu steeds door
 
Als je lampen steeds door branden is er een ander probleem. Dat ga je niet oplossen met het aansluiten op een afgezekerde voeding. Weet je zeker dat je de juiste lampen hebt, geschikt voor 12V - 14V?

Daarnaast, direct vanuit de accu voeden en met een relais schakelen is opzich geen slechte optie. Ik wil je wel adviseren een zekering (tussen accu en relais) te gebruiken. Dit gaat niet om het beveiligen van je lampen, maar van de kabel. Stel dat de kabel, onafgezekerd, ergens het chassis raakt, dan ontstaat er een kortsluiting. En die stopt pas als de kabel is doorgebrand (met mogelijk brand tot gevolg) of de accu leeg is. Ik kan je verzekeren dat de accu wint :).
 
Als je lampen steeds door branden is er een ander probleem. Dat ga je niet oplossen met het aansluiten op een afgezekerde voeding. Weet je zeker dat je de juiste lampen hebt, geschikt voor 12V - 14V?

Daarnaast, direct vanuit de accu voeden en met een relais schakelen is opzich geen slechte optie. Ik wil je wel adviseren een zekering (tussen accu en relais) te gebruiken. Dit gaat niet om het beveiligen van je lampen, maar van de kabel. Stel dat de kabel, onafgezekerd, ergens het chassis raakt, dan ontstaat er een kortsluiting. En die stopt pas als de kabel is doorgebrand (met mogelijk brand tot gevolg) of de accu leeg is. Ik kan je verzekeren dat de accu wint :).
 
Bedankt voor je bericht.
De lampen zijn goed. tussen het relais en de accu zit een zekering.
Nu geeft de verpakking van de lampen aan dat deze moeten afkoelen voordat ze opnieuw aangezet mogen worden. 5 minuten. daar hou ik mij niet altijd aan. ik vergeet het gewoon. Dat zal dan wel de reden zijn maar hoe kan ik dat oplossen. Eeen relais met een vertraging?? of een schakelaar die uit gaat als de stroom er af valt?? Heb je daar een oplossing voor?
Alvast bedankt.
 
Ik ben wel benieuwd wat voor lampen dat dan zijn die steeds doorbranden en 5 minuten moeten afkoelen.

Je kunt ervoor kiezen om het relais aan te sturen via een drukknop i.p.v. een schakelaar met vaste standen, dan kun je zelf kiezen wanneer je de extra lampen aanzet.
Je moet dan wel een extra stuurschakeling om het relais heen maken en het relais heeft dan eigenlijk minimaal 2 maakcontacten nodig, om de stuurstroom over te nemen van de drukschakelaar.

Elke andere oplossing is ook te doen, maar dan komt er zeker wat elektronica bij met inschakel vertragingstimers van 5 minuten, maar dan moet je steeds 5 minuten wachten totdat je licht aan kan zetten.

Je kunt ook andere lampen overwegen die niet dit probleem hebben.

Als je bv LED lampen toevoegt, kun je ze meestal wel achter de bestaande lichtschakelaar aansluiten, die paar Watt extra lukt meestal nog wel.
 
Lampen wel parallel aangesloten? Massa wel goed? Goedkope China meuk?
Hoeveel volt meet je op de lampaansluitingen? En tussen de plus en massa van de lampen?
 
Bedankt voor je bericht.
De lampen zijn goed. tussen het relais en de accu zit een zekering.
Nu geeft de verpakking van de lampen aan dat deze moeten afkoelen voordat ze opnieuw aangezet mogen worden. 5 minuten. daar hou ik mij niet altijd aan. ik vergeet het gewoon. Dat zal dan wel de reden zijn maar hoe kan ik dat oplossen. Eeen relais met een vertraging?? of een schakelaar die uit gaat als de stroom er af valt?? Heb je daar een oplossing voor?
Alvast bedankt.
Dit soort lampen hoort niet op een motor thuis.

De oplossing is: goede andere lampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan