Doppenset 1/2 "smoos" te ruim? Alternatief?

Psygho77

Passion for Perfection!
15 dec 2017
1.664
1.140
Assen, Drenthe, Nederland
Goedemiddag..
Vandaag mijn smoos doppensetbinnen gekregen. 20 delige set, met een 1/2 opname. Ziet er goed uit,goed afgewerkt, en prima op het eerste gezicht.
Ideaal omdat alles wat ik nodig heb erin zit. Echter ik vindt ze behoorlijk ruim!

Om dat even te testen pakte ik mijn mannesmann, en powerfix setje, alsmede oude sleutels uit mijn bak, en deze zijn gewoon qua pasvorm veel strakker! Mannesman van de action, en powerfix van de Lidl. Mijn oude gereedschap is van mijn oude heer, en ik weet dat die altijd het middensegment kocht. Maar het is toch vreemd dat de doppenset die ik voor mijn fiets gebruik, strakkere passing heeft dan een smoos set.

Ik weet ook dat 50,00 niet veel geld is voor 20 doppen, maar ik had wat meer verwacht. Mijn idee , ik koop 2 gedore momentsleutels zodat ik het totale bereik heb. ( 5 tot 25nm, en van 20 tot 100nm ) dat is wat overkill, dus bespaar ik wat op de doppen. Ik heb maar 1 motor, en wil daar al het onderhoud zelf van doen. Dus echt intensief word het niet gebruikt.

Ik meende dat smoos best wel goed was voor de hobbyist, die niet veel sleutelt.
Ik moet zeggen, het valt me tegen!

Link
Doppenset 1/2" opname 20-delig

Wie heeft een alternatief?, of ervaring, of tips voor mij?
Alvast bedankt
 
LUX heb ik ook nooit spijt van gehad. Inmiddels 10 jaar oud, dagelijks gebruikt en regelmatig misbruikt, pasvorm is goed, ratels doen het nog steeds. Nog steeds in Duitsland te bestellen.

Garantiegezeur heb je al snel als particulier met een enkel setjevan 200 euro. Ook bij hazet, gedore, teng of snap on
 
Je ziet bij die onderste set wel dat er andere handgrepen aan de ratel en schroevendraaierhandvat gegoten zijn.

Degene die je eigenlijk wilt vermijden zijn de goedkope handvatten met zo'n zacht gedeelte eraan. Dat zachte spul wordt na verloop van tijd plakkerig en begint te rullen. Zeker als er wel eens olie of vet aan je handen zit gebeurt dat snel.
 
Iemand ervaring met het merk "KS Tools" ?
Waar staat dit merk, ten aanzien van de lijst hierboven?
Edit, zie onderstaand bericht.

Wat verder speuren levert leuke uitkomsten. Zo word beweert door iemand dat mannesman gelijk staat aan bepaalde series van oa powerfix en ks tools... betreffende meneer werkt in een fabriek waar deze 3 verpakkingen worden gebruikt. Net zoals de Johma en de alberthein salade gewoon bij de Fano in oosterwolde worden geproduceerd.
(ondergetekende heeft daar ooit stage gelopen in een heel ver verleden, moest storingen in productie lijn verhelpen)

Ks tools en powerfix heb ik zelf kunnen vinden. De link naar mannesman nog niet,maar de stelling van de beste man, toont uit, zo lijkt 66% aan waarheid.... edit: mannesmann ook gevonden, iets andere doos lay-out..

Dopsleutelset 94 delig
POWERFIX® Dopsleutelset 94-delig online kopen | LIDL 39,99 euro powerfix
KS-Tools 9180796 Dopsleutelset 84,58 euro kstools
https://www.hbmmachines.com/product...3S_BcMbUsHZ6-YztSrpPvUWQyTrqoB4BoC_qUQAvD_BwE 69,99 euro mannesmann
Gereedschapskoffer 94-delige doppenset 1/2'' en 1/4'' 129,00 euro airpress


Ratel en bit set 46 delig
POWERFIX® Ratel- en bitset, 46-delig | LIDL 13,99 euro powerfix
KS-Tools 9170648 Dopsleutelset 30,13 euro kstools

Bovenstaande heb ik heel wat jaren,en erg tevreden over! Doet idd niet onder een set van mannesmann. Wat ook niet zo raar is,zo toont bovenstaande....
Mannesmann is beter dan ks-tools in mijn ervaring.
Ks tools gereedschap gehad op het werk, bijna alles was redelijk waardeloos.
Mannesman heb ik thuis en het voelt veel kwalitatiever aan en ik heb er nog niks mee kapot gedraaid, noch is er iets aan het gereedschap.
 
Dit is dé tip die wereldwijd gedeeld mag worden.
Koop gewoon een GOEDE set van een A merk.

- Gedore
- Hazet
- Facom
- Stahlwille
- Beta
- Usag
- Wera
- Snap on
- Teng Tools

etc. etc.

>>>> VOORDELEN <<<<<

- minder gevloek en stress (slecht voor je hart)
- GOED GEREEDSCHAP blijft 2e hans waardevast!
- goede pasvorm en voorkomt dat je je bouten/moeren verrot draait
- goede garantieafwikkeling als er iets kapot gaat
- Je schaft het 1x aan en de rest van je leven heb je profijt, als het meezit zie je je kleinkinderen er nog mee sleutelen.
Niet alles is goed van die bovenstaande merken, onlangs nog een set schroeven draaiers van Gedore gebroken waarbij zelfs de goedkoopste schroevendraaiers heel zouden blijven.
Stahlwille gereedschap is vaak lomp en niet zo goed doordacht, stahlwille kniptang en waterpomptang is ongelooflijk veel slechter dan hetzelfde van Knipex.
Beta is ook lomp gereedschap, ideaal voor de doelgroep (landbouwers).
Facom was frans...
 
Ik heb alleen maar goed gereedschap dat scheelt enorm in ontvelde knokkels en zo.
En als je kwaliteit koopt heb je daar lang plezier van en het blijft goed als je het gebruikt waar het voor is gemaakt.
 
De doppenset die ik het liefste gebruik is een 1/2 inch set van Dowidat. Dat was een soort premium merk van Gedore (GEbrüder DOwidat REmscheid). Dit zijn 6-kant doppen die goed passen, redelijk slank en heel sterk zijn. Boutkoppen rond draaien gebeurt daar zelden of nooit mee. De gereedschapskar op de zaak is een Gedore Adjutant met dus ook allemaal Gedore erin. Het is zeker geen zooi. Maar.. Hazet sleutels zijn veel fijner...
 
Niet alles is goed van die bovenstaande merken, onlangs nog een set schroeven draaiers van Gedore gebroken waarbij zelfs de goedkoopste schroevendraaiers heel zouden blijven.
Stahlwille gereedschap is vaak lomp en niet zo goed doordacht, stahlwille kniptang en waterpomptang is ongelooflijk veel slechter dan hetzelfde van Knipex.
Beta is ook lomp gereedschap, ideaal voor de doelgroep (landbouwers).
Facom was frans...

Facom schroevendraaiers winnenhet qua slijtage weer van Beta in mijn ervaring. Facom heb ik een jaar of 5 mee gedaan, beta was na 4 maanden al weer rond.
 
Qua schroevendraaiers is facom zeker erg goed. Als je ze als beitel gebruikt gaat elk merk kapot natuurlijk.

Een lijstje:

8 Brands to Consider for the World's Best Screwdriver - CNCCookbook: Be A Better CNC'er

Die Vessel schroevendraaiers heb ik in een oude gereedschapskar op het werk een aantal liggen. Ligt voor mij ook fijn in de hand.

Ik heb schroevendraaiers van facom en wera
Maar eigenlijk wil ik deze
Grace USA Original Gun Care Flat Tip Screwdriver Set
 
Niet alles is goed van die bovenstaande merken, onlangs nog een set schroeven draaiers van Gedore gebroken waarbij zelfs de goedkoopste schroevendraaiers heel zouden blijven.
Stahlwille gereedschap is vaak lomp en niet zo goed doordacht, stahlwille kniptang en waterpomptang is ongelooflijk veel slechter dan hetzelfde van Knipex.
Beta is ook lomp gereedschap, ideaal voor de doelgroep (landbouwers).
Facom was frans...

Eensch.

Wat ik mis in dat lijstje is blue-point trouwens, ook prima spul.
 
Smoos is gewoon een RUKmerk dus, dank voor de tip!

merk (het; o; meervoud: merken) alle soorten tekens die de waren van een onderneming onderscheiden van andermans producten

Smoos is geen merk, het is een stickertje dat wordt geplakt op meuk uit een of andere fabriek. Er komt nog wel meer meuk uit die fabriek maar dan gaat er een ander stickertje op. Meerdere waren van dezelfde onderneming met een ander stickertje, geen onderscheid van een -andere- onderneming, dus geen merk. Zo heb ik een Smoos ratel alleen zit er dan een stickertje van 7-industries op. Voor hobbymatig rommelen aan een GS500 is het prima prijs/kwaliteit daar niet van.

Echte merkproducten zijn doorgaans beter want als je iets moois maakt dan wil je dat herkenbaar maken voor de mensen en het onderscheiden van de spullen van een andere fabrikant. Dat gaat een beetje lastig als je het de deur uit doet met 30 verschillende stickertjes.
 
Laatst bewerkt:
Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics......

De doppen die de TS in eerste instantie gekocht heeft zijn beter dan de mooi passende 12-kant doppen. Reden is ook al eerder aangegeven, ze pakken de moer op de flank en niet op de hoek. Zo kan je er meer kracht op uitoefenen en blijven je moeren heel.

Tweede is dat amateur sleutelaars beginnen te mijmeren over topmerken die zwaar overgekwalificeerd zijn voor het gepruts van ons hobbyisten. Gedore, Facom, Stahlwille en noem ze maar, zijn allemaal bedoeld om in een garage de hele dag mishandeld te worden. Wij slopen gereedschap hooguit door onkundig gebruik, maar niet door slijtage. Een merk als Smoos is echt meer dan goed genoeg.
 
Ik heb een setje van Proxxon. Die grijpen ook op de flanken en ik heb er nog nooit iets mee kapot gedraaid.
Op mijn werk is bijna alles van Gedore en dat sneuvelt aan de lopende band. Maarja, dat is ook op een schip.
 
Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics......

De doppen die de TS in eerste instantie gekocht heeft zijn beter dan de mooi passende 12-kant doppen. Reden is ook al eerder aangegeven, ze pakken de moer op de flank en niet op de hoek. Zo kan je er meer kracht op uitoefenen en blijven je moeren heel.

Tweede is dat amateur sleutelaars beginnen te mijmeren over topmerken die zwaar overgekwalificeerd zijn voor het gepruts van ons hobbyisten. Gedore, Facom, Stahlwille en noem ze maar, zijn allemaal bedoeld om in een garage de hele dag mishandeld te worden. Wij slopen gereedschap hooguit door onkundig gebruik, maar niet door slijtage. Een merk als Smoos is echt meer dan goed genoeg.




Update:
Vanmorgen de Lidl set binnen gekregen. Zowel de 94delige doppenset, en de 25 delige ring/steek sleutel set.
Doppen zijn 6 kantige met ronde hoeken, en passing is mooi strak,zoals ik dat verwacht van een set doppen. Ze zijn echt behoorlijk strakker dan de smoos set!. Voorbeeld van de 27mm dop, 27,14mm.
Steeksleutel en ringsleutel zelfde laken en pak. Mooi strak op de ring en op de steek. Qua maatvoering ben ik tevreden! :t Spul oogt ook goed.

Nu afwachten hoe het zich gaat houden. Ik verwacht eigenlijk weinig problemem. Bij vergelijk met KS tools, geen verschil. Ook niet bij de Mannesman. Zelfde afwerking, zelfde maat, zelfde gewicht per onderdeel. Ik ben er bijna zeker van dat het statement klopt van de beste man die in de fabriek werkte, en daar 3 soorten verpakkingen gebruikte voorhetzelfde product in sommige series. Van deze 3 was de Lidl de goedkoopste.
Let wel dat je dus even goed kijkt welke serie je koopt. Niet alles van powerfix komt waarschijnlijk uit 1 dezelfde fabriek. Maar dat is een aanname van mij persoonlijk...

Ring steek set was 30,00 en de doppenset was 40,00.
Ook nog even van 2 die magneetschalen gekocht. Zijn ook nooit weg. Totaal net geen 80 euro armer.
Een gokje, maar we gaan het zien! Mocht het tegenvallen, dan post ik het hier. Post ik niets,dan ben ik nog immer tevreden..
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een setje van Proxxon. Die grijpen ook op de flanken en ik heb er nog nooit iets mee kapot gedraaid.
Op mijn werk is bijna alles van Gedore en dat sneuvelt aan de lopende band. Maarja, dat is ook op een schip.
Ik heb nu zo'n 9 jaar gesleuteld met Proxxon doppen. Ratels zijn inmiddels vervangen, doppen zijn prima.

Waar ik nu werk, gaat er ongeveer een gereedschapskar per week doorheen, ongeacht het merk :') Stelletje lompe boeren. Maar het geeft wel aan dan dat voor verschillende klussen of manieren van werken, verschillende sets plussen en minnen hebben.
 
Iemand ervaring met het merk "KS Tools" ?
Waar staat dit merk, ten aanzien van de lijst hierboven?
Edit, zie onderstaand bericht.

Wat verder speuren levert leuke uitkomsten. Zo word beweert door iemand dat mannesman gelijk staat aan bepaalde series van oa powerfix en ks tools... betreffende meneer werkt in een fabriek waar deze 3 verpakkingen worden gebruikt. Net zoals de Johma en de alberthein salade gewoon bij de Fano in oosterwolde worden geproduceerd.
(ondergetekende heeft daar ooit stage gelopen in een heel ver verleden, moest storingen in productie lijn verhelpen)

Ks tools en powerfix heb ik zelf kunnen vinden. De link naar mannesman nog niet,maar de stelling van de beste man, toont uit, zo lijkt 66% aan waarheid.... edit: mannesmann ook gevonden, iets andere doos lay-out..

Dopsleutelset 94 delig
POWERFIX® Dopsleutelset 94-delig online kopen | LIDL 39,99 euro powerfix
KS-Tools 9180796 Dopsleutelset 84,58 euro kstools
https://www.hbmmachines.com/product...3S_BcMbUsHZ6-YztSrpPvUWQyTrqoB4BoC_qUQAvD_BwE 69,99 euro mannesmann
Gereedschapskoffer 94-delige doppenset 1/2'' en 1/4'' 129,00 euro airpress


Ratel en bit set 46 delig
POWERFIX® Ratel- en bitset, 46-delig | LIDL 13,99 euro powerfix
KS-Tools 9170648 Dopsleutelset 30,13 euro kstools

Bovenstaande heb ik heel wat jaren,en erg tevreden over! Doet idd niet onder een set van mannesmann. Wat ook niet zo raar is,zo toont bovenstaande....


KS tools stond op de Technishow Jaarbeurs Utrecht.
Leuke aanbiedingen met goed gevulde gereedschapskarren.
Is geen Action meuk.

En bij Aldi een Makita aanbieding:

Actuele aanbiedingen van ALDI
 
Laatst bewerkt:
KS tools stond op de Technishow Jaarbeurs Utrecht.
Leuke aanbiedingen met goed gevulde gereedschapskarren.
Is geen Action meuk.

En bij Aldi een Makita aanbieding:

Actuele aanbiedingen van ALDI
Ik verwacht dat dit zo'n 'name label' set is. Makita is toch geen fabrikant van handgereedschappen? Dus wss gemaakt elders, en uitgebracht onder hun naam. Zegt niks over kwaliteit natuurlijk, maar ik ben dan wel benieuwd. als het goed spul is, is de prijs echt prima.
 
Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics......

Tweede is dat amateur sleutelaars beginnen te mijmeren over topmerken die zwaar overgekwalificeerd zijn voor het gepruts van ons hobbyisten.
Daar kijk ik ook wel eens van op. Vrouwelijke collega had haar dochter van 18 een Makita accuboor gekocht, iets van €300. Iets anders zou te min zijn voor die 2 schilderijtjes aan de muur per jaar. _O-

Ik heb zo'n Bosch groen 18v en gebruik die wekelijks al 2,5 jaar lang probleemloos. Dus goed genoeg.

Om het on-topic te houden: ik heb de Teng Tools set doppen. Bevalt erg goed, vooral de ratel heeft veel meer tanden dan mijn vorige (Lux) en werkt daarmee fijn op krappe plekken, zoals een uitlaatbocht verwijderen. Verder geloof ik meer in het juiste merk per soort gereedschap. Schroevendraaiers van Wera, Ring en steeksleutels van Gedore, tangen van Knipex.
 
Laatst bewerkt:
Daar kijk ik ook wel eens van op. Vrouwelijke collega had haar dochter van 18 een Makita accuboor gekocht, iets van €300. Iets anders zou te min zijn voor die 2 schilderijtjes aan de muur per jaar. _O-

Wie zegt dat ie alleen voor schilderijtjes is? Je kan er ook een staafmixer opzetstuk in doen, doe ik ook in mijn bosch blauw. Speciaal de GSB versie genomen met klopstand voor de slagroom
 
Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics......

De doppen die de TS in eerste instantie gekocht heeft zijn beter dan de mooi passende 12-kant doppen. Reden is ook al eerder aangegeven, ze pakken de moer op de flank en niet op de hoek. Zo kan je er meer kracht op uitoefenen en blijven je moeren heel.

Tweede is dat amateur sleutelaars beginnen te mijmeren over topmerken die zwaar overgekwalificeerd zijn voor het gepruts van ons hobbyisten. Gedore, Facom, Stahlwille en noem ze maar, zijn allemaal bedoeld om in een garage de hele dag mishandeld te worden. Wij slopen gereedschap hooguit door onkundig gebruik, maar niet door slijtage. Een merk als Smoos is echt meer dan goed genoeg.
Mooi voorbeeld:
Jaren geleden een klop schroef machine geleend van een kameraad van me. Hij is bouwvakker en heeft dagelijks goed gereedschap nodig wat logisch is.
Maar dat apparaatje was zo goed en sterk dat ik dacht, die moet ik ook hebben.
Ik naar de winkel en zeg, ik wil dat apparaatje hebben(weet het merk en type niet meer).
Tuurlijk zegt de beste man, 550 euro AJB.
Toch maar even zonder aankoop weg gegaan.

Tijdje later bij de lidl,een klopschroefmachine in de aanbieding voor 60 euro.
En ik zal absoluut niet beweren dat die net zo goed is als die machine van 550 euro, maar toch heb ik hem al een paar jaar en werkt hij nog heel goed voor de hobbyist die ik ben.

Moraal van dit verhaal: als je bij een bedrijf werkt zoals martell waar wekelijks gereedschap vernieuwd dient te worden ivm het gebruik er van dan kan je beter een a merk kopen.
Voor hobbyisten die vaak niet meer dan 6a7 uurtjes per week in de schuur te vinden zijn is een merk als lux of mannesman echt goed genoeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan