Doppenset 1/2 "smoos" te ruim? Alternatief?

Psygho77

Passion for Perfection!
15 dec 2017
1.665
1.141
Assen, Drenthe, Nederland
Goedemiddag..
Vandaag mijn smoos doppensetbinnen gekregen. 20 delige set, met een 1/2 opname. Ziet er goed uit,goed afgewerkt, en prima op het eerste gezicht.
Ideaal omdat alles wat ik nodig heb erin zit. Echter ik vindt ze behoorlijk ruim!

Om dat even te testen pakte ik mijn mannesmann, en powerfix setje, alsmede oude sleutels uit mijn bak, en deze zijn gewoon qua pasvorm veel strakker! Mannesman van de action, en powerfix van de Lidl. Mijn oude gereedschap is van mijn oude heer, en ik weet dat die altijd het middensegment kocht. Maar het is toch vreemd dat de doppenset die ik voor mijn fiets gebruik, strakkere passing heeft dan een smoos set.

Ik weet ook dat 50,00 niet veel geld is voor 20 doppen, maar ik had wat meer verwacht. Mijn idee , ik koop 2 gedore momentsleutels zodat ik het totale bereik heb. ( 5 tot 25nm, en van 20 tot 100nm ) dat is wat overkill, dus bespaar ik wat op de doppen. Ik heb maar 1 motor, en wil daar al het onderhoud zelf van doen. Dus echt intensief word het niet gebruikt.

Ik meende dat smoos best wel goed was voor de hobbyist, die niet veel sleutelt.
Ik moet zeggen, het valt me tegen!

Link
Doppenset 1/2" opname 20-delig

Wie heeft een alternatief?, of ervaring, of tips voor mij?
Alvast bedankt
 
Mooi voorbeeld:
Jaren geleden een klop schroef machine geleend van een kameraad van me. Hij is bouwvakker en heeft dagelijks goed gereedschap nodig wat logisch is.
Maar dat apparaatje was zo goed en sterk dat ik dacht, die moet ik ook hebben.
Ik naar de winkel en zeg, ik wil dat apparaatje hebben(weet het merk en type niet meer).
Tuurlijk zegt de beste man, 550 euro AJB.
Toch maar even zonder aankoop weg gegaan.

Tijdje later bij de lidl,een klopschroefmachine in de aanbieding voor 60 euro.
En ik zal absoluut niet beweren dat die net zo goed is als die machine van 550 euro, maar toch heb ik hem al een paar jaar en werkt hij nog heel goed voor de hobbyist die ik ben.

Moraal van dit verhaal: als je bij een bedrijf werkt zoals martell waar wekelijks gereedschap vernieuwd dient te worden ivm het gebruik er van dan kan je beter een a merk kopen.
Voor hobbyisten die vaak niet meer dan 6a7 uurtjes per week in de schuur te vinden zijn is een merk als lux of mannesman echt goed genoeg.
Vandaag twee Hitachi's geklikoneerd. Bestellen doen we hier 'in de aanbieding'. Als een leverancier komt met 2 kopen+1 gratis, bestellen we ongeveer 40 stuks. De pest is, de baas wil er wel mee wachten totdat die aanbieding komt :+

Maar tis serieus geld. Ik probeer de gebruikers ook wel op te voeden, maar ook mee geweest, buiten 'op de werf'. 'op het werk'. Ook in de blubber en in de regen, wordt er gewoon doorgewerkt. En dan ligt er zomaar twee slijpmolens, drie boormachines en een cirkelzaag in het zand/blubber/regen.

Overigens bleek in het verleden dat goedkoper materiaal het einde van de week niet haalde. Er is dus wel een kosten/opbrengst/afschrijving overweging geweest.

Maar dit is best extreem.

Voor thuis, of iig binnen in een werkplaatsje, hoeft het allemaal niet over de top. Aan de andere kant wil ik wel als tip meegeven: koop gereedschap dat de rest van je leven mee gaat. Met dat in gedachten weet je welke kwaliteit je wilt, en daarvan zoek je de voordeligste set uit. En dat kan voor tangen iets anders zijn dan voor doppen of schroevendraaiers.

En ik heb nu meer sets in de bak 'te misbruiken indien nodig of zin in', dan dat ik in de kar heb zitten. Door schade en schande wijzer en armer geworden.
 
Aan de andere kant wil ik wel als tip meegeven: koop gereedschap dat de rest van je leven mee gaat. Met dat in gedachten weet je welke kwaliteit je wilt, en daarvan zoek je de voordeligste set uit. En dat kan voor tangen iets anders zijn dan voor doppen of schroevendraaiers.


:^ Gouden tip daaro!

Kwaliteit kost geld en betaalt zich terug. En ergernis kost ook geld maar meestal leer je pas bij je derde tang en bloedblaar of zo :P.
 
Ik heb nu toch al enkele jaren een doppenset van Smoos en ben er wel tevreden over.
Wordt ook veel gebruikt ook voor het lompere werk.
De ratel is vrij snel gesneuveld maar kreeg direct een nieuwe die nog steeds goed werkt.
Ook nog een doos tork/imbus van Smoos die vaak wordt gebruikt om b.v. bouten van binnenpoten los te krijgen. Is de imbus al rond dan met gepast geweld een grotere tork er in meppen en het is nog allemaal heel. Bevalt ook prima dus maar ik ben ook maar een hobbyist 😉
 
Dit is dé tip die wereldwijd gedeeld mag worden.
Koop gewoon een GOEDE set van een A merk.

- Gedore
- Hazet
- Facom
- Stahlwille
- Beta
- Usag
- Wera
- Snap on
- Teng Tools

etc. etc.

>>>> VOORDELEN <<<<<

- minder gevloek en stress (slecht voor je hart)
- GOED GEREEDSCHAP blijft 2e hans waardevast!
- goede pasvorm en voorkomt dat je je bouten/moeren verrot draait
- goede garantieafwikkeling als er iets kapot gaat
- Je schaft het 1x aan en de rest van je leven heb je profijt, als het meezit zie je je kleinkinderen er nog mee sleutelen.


Aanvulling op deze goede tip:

Maak met een groepje vrienden de afspraak dat je elkaar voor de verjaardag (merk)gereedschap kado doet. Dan groeit je verzameling met goed gereedschap gestaag en doet het financieel geen "pijn", cq hoef je niet aan jezelf te verantwoorden dat je veel geld uitgeeft aan gereedschap dat je als amateur eigenlijk maar weinig gebruikt (en hoeft MDV er ook geen mening over te vormen). :P
 
Ik heb nu toch al enkele jaren een doppenset van Smoos en ben er wel tevreden over.
Wordt ook veel gebruikt ook voor het lompere werk.
De ratel is vrij snel gesneuveld maar kreeg direct een nieuwe die nog steeds goed werkt.
Ook nog een doos tork/imbus van Smoos die vaak wordt gebruikt om b.v. bouten van binnenpoten los te krijgen. Is de imbus al rond dan met gepast geweld een grotere tork er in meppen en het is nog allemaal heel. Bevalt ook prima dus maar ik ben ook maar een hobbyist 😉
:^

Ik zie al dat dure gereedschap voorbij komen en denk dan, tsja... is het ook nodig?

Dat is allemaal mooi spul, maar wanneer dingen niet meer in verhouding staan dan is het ook niet goed. Het gereedschap zelf an sich vast wel, maar het gevoel moet ook kloppen, niet?

Ik heb thuis 3 Facom momentsleutels. Deze had ik zelf nooit nieuw gekocht (richting de 1000 euro). De grote wijkt 7 nm af op 100 nm. Nog ff en het is 10 procent en dat vind ik best veel voor "Facom" (kan ook aan mijn verwachting liggen natuurlijk).
De 2 kleine nagenoeg niets, dat dan weer wel.

Ik heb een goedkope gereedschapkar gekocht vol met een Duits B merk spul. Geen Kraftwerk, maar zo iets.
Ik heb er vooralsnog aan een CBR, R6 en GSXR zitten rommelen er mee en dat gaat allemaal prima. Niets, dol, rond etc. etc.
Ik sleutel dan ook bij wijze van spreken 3 keer in het jaar.


Als ik Martell zijn berichten lees dan begrijp ik dat je gewoon A spul nodig hebt, want uiteindelijk gaat het bij professioneel gebruik om centen en als jouw gereedschap klote is dan kost het meer tijd allemaal en tijd = geld. Laat staan als je iets kapot zou maken door slecht gereedschap. Dat is echter de professionele wereld.

De context waarin iemand iets vraagt of aangeeft is vrij belangrijk denk ik. De professionele wereld en de hobby-wereld vragen toch wel om verschillende spullen.

Voor thuis? Mijn circuitmotor ben ik ergens eind januari volgens mij mee begonnen met de kleppen stellen en de kleppendeksel zit er inmiddels weer op, maar de fiets ligt nog aardig uit elkaar (om aan te geven dat het met de hobby allemaal best een tandje langzamer \ minder kan).

Mijn Metabo accuboormachine was binnen 6 maanden stuk (wel gerepareerd onder garantie), maar mijn kleine Bosch elektrische schroeftol is al meer dan 5 jaar top. Zelfs de accu. Eén keer per jaar laden voor het incidentele gebruik van mij.

Het ligt er echt ook maar net aan denk ik hoe en hoe vaak je het gebruikt.
Soms is het verstandig om direct A spul te kopen, maar voor de standaard dingen zoals doppen etc. lijkt mij dat voor een hobbist overbodig (tenzij je elke dag fanatiek met jouw sleutelhobby bezig bent!).
Tuurlijk moet het geen complete bende zijn waardoor je spullen meteen kapot gaan, dat spreekt voor zich denk ik.

Ik zie een kleine Facom doppenset van bijna 300 euro. Dat is meer dan mijn volle kar in de (dikke vette) aanbieding. -O-
Dan moet je het wel elke dag gebruiken of erg graag A merk gereedschap willen (en daarvoor betalen), want anders is het zonde. Vind ik (maar ik ben dan ook geen monteur in hart en nieren.)

Ik heb zelf ook goede ervaringen met Mannesman doppensetjes. Soms gaat een ratel snel stuk, maar de kwaliteit van de doppen vind ik wel ok. De bitjes vertonen gauw wat roestvorming, maar werken (en passen) verder prima. Ook na jaren in mijn geval. Ik heb mijn eerste set vorig jaar weggegeven nadat ik deze toch bij 8 jaar gebruikt had ofzo. Dat had ik niet gedaan als alles kapot was. Enkel de kleine ratel had ik vervangen. Het heeft mij destijds 80 euro gekost (100-delig ofzo).
 
Laatst bewerkt:
En vergeet overigens niet(en het is al eerder genoemd hier) dat je gereedschap gebruikt waar het voor is gemaakt.
Lees net over het inslaan van een te grote imbus. Maar ook het losdraaien van een bout/moer met een waterpomptang omdat je net die juiste sleutel niet kan vinden wil wel eens gebeuren.
Gaat je kop ook lekker van kapot.
 
Hoi,

Ik koop Proxxon. Met mijn doppenset sleutel ik daar al ca 20 jaar mee aan twee motoren voor al het onderhoud. Daarnaast twee louise momentsleutels.

Spul heeft me nog nooit in de steek gelaten dus ook de ratels niet.
 
in "79 een doppenset gekocht bij de wzz voor 40 gulden ,t setje werkelijk voor van alles mis/gebruikt, ik heb ooit 1 nieuwe dop moeten kopen voor de rest werkt t nog prima :t
T meeste gereedschap wat ik heb komt uit "80 en gaat nog prima t enige wat ik pas heb vervangen zijn m n schroevendraaiers mede ook omdat ik ze ook wel is als beitel gebruik
T is imo met sommige hobbyisten ook van kijk mij is ff duur doen *D
 
Grote doppen ga voor zeskant, meer kracht mee te zetten. Bij sleutelen voor je hobby kunnen moeren/ bouten ook vast zittem. Voordat ik aan mijn project begon heb ik eerst de werkplaats aangepakt. Had inderdaad nog gereedschap uit de bromfietstijd, maar dat was ver op.
Alles van Gedore binnen gehaald, doppen steek en ring. Ook de schroevendraaiers maar meegenomen. De Dremotech momentsleutels had ik al.
Vanaf dat moment nooit meer gezeik.
 
Voor je hobby kunnen moeren/ bouten ook vast zittem. Voordat ik aan mijn project begon heb ik eerst de werkplaats aangepakt. Had inderdaad nog gereedschap uit de bromfietstijd, maar dat was ver op.
Alles van Gedore binnen gehaald, doppen steek en ring. Ook de schroevendraaiers maar meegenomen. De Dremotech momentsleutels had ik al.
Vanaf dat moment nooit meer gezeik.
 
Tsja, mij ben je echt kwijt. Gedore kopen omdat je goed spul in je schuurtje wilt hebben waar je af en toe wat knutselt, dat is net zoiets als een Iphone 7 kopen omdat je af en toe een sms'je wil versturen.

Het is geen waarde oordeel overigens, als jij je goed voelt bij Gedore en je hebt het geld er voor over, dan doe je het goed. :t
 
De Duitse bouwmarkt Hellweg hier in de buurt heeft Proxxon standaard in het assortiment. Ideaal: prima kwaliteit, relatief goede prijs en als je aan de Duitse grens woont snel in huis te halen :) .
 
Ik verbaas me iedere keer weer over dit soort topics......

Tweede is dat amateur sleutelaars beginnen te mijmeren over topmerken die zwaar overgekwalificeerd zijn voor het gepruts van ons hobbyisten. Gedore, Facom, Stahlwille en noem ze maar, zijn allemaal bedoeld om in een garage de hele dag mishandeld te worden. Wij slopen gereedschap hooguit door onkundig gebruik, maar niet door slijtage. Een merk als Smoos is echt meer dan goed genoeg.

Ik ga er maar even van uit dat je jezelf als voorbeeld neemt want ook als hobbyist kan je gewoon ervaring met diverse merken opdoen.

Dat een schroevendraaier bij gebruik als beitel breekt is natuurlijk niet gek. Maar je schiet altijd wel een keer uit of door met een schroevendraaier en daar slijten ze van. De wiha en beta doen dat in mijn ervaring harder dan de facom. Ik ben de enige die ze gebruikt.

Het enige wat ik wel altijd gedaan heb, waarvan ik weet dat het niet mag, is de 1/2 doppenset van lux op de slagtol gebruiken. Doppen zijn nog altijd heel. Slagtol is overigens een Hazet (1700nm los) op aanrader van een professional.


HBM verkoopt overigens ook proxxon.
 
Laatst bewerkt:
Had nog m'n doppendoos van het waterlooplein. Voor een verjaardag van vrouw en kinderen een hele mooie gedore doppendoos gekregen.
Vanaf dat moment wist ik dat ik de jaren ervoor een enorme prutser met verkeerde zuinigheid was geweest.
 
Ik ga er maar even van uit dat je jezelf als voorbeeld neemt want ook als hobbyist kan je gewoon ervaring met diverse merken opdoen.
Klopt, ik ben hobbyist, ik sleutel voor de lol. Mijn gereedschapkist is een verzameling van ex demo gereedschap uit het verleden (Belzer, Knipex, Facom, Stahlwille.....) en een Kraftwerk koffertje die ik 10 jaar terug gekocht heb. Met dat stomme koffertje heb ik al zo veel onderhoud en reparaties uitgevoerd, mijn beste aankoop ooit. :P
 
heb ook paar jaar terug een kraftwerk koffer gekocht

Kraftwerk 1037 Gereedschapset 171-dlg

1/2 3/8 en 1/4 en moet zeggen dat voor de hobbyist (wat ik zeker ben) het zeker te doen is :)

Sinds kort wel gedore schroevendraaiers (de action dingen hebben het zeer goed gehouden, alleen de kruisschroevendraaier heeft de beste tijd gehad)

Denk voor iedereen die alleen af en toe wat klust, een goed B merk ook wel afdoende is. Te goedkoop bestaat zeker ook, mijn stiefpa kocht een koffer.
Waar de ratel na een beetje krachtzetten al kapot ging...... te goedkoop bestaat zeker. Maar ik ga niet met fluwelen handjes met mijn kraftwerk ratels om (nee ook niet met de 1/4) en deze leven na paar jaar nog steeds :).
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een mooie "kstools racing line" gereedschapswagen gekocht,. Komt dat weer zonder inleg, of matten. Naar de ac-tion, en 2 yogamatten gekocht.. super en slipvast. Ook daar van die "puzzelstukken vloer" gekocht, dat is ideaal inlay spul! Nu lekker puzzelen om alles een plek te geven... Gaat best wat tijd in zitten! Snap mezelf niet dat ik 40 jaar zonder gereedschap wagen heb gekund!
 
Mijn inlay is lang lang geleden al vervangen door een rubber matje, veel praktischer als er weer eens wat bij komt :p

Doppenset zou je wel kunnen doen, maar ik heb die zelf in de originele koffertjes gelaten omdat ze veel verplaatst worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan