Wat klopt hier niet

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Ik ben blij dat ik niet over de snelweg ging toen de borgring los kwam.
En dus de moer verdwenen was.

full
 
Ook gehad met mijn GPZ900... opeens geen aandrijving meer, dacht nu is mn bak kapot of zoiets _O- tandwiel hing gelukkig tegen het kapje en de moer lag moer lag er ook nog. Leek erop dat de vorige eigenaar de moer gewoon niet goed had geborgd ofzo...
 
Laatst bewerkt:
Los van dat die methode op z'n best twijfelachtig is, hebben de ringen die er standaard op zitten gewoon dezelfde vertanding als de tandwielen aan de binnenkant, dus die zitten op die manier verankerd. Ligt het aan mij of is dat eigenlijk gewoon handiger :P

En dan tabjes om de moer vouwen ja. Altijd meer dan één, ik vertrouw het nooit _O-
 
Het duurde even, maar het is gelukt. Tandwiel zit weer op z'n plek, met loctite dit keer.
Wat viel mij alleen wel op, dat er wat "speling" op het tandwiel zit.
Je kunt hem een beetje wiebelen.
Alsof ie niet helemaal lekker aansluit.
Moer is op 85nm vast gezet, dus dat is het niet.
Het is een JT tandwiel dat bij de DID ketting geleverd wordt. De tekens zijn zichtbaar. Die zitten aan de buitenkant dus.
Ik heb nooit eerder gelet op hoe stevig dat tandwiel vast zit, dus kan het niet echt vergelijken.
 
Dan ben ik toch wel erg benieuwd wat er aan de hand is.
Ik zal vanavond alles weer eens "open" leggen. Want het enige dat er zou kunnen ontbreken, zou de oliering kunnen zijn, volgens de tekening.
En dat kan ik mij toch niet voorstellen. Maar ik zie niet echt en spacer zitten moet ik eerlijk zeggen.

En de borgring zit echt op het uiterste van waar die kan zitten. Dus zou er nog een spacer tussen moeten, kan ik de borgring niet vastzetten op de tanden.

full
 
De moer zit niet achterstevoren?


Er zijn motoren waarbij je inderdaad een beetje speling hebt, maar dat is naar mijn weten alleen als ze met een borgring vast zitten, Pegaso van de vrouw heeft dat ook. Moer moet zover ik weet altijd het tandwiel klem zetten...
 
Laatst bewerkt:
Speling: Het kan ook zijn dat je een verkeerd tandwiel hebt. Bij mijn XT600 was de moer er ook vanaf gelopen (de moer was daarna tussen het tandwiel en de ketting gekomen, waardoor de moer vast op het tandwiel zat). Toen ik de nieuwe kettingset uit mijn bagage haalde om deze te monteren bleek het nieuwe tandwiel een hogere rand te hebben waardoor deze bij mijn motor niet paste. De kettingset was bij een motordealer besteld op basis van het kenteken en het framenummer, maar nog was de verkeerde geleverd (yamaha had besloten in 1 jaar 2 verschillende tandwielen te gebruiken....) Of je hebt de moer vekeerd om gemonteerd (kijk ff goed of de moer aan beide kanten hetzelfde is).


Oh ja, ik had dit toen ik op een hoogvalkte in Peru stond, zonder noemenswaardige berm waarbij het verkeer rakelings langs scheurde... uiteindelijk alles met het oude tandwiel en de oude moer weer rijdbaar gemaakt (het tandwiel had toen wel zo'n 2mm speling omdat ik de moer niet meer met de goede kant naar het tandwiel kon monteren omdat het schroefdraad aan die kant helemaal aan gort was). Heeft het prima gehouden tot ik een paar dagen later in een grote stad een nieuwe kon bestellen bij een Yamaha dealer.
 
Dan ben ik toch wel erg benieuwd wat er aan de hand is.
Ik zal vanavond alles weer eens "open" leggen. Want het enige dat er zou kunnen ontbreken, zou de oliering kunnen zijn, volgens de tekening.
En dat kan ik mij toch niet voorstellen. Maar ik zie niet echt en spacer zitten moet ik eerlijk zeggen.

En de borgring zit echt op het uiterste van waar die kan zitten. Dus zou er nog een spacer tussen moeten, kan ik de borgring niet vastzetten op de tanden.

[afbeelding]

32 is een oliekeerring, als die miste was je ketting wel wat vetter ;)
18 een spacer tussen je lager en het tandwiel als ik het goed zie en zal door nr.32 steken.

Ik snap niet zo goed hoe jouw moer los kan lopen als het borgplaatje gewoon goed is en goed gemonteerd zit? Of hij moet echt van blik gemaakt zijn. Foto?

Dus:
Ze lopen er vaker af na dat het spul een keer los is geweest. In reactie daar op krijg je dat mensen de boel veel te vast raggen en daarbij het draad beschadigen. Dat was bij jou niet aan de orde want hij was nooit los geweest natuurlijk.

Een normale oplossing is de borgring gewoon vervangen door een verse zoals ook in het boek staat, en de moer op het juiste moment vast te zetten.
 
Er zit geen spacer tussen, en na aandraaien zit het voorste kettingwiel vast zonder speling.

Het voorste kettingwiel (33) schuift op de uitgaande as, en de borgplaat (34) valt in dezelfde vertanding.
De moer (35) heeft aan de binnenzijde een uitsparing zodat ie op het borgplaatje/kettingwiel klemt en niet op de vertanding.

Als je speling over houdt is je voor kettingwiel te dun, of gebruik je een verkeerde moer.
 
Laatst bewerkt:
Kan zijn dat ik m verkeerd om heen gemonteerd of t de verkeerde is natuurlijk.
Vanavond nog s kijken voor de zekerheid.

Lijkt wel op iets dat vlak is, op een tafel leggen en dat er aan één kant iets onder zit. Zo beweegt ie in ieder geval.
De moer is aan een kant vlak. Aan de andere kant zit er diepte in.

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan