LED koplamp, op uit Engeland geimporteerde motor

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.740
638
almelo
Ik heb laatst LED in de lamp gedaan, echt wel een wereld van verschil.
Alleen kwam ik er achter dat mijn uit Engeland gekomen Honda CBF 1000 een Engels ruitje in de lamp heeft Vroeger moest je met een continentale koplamp een stripje tape op de lamp plakken als je naar Engeland ging.
Moet het omgekeerde nu ook ? Of is gewoon een klein beetje meer naar beneden afstellen voldoende ?
En geldt nu nog "afstellen eerst met voorwiel tegen de muur, streepje zetten en dan op 5 meter afstand zo afstellen dat de scheiding 5 cm lager is ?
 
Nou, omdat het licht no zoveel feller is. Het lichtbeeld is een streep die zo halverwege het midden nar links omhoog gaat. Dat zou kunnen betekenen dat tegenliggers wat meer "beschenen"worden, in plaats van de bijvoorbeeld de berm aan rechterzijde.
Doe er maar een juiste koplamp of glas in (afhankelijk van wat nodig is).
 
Doe er maar een juiste koplamp of glas in (afhankelijk van wat nodig is).

:^

Als je permanent tape op je koplamp niet interesseert, kan je dat doen. Zo niet, juiste koplamp monteren. Als het een koplamp is van heel vroegâh, en het glas is mat met ribbels er in (en dus datgene dat het lichtbeeld bepaalt) volstaat alleen het glas wisselen. Als het een reflectorlamp is (met helder glas en een reflector achter de lamp) is de enige optie die om aan te zien is een andere koplamp.

Vreemd dat ze daar bij de keuring niet naar gekeken hebben, of gebeurt dat niet meer?
 
Het is een Honda CBF 1000 uit 2006, zo te zien is het lampruitje niet verwisselbaar.
Ik zal de lamp iets lager afstellen, is denk ik de beste en goedkoopste oplossing.
Maar, voor tips houd ik me aanbevolen !
 
Het is een Honda CBF 1000 uit 2006, zo te zien is het lampruitje niet verwisselbaar.
Ik zal de lamp iets lager afstellen, is denk ik de beste en goedkoopste oplossing.
Maar, voor tips houd ik me aanbevolen !
Nee

Wel de goedkoopste :')

Je hebt dit gekocht bij een 'goede' motorzaak, toch? Wellicht dat die nog eens kunnen kijken naar wat ze verkocht hebben.

En anders staat er vlak onder je reactie iemand die voor enkel verzendkosten een complete unit aanbiedt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat ze tegenwoordig bij het de RDW alleen nog maar naar framenummers kijken al je een motor van binnen de EU wil importeren.

Ik zie hier regelmatig motorfietsen die op vele fronten niet aan de eisen voldoen, die vrolijk goedgekeurd zijn. (versleten banden, compleet open uitlaatsysteem, niet deugdelijke verlichting.....)
 
In goed nederlands noemen we dit soort mensen een "bitterkoekje"

Je probeert alleen maar onder je (wettelijke) verplichtingen uit te komen.
En derhalve je mede weggebruiker te verblinden.

Ik trek mijn aanbod in, en laat die unit wel verstoffen.
 
Aan de ene kan kant, ok.

Aan de andere kant, gezien zijn getwijfel, zit ik met het gezeik om b.v. mijn verzendkosten te krijgen ("ik heb er hier 1 gevonden die een kwartje goedkoper is")

En ik kom hem niet tegen om me te verblinden :-)

Joh, ik ben er weer ingestonken: Niet 5 seconden gewacht voor "ja" te zeggen.

Dus, laat maar
 
Omdat ze tegenwoordig bij het de RDW alleen nog maar naar framenummers kijken al je een motor van binnen de EU wil importeren.

Ik zie hier regelmatig motorfietsen die op vele fronten niet aan de eisen voldoen, die vrolijk goedgekeurd zijn. (versleten banden, compleet open uitlaatsysteem, niet deugdelijke verlichting.....)

Vreemd! In het VK rijden ze toch echt aan de verkeerde kant en dat is ook (nog) EU.

Soms zie je gemierenneuk voorbij komen over een nummertje of deukje.
 
Ik heb een paar uur gezocht om uit te vinden of er inderdaad voorschriften zijn mbt tot het lichtbeeld, tot en met wetsartikelen aan toe. En voor motorfietsen komt er alleen uit dat het licht recht vooruit moet schijnen en niet verblindend mag zijn.
Er zijn wat berichten over afstellen met een garage-afstelunit, maar die gaan alleen voor auto's voorgeschreven.
Blijkbaar mag je van alles doen met je lampen dus.

Ik heb geen enkele behoefte om hier allerlei vervelende commentaren op te roepen, ik vroeg alleen of iemand wist hoe het zat.
En er zullen vast veel meer motoren zijn die uit Engeland geimporteerd zijn, of zou ik de enige zijn die hier wat over zocht ?

En ik ga eens laten controleren of het echt verblindend is, en misschien dan nog eens praten met TDM 1996, die misschien ook met een PB'tje wil aangeven wat de transportkosten ongeveer zijn. Overigens, aan hem dank voor het reageren hierop !
 
Terug
Bovenaan Onderaan