LED koplamp, op uit Engeland geimporteerde motor

rojerasen

MF veteraan
5 feb 2014
1.741
638
almelo
Ik heb laatst LED in de lamp gedaan, echt wel een wereld van verschil.
Alleen kwam ik er achter dat mijn uit Engeland gekomen Honda CBF 1000 een Engels ruitje in de lamp heeft Vroeger moest je met een continentale koplamp een stripje tape op de lamp plakken als je naar Engeland ging.
Moet het omgekeerde nu ook ? Of is gewoon een klein beetje meer naar beneden afstellen voldoende ?
En geldt nu nog "afstellen eerst met voorwiel tegen de muur, streepje zetten en dan op 5 meter afstand zo afstellen dat de scheiding 5 cm lager is ?
 
Hmm ik wil je graag geloven, want het klinkt gewoon logisch inderdaad. Maar ik heb ernaar gezocht en kon het zo gauw 1 2 3 niet vinden. Je zou verwachten dat het zo zou zijn inderdaad, dus ik zou graag een portie bewijs/bron willen zien :).

Om het nog even flauw te maken, is het bij motoren in linksrijdende landen dan ook dat bij een supersport met 2 lampen, het dimlicht aan de andere kant zit? Dus zoiets als dit:
[afbeelding] maar dan in spiegelbeeld?Zoals ik hierboven in het bericht zeg wil ik graag bewijs zien dat het niet zo is die 'veralgemening' die ik blijkbaar stel. In mijn oorspronkelijke bericht zeg ik ook meermaals 'volgens mij' en 'verwacht ik'. Het is een hypothese gebasseerd op ervaringen waarbij ik ook aangeef 'ik vraag mensen om het bij hun eigen motor te controleren hoe het lichtbeeld is'. Dus totdat er iemand hier met bewijs komt dat er inderdaad verschillen zitten in het lichtbeeld van een dezelfde model motor uit Engeland en bijvoorbeeld Nederland, blijf ik mooi bij mijn hypothese (niks objectiefs, gewoon een hypothese) dat het lichtbeeld van motoren wereldwijd uniform zijn en een horizontale rechte lijn zijn.

Voor wat betreft het aanpassen van de positie van de lamp-fitting heb je inderdaad gelijk, bij de gewoon H4/H7 lampies kan dat inderdaad niet. Maar bij veel LED lampen die je op ebay kunt vinden zitten er inbusjes op zodat je de lamp kunt verdraaien. Zie op de foto hieronder het gat waar je met een micro inbusje de H4 fitting kunt losmaken en verdraaien.
[afbeelding]


Het bewijs hiervoor ligt in de onderdelencatalogi van de verschillende motorfiets fabrikanten waarin er aparte onderdeelnummers zijn voor links en rechts asymetrische koplampunits.

De lampen zijn dan niet omgewisseld omdat het alleen voor het dimlicht opgaat. Dus voor groot licht hoeven ze dan geen aparte varianten te maken.
 
Even voor de goede orde : Dat je meedenkt en zelfs bereid bent om te helpen, gewoon heel gaaf !
Dat het wat kost, spreekt ook vanzelf. En is ook geen probleem.
Maar de reacties er rondom heen schoten me even behoorlijk in het verkeerde keelgat.

En hoe mijn fiets door de RDW is goedgekeurd, geen idee. Maar de hele papierwinkel is gewoon in orde, en mijn motorzaak treft ook geen blaam, die heeft de de fiets van een particulier gekocht en daarna aan mij doorgeleverd, hij mocht er immers van uitgaan dat de keuring van de RDW goed was.


Met de gewone halogeenpit , die ik te weinig licht vond geven, was er nooit een probleem, geen verblinding, en dus heb ik er al 5 jaar met veel plezier op gereden. Nu dacht ik met de LED wat te verbeteren, en dat is ook inderdaad veel en veel meer licht, en kwam het lichtbeeld meer tot uitdrukking.
Nooit een idee gehad dat een Engelse fiets een aanzienlijk verschil zou maken.

Mijn vraag was dus hier of anderen soortgelijke ervaringen hadden en wat ze er eventueel aan hadden gedaan. Honda CBF onderdelen zijn best wel erg duur, zeker nieuw, dus een vervangend lampje van 5 tientjes dat leidt tot een paar honderd euro ( alleen al gebruikt 230-250 euro, laat staan nieuw)
was de moeite van het rondvragen wel waard.




Je hebt gelijk

Even voor de duidelijkheid; ik gaf het gratis weg hé :-)
 
Om het even helder te hebben;

Ik heb in 2011 een "engelse" unit aangeschaft om aan de Australische wetgeving te voldoen.
En ja, deze heeft een ander onderdeelnummer.
Ziet er ook anders uit.

Het lichtbeeld voldoet aan "links" rijden.

De NL versie ligt sindsdien op de plank.

Ik heb al mijn originele onderdelen van onze nieuw (in NL) aanschafte motoren nog "op de plank".

Omdat we hier al 7 jaar wonen, kan ik wel afstand doen van die onderdelen, als zouden we terug gaan (niet!!!) dan is het terug brengen van die motoren niet meer verantwoord.

Vandaar dat ik de NL onderdelen wel weg wil geven.
Wil er ook wel wat moeite voor doen.
Maar de ontvanger mag dat ook wel doen?
 
Kijk , dit is nu een bijdrage waar iemand iets aan heeft !! Super !!!!!

Je hebt er niks van, want het klopt namelijk niet (altijd).

Ik heb (een tijd geleden) 3 motoren uit Engeland geïmporteerd, namelijk:
- een Aprilia RSV1000 Factory
- een Triumph Daytona 675
- een Yamaha R1

Van bovenstaande 3 had alleen de Aprilia een zogenoemde "flat beam" lichtbeeld en hoefde ik niks aan te passen. Zowel de Daytona 675 als de R1 moesten worden aangepast omdat het lichtbeeld aan de linkerkant omhoog liep.

Waarschijnlijk kan je het in jouw geval ook zien aan de onderdeelnummers die anders zijn. Of wanneer je de motor een paar meter voor een muur rechtop zet.
 
Mijn vraag was dus hier of anderen soortgelijke ervaringen hadden en wat ze er eventueel aan hadden gedaan. Honda CBF onderdelen zijn best wel erg duur, zeker nieuw, dus een vervangend lampje van 5 tientjes dat leidt tot een paar honderd euro ( alleen al gebruikt 230-250 euro, laat staan nieuw)
was de moeite van het rondvragen wel waard.

Hoe kom jij aan die paar honderd euro? Iemand biedt je een unit aan tegen verzendkosten (+- €60). Je maakt jezelf het leven echt onnodig moeilijk.
 
Ik heb in de afgelopen 7 jaar ongeveer 400 pakketjes verzonden tussen AU en NL.

De prijs die "Isdatzo" gaf is correct (voor een particulier).
Dit pakket weegt namelijk nauwelijks iets, maar het gaat om de afmetingen.

Als TS even de unit inmeet en er 20mm aan alle zijden bij optelt kan 'ie een realistische prijs krijgen.
I.p.v. zomaar een gooi te doen.

Maar misschien is 'ie beter af mijn posts even terug te lezen.
 
Lekker topic ...

@TS: dat aanbod van TDM* had je gewoon moeten aanemen!
Een motor uit Engeland heeft een lichtbundel voor links rijdend verkeer, maar dat wèten we intussen al wel.

De LED gaan draaien is niet het hulpmiddel. Elke H fitting heeft een specifieke pasvorm. Bijvoorbeeld een H4, die zal in de koplampunit van een auto, motor of eender welk ander voertuig in Engeland, Australië en elk ander linksrijdend land een bermverlichting aan de linkerkant creëren, in andere landen zal datzelfde H4 lampje in de koplamp een rechtse bermverlichting creëren.
Hoe men erbij komt dat het verschil in links of rechtse bundel gecreëerd wordt door een verschillend type ampul, of door de ampul in een andere hoek te monteren, weet ik niet. Dat klopt niet. De lichtbundel wordt bepaald door, op oude koplampen, de reflector én de fresnell lijnen in het glas, bij heldere koplampen enkel door de reflector, en bij projector koplampen, ja, door de projector dus.
Er worden bij motoren en auto's immers exact dezelfde type H lampjes gebruikt, meest gebruikte zijn hier de H7, H4 en H1.
Die lampjes kan je door de specifieke voet niet in een verkeerde hoek monteren, of niet in een verkeerde fitting steken ... tenzij je er onnozel veel fors opzet en de voet kapot wringt natuurlijk ...

Idd, bij LED's zit dat "pasplaatje" er niet op vast, wordt gedaan omdat je in veel gevallen eerst dat pasplaatje moet vastklemmen, omdat je het klemveertje niet kan sluiten doordat het koelelement in de weg zit, en dan de LED dáár in schuiven totdat het vastklikt, en die kun je bij bepaalde types dus wél verkeerd zetten, niet het pasplaatje dus, maar wel de LED in het pasplaatje. Staat dikwijls ook in de handleiding dat je de lichtbundel moet controleren. En indien nodig, de LED er weer moet uithalen en verdraaien, tot je lichtbeeld goed staat.

Bij die H4 uit je voorbeeld staan er streepjes op die plaatjes. Dat is bedoeld om de LED een beetje te verdraaien, omdat de brandpunten wellicht niet overeenkomen met die van een originele H4, maar je kan ze niet gebruiken om ze om te zetten van links naar rechts lichtbundel.

Het is gewoon heel simpel, het is niet omdat RDW de motor goedgekeurd heeft, dat jij niet verantwoordelijk bent voor het rijden met een verkeerde koplamp. Het enige wat je kan doen is, koplampunit vervangen door een rechtsrijdend type.

Of! Je kan ook kiezen voor aftermarket projectors! Best bi-projectors, dus die met een elektromagnetisch klepje voor de grootlichten. Aan elke kant 1, heb je nog eens symetrisch licht ook!

Nadeel: is wat omslachtig werk, wil je het zelf doen, moet je wel over de nodige handigheid beschikken. Meestal in gebruik met xenon, maar ook met LED's de moeite, zoniet zelfs mooier en beter dan met xenon. Bij mijn motor zitten er al geruime tijd twee bi-xenon projectors in, en nog geen spijt van gehad. Binnenkort ga ik wel de xenons vervangen door LED's, dual color zelfs, die je kan switchen tussen geel en wit!

Let wel, ook bij projectors is er wel degelijk verschil tussen links en rechts rijdend verkeer!
full

Een zogenaamde flat beam bestaat niet, deze in de foto, een test met een 6000K LED in 1 van mijn projectors, is de zogenaamde USA lichtbundel (DOT EMARK heet dat als ik het juist heb?), en met flat beam wordt bedoeld, de lijn loopt horizontaal, maar bij rechtsrijdend verkeer loopt de lijn in de rechtse helft iets hoger op, bij linksrijdend verkeer is dat omgekeerd. Uiteraard minder verblindend als je tóch met de verkeerde lampen rond rijdt, dan bij koplampen met bermverlichting.

Als ik zo lees dat je al tevreden bent met de upgrade van een klassieke H lamp naar een LED, dan kan ik je best aanraden om voor projectors te gaan. 2 bi-xenon projectors heb je al voor 80€, of voor 50€ zonder xenons erbij, dan koop je voor 20€ nog een setje LED's (meestal H1 bij projectors), en als je het niet allemaal zelf kan, er zijn mensen/bedrijfjes genoeg die het voor je kunnen doen. En ja, dat kost nog wat extra, maar enkel de zon gaat op voor niets ...
Btw: om je nog verder te helpen, aanschaf projectors met xenon of LED's, de unit laten ombouwen, terugplaatsen en aansluiten schat ik alles samen op een 300€. Niet goedkoop nee, maar als een tweedehands unit 230€ kost, vind ik die 300€ voor een ombouw naar projectors helemaal niet slecht. Ge zou er geen spijt van hebben, daar ben ik zeker van!

* En wat TDM betreft, ik heb het gehele topic doorgelezen voor ik deze post plaatste, en ik heb nergens iets gemerkt waaruit blijkt dat hij een agressiviteits beheersings cursus moet volgen hoor :N
 
Even voor de goede orde : Dat je meedenkt en zelfs bereid bent om te helpen, gewoon heel gaaf !
Dat het wat kost, spreekt ook vanzelf. En is ook geen probleem.
Maar de reacties er rondom heen schoten me even behoorlijk in het verkeerde keelgat.

En hoe mijn fiets door de RDW is goedgekeurd, geen idee. Maar de hele papierwinkel is gewoon in orde, en mijn motorzaak treft ook geen blaam, die heeft de de fiets van een particulier gekocht en daarna aan mij doorgeleverd, hij mocht er immers van uitgaan dat de keuring van de RDW goed was.


Met de gewone halogeenpit , die ik te weinig licht vond geven, was er nooit een probleem, geen verblinding, en dus heb ik er al 5 jaar met veel plezier op gereden. Nu dacht ik met de LED wat te verbeteren, en dat is ook inderdaad veel en veel meer licht, en kwam het lichtbeeld meer tot uitdrukking.
Nooit een idee gehad dat een Engelse fiets een aanzienlijk verschil zou maken.

Mijn vraag was dus hier of anderen soortgelijke ervaringen hadden en wat ze er eventueel aan hadden gedaan. Honda CBF onderdelen zijn best wel erg duur, zeker nieuw, dus een vervangend lampje van 5 tientjes dat leidt tot een paar honderd euro ( alleen al gebruikt 230-250 euro, laat staan nieuw)
was de moeite van het rondvragen wel waard.

en wie zegt dat dat niet goed gedaan is...
mogelijkheden te over waar het fout kan gaan

Er zijn bedrijven/handelaren/zaken, die leven van de import, en als die een stuk of tig motoren hebben, laten ze de RDW komen en worden de motoren bij de handelaar gekeurd, vaak een administratieve handeling...
Vorige eigenaar kan de lamp zelf vervangen hebben die hij voor een prikkie op ebay heeft gekocht
Lamp per ongeluk in de verkeerde verpakking gekomen
 
Dank DKP ! Hier heb is waarschijnlijk wel wat aan.
Ik heb inmiddels de hoogte van de lichtbundel aangepast, zodat in elk geval de verblinding wat minder zal zijn. Ik zal dat op een mooie avond uitproberen.
En, K@W@, de fiets is door een particulier geimporteerd, en daarna via marktplaats bij de motorzaak gekomen. Die heeft er natuurlijk niet op avond op gereden!

Hoe dan ook, als het nog te verblindend blijft, dan moet ik inderdaad andere maatregelen treffen.
 
het blijft verblindend. en als je de koplamp lager afstelt, zie je zelf amper nog iets van de weg ...

en ja, hij kan gerust gekeurd zijn met een goede lamp-unit, om hem daarna te verkopen met de originele Britse.
 
Terug
Bovenaan Onderaan