YP 400

Of iets makkelijk of moeilijk wordt bevonden hangt meestal af van de handigheids-kwaliteiten van de persoon in kwestie.
Ik persoonlijk vindt het appeltje/eitje, en nee sleutelen is niet mijn beroep.

Denk dat je het trouwens over een Yamaha majesty hebt, maar zeker weet ik dat niet maar maakt ook eigenlijk geen bal uit, want bijna elke cvt scooter met swingarm heeft een vrijwel identieke demontage methode.
Maar wil je meer weten/zien/bespreken, bezoek dan daarvoor het juiste topic: >>> yamaha majesty 400

Ga als volgt te werk:

Draai de uitlaatdemper bouten los en verwijder de demper.

Net als bij een autoband wisselen zorg je nu dat zonder dat het achterwiel los van de grond staat dat je moer van het achterwiel alvast hand-los is gedraaid.
Dit kun je vaak bereiken door je achterrem ingedrukt te houden en door middel van het gelijktijdig op de grond drukken van het achterwiel tijdens het lossen van de wielmoer.
Laat hiervoor b.v. een dikke buurman op het zadel plaatsnemen of ga zelf met je gehele gewicht over de buddyseat heen hangen om de achterkant op de grond te drukken, gebruik dan een dopsleutel met hefboom zodat de moer een beetje makkelijk los komt.

Zet vervolgens de scooter op de middenbok

Verwijder de handremkabel uit de remklauw-handrem-hefboom
Draai de bouten uit je remklauw en schuif je remklauw van de schijfrem en laat de remklauw naast de motor bengelen.

Draai nu de onderste bout uit de schokbreker aan uitlaat-zijde en trek hem iets naar achteren of naar voren, in ieder geval zorgen dat hij los is van de swingarm.

Draai vervolgens alle bouten (meestal een stuk of 2 á 3) uit de swingarm.
Draai nu ook de wielmoer er af, en verwijder de swingarm.

Je kunt nu het achterwiel van de wiel-as af schuiven.




Bij montage even de wiel-as goed in het vet zetten, andere bouten van swingarm en uitlaat mogen ook wel in het vet.

Succes gewenst.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan