startprobleem CB900 '79

nico95

Die hard MF'er
11 okt 2015
309
73
Roden
Beste allen,

Ik probeer de motor van mijn broer aan de praat te krijgen. het gaat om een CB750 met een blok van een CB900, bouwjaar 1979. hij heeft gelopen, kort, daarvoor lang stilgestaan.

Het volgende is reeds gedaan:

- carbs schoongemaakt
- olie ververst
- Nieuwe bougies geplaatst
- startmotor vervangen (oude deed helemaal niets meer, achteraf blijkt deze ook heel langzaam gedraaid te hebben)

motor krijgt wel benzine, ruikt ook naar benzine uit de uitlaat.

het probleem is nu alsvolgt:


zoals te zien op het filmpje gaat de startmotor op fatsoenlijk toerental (naar mijn inzien) rond. hij slaat echter vast o.i.d. ik kan niet helemaal plaatsen wat het is, maar goed rondgaan is het in ieder geval niet! ;)

Iemand die enig idee heeft waar het aan kan liggen of wat ik proberen kan?
 

1) zit er benzine in?
ja

2) staat de killswitch goed?
ja

3) vonkt ie?
poos geleden gecheckt op een bougie, die vonkte, zal de overigen ook controleren

4) krijgen de carburateurs benzine?
ja

5) loopt ie op ether?
heb ik niet, WD40 (ook brandbaar?) reageert hij echter 0 op.

6) heeft ie compressie?
ja


Staat de ontsteking wel goed??

hij heeft gelopen zonder hieraan te zitten, lijkt mij bijzonder dat dit dan de oorzaak kan wezen? hoe is dit makkelijk te dubbelchecken?
 
1) zit er benzine in?
ja

2) staat de killswitch goed?
ja

3) vonkt ie?
poos geleden gecheckt op een bougie, die vonkte, zal de overigen ook controleren

4) krijgen de carburateurs benzine?
ja

5) loopt ie op ether?
heb ik niet, WD40 (ook brandbaar?) reageert hij echter 0 op.

6) heeft ie compressie?
jahij heeft gelopen zonder hieraan te zitten, lijkt mij bijzonder dat dit dan de oorzaak kan wezen? hoe is dit makkelijk te dubbelchecken?

lezen. Niet scannen @#$%
 
Als de ontsteking een vonk geeft precies op het moment dat de zuiger op het bovenste dode punt staat krijg je dit soort dingen ook...
Daarom vonkt hij ook pas als hij dat punt voorbij is in de arbeidsslag..
 
Als de ontsteking een vonk geeft precies op het moment dat de zuiger op het bovenste dode punt staat krijg je dit soort dingen ook...
Daarom vonkt hij ook pas als hij dat punt voorbij is in de arbeidsslag..

best dat je je voorlopig beperkt tot het stellen van vragen in techniek, en laat dat beantwoorden nog maar even achterwege.
 
Als de ontsteking een vonk geeft precies op het moment dat de zuiger op het bovenste dode punt staat krijg je dit soort dingen ook...
Daarom vonkt hij ook pas als hij dat punt voorbij is in de arbeidsslag..
Denk toch dat je jezelf iets meer moet gaan verdiepen in hoe een benzine motor eigenlijk werkt, voordat je gaat antwoorden ;)
 
Wil niet eigenwijs overkomen , maar als ik dat zo lees zou de bougie volgens jullie al moeten vonken als de zuiger omhoog gaat ( compressieslag )
Met alle logica die ik dan bezit lijkt me dat onstekingstijdstip erg vroeg toe...
Maar ik wil altijd bijleren in deze techniek : is de vraag die ik dan stelde mbt ontsteking dan iets onlogisch??
 
Laatst bewerkt:
Wil niet eigenwijs overkomen , maar als ik dat zo lees zou de bougie volgens jullie al moeten vonken als de zuiger omhoog gaat ( compressieslag )
Met alle logica die ik dan bezit lijkt me dat onstekingstijdstip erg vroeg toe...
Maar ik wil altijd bijleren in deze techniek : is de vraag die ik dan stelde mbt ontsteking dan iets onlogisch??
hij vonkt voor het bdp ivm verbrandingssnelheid en toerental. Hoger toerental = eerder vonken. En nu vooral meelezen en vragen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan