Remblokvormige roest op remschijf; Wat te doen?

Twin4life

Die hard MF'er
6 dec 2006
256
0
Enschede
Beste heren en dames,

Graag zou ik van jullie advies gebruik willen maken.

Ik ben met een niet sleutelproject bezig. Een motor die al zeker 15 jaar stil heeft gestaan.
Uiteraard waren de remmen niet meer gangbaar, dus daar ben ik al vol in gedoken.

Wel heeft zich tijdens deze stilstand een ander probleem voorgedaan. De remblokken zijn gaan invreten
op de remschijven tijdens het stilstaan. Dit is duidelijk te voelen en zien aan een remblokvormige afdruk op de remschijven. Het is ook duidelijk voelbaar met je nagel/vinger.

Nu is mijn vraag; Wat is wijsheid om hier mee te doen? Uit mijn omgeving hoor ik meerdere opties; Afdraaien, Gewoon gaan rijden en het "wegremmen", proberen weg te poetsen met een scotchbrite? Remschijven vervangen?

Heeft er iemand hier ervaring met zo'n soort probleem? Wat is jullie advies?

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn.
 
Hierbij nog een foto van de schijf.
full
 
De remblokken zijn gaan invreten
op de remschijven tijdens het stilstaan. Dit is duidelijk te voelen en zien aan een remblokvormige afdruk op de remschijven. Het is ook duidelijk voelbaar met je nagel/vinger.

Als in... hoe ver ingevreten ?

Ingevreten 0,0002mm of 0,2 mm of 2 mm ?

Plaats anders een foto.

Maar waarschijnlijk gewoon eerst maar eens rijden en remmen, kans is groot dat het verdwijnt en anders kun je dan altijd nog nieuw spul gaan halen.
 
Als in... hoe ver ingevreten ?

Ingevreten 0,0002mm of 0,2 mm of 2 mm ?

Plaats anders een foto.

Maar waarschijnlijk gewoon eerst maar eens rijden en remmen, kans is groot dat het verdwijnt en anders kun je dan altijd nog nieuw spul gaan halen.

Hoe ver het ingevreten is kan ik zo niet direct zeggen, maar wel een goed idee om dat even nader te bekijken.

Nieuw spul halen kan altijd nog inderdaad. Misschien eerst maar eens rijden en kijken of het echt zo erg is (of hopelijk van niet).
 
ik zou ook zeggen eerst monteren en een paar keer lekker stevig en licht remmen op lage en hogere snelheid. voel je niks geks dan is er geen probleem is het wel duidelijk voelbaar zou ik voor nieuw gaan. afdraaien bij die dunne schijven van een motor ben ik niet zo'n voorstander van.
en als het ding 15 jaar heeft stil gestaan zou ik niet alleen de remmen gangbaar maken maar ook meten de leidingen vervangen voordat je gaat rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net ff flink zitten inzoomen op die foto, maar het is moeilijk om er iets zinnigs op te zeggen. Probeer nog eens een foto te maken met daglicht, zodat er wat natuurlijk licht op de plek schijnt.

Als hetgeen wat nu op de foto 'zwart' is, net zo diep ingevreten is als het lijkt, kun je de schijf weggooien. Als het overgedragen remvoering materiaal is slijt het er zo weer vanaf. Tussen die 2 uitersten zit het, maar waar kan ik van deze foto niet zeggen.

Groot nadeel van remschijven voor motorfietsen is dat ze zo duur zijn. Origineel van de fabrikant van de motor is een complete set schijven vaak duurder dan de restwaarde van de hele motor.
 
Laatst bewerkt:
afdraaien bij die dunne schijven van een motor ben ik niet zo'n voorstander van.
en als het ding 15 jaar heeft stil gestaan zou ik niet alleen de remmen gangbaar maken maar ook meten de leidingen vervangen voordat je gaat rijden.

Mee eens.
Nieuwe remslangen zijn daarom ook al besteld. Nieuwe banden zijn ook al gemonteerd...
 
Afdraaien is inderdaad geen optie. Op de schijf staat meestal de minimale dikte die deze moet hebben en daar ga je dan heel snel onder.

Mijn vriendin heeft eind vorig jaar haar eerste motor gekocht, een oer CBR600F. Dingetje heeft aardig wat km gereden en de remschijven zijn eigenlijk alle 3 versleten. De achterschijf zit zelfs een heel eind onder minimum (min.th. 4mm, en op het dunste groefje is ie 3,3)
Nieuw van Honda zijn ze bijna 250€.. per stuk.
We hebben nu de keus gemaakt om ze uit China te laten komen. Niet de veelbesproken 'friction wave' schijven, maar een type wat behoorlijk veel lijkt op de originele schijven. Voorschijven van de firma 'wotefusi'. Zijn ondertussen geleverd (bliksemsnel!! Snelste China levering ooit) en ziet er gewoon erg goed uit. Ben benieuwd naar de prestaties. De achterschijf komt van een andere toko maar die is er helaas nog niet.
 
Beste heren en dames,

Graag zou ik van jullie advies gebruik willen maken.

Ik ben met een niet sleutelproject bezig. Een motor die al zeker 15 jaar stil heeft gestaan.
Uiteraard waren de remmen niet meer gangbaar, dus daar ben ik al vol in gedoken.

Wel heeft zich tijdens deze stilstand een ander probleem voorgedaan. De remblokken zijn gaan invreten
op de remschijven tijdens het stilstaan. Dit is duidelijk te voelen en zien aan een remblokvormige afdruk op de remschijven. Het is ook duidelijk voelbaar met je nagel/vinger.

Nu is mijn vraag; Wat is wijsheid om hier mee te doen? Uit mijn omgeving hoor ik meerdere opties; Afdraaien, Gewoon gaan rijden en het "wegremmen", proberen weg te poetsen met een scotchbrite? Remschijven vervangen?

Heeft er iemand hier ervaring met zo'n soort probleem? Wat is jullie advies?

Ik hoor graag wat jullie ideeën zijn.
Volgens mij is dat na 1x keer remmen weg.
 
Dit lijkt mij een ouderwetse dikke Japanse schijf. Zo een schijf krijg je nooit onder minimum limiet. Ik zou er eerst eens mee gaan rijden. Waarschijnlijk heb je er na twee afritten geen hinder meer van.
 
Gewoon gaan rijden en eens proberen hoe het gaat als je remt?
Ik denk dat je er weinig van voelt en de plek gaat gewoon weg op den duur.
Een nieuwe schijf kan altijd nog.
 
Laatst bewerkt:
Weekendje naar de Ardennen.............

Waarvoor denk je dat ik de remmen aan het reviseren ben :]


Is het er al af?

Nee. Ik heb er nog geen tijd voor gehad. Kleine bijkomstigheid is dat de motor eerst nog langs RDW moet om het kenteken te heractiveren. Dus het duurt nog even tot ik kan proberen het er af te remmen.

Zodra ik een poging heb gewaagd zal ik resultaten rapporteren ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan