Suzuki GR650 '83 op-/ombouw

Wat een goed idee van die exercise mat. Wat zei de bekleder daarvan en hoe houdt het zich?

Ik heb het idee ook weer ergens online gevonden uiteraard. Toni moest er vrij hard om lachen maar kon er prima mee werken, dwz hij heeft nog een vilt achtige laag aangebracht en die strak gemaakt omdat de imperfecties die ik had laten zitten in de exercisemat anders door de bekleding zichtbaar zouden zijn.
 
Zo ziet het er onder de bekleding nu uit:

360.jpg


Omdat het zitvlak alcantara is, is er ook nog kunststof aangebracht. Als ik het goed heb onthouden i.v.m. vocht/regenwater.
 
Avondje geprutst:

- olie en filter wissel, alweer. Had bedacht even te spoelen na de stilstand bij de vorige eigenaar en de potentiele benzine lekkage.
- vorkolie gewisseld voor 20w (standaard 15w) en 245cc per poot (standaard 235cc en die kwam er ook uit).
- uitlijning wielen gecheckt met houten balkje (op merktekens op de brug had ik al gedaan): geen rare stand gevonden.
- speling achterbrug gecheckt, zit wat verticale speling op, maar alleen als het achterwiel van de grond is... Houd ik ff in gedachte voor later, mocht het nodig zijn.
- telleraandrijving gecontroleerd (met boormachine). Geeft geen (raar) geluid.

- blijft over: de voorrem. Duidelijk verhaal; die loopt echt teveel aan, dus ik ga de klauw uit elkaar halen en reviseren. Wordt vervolgd.
 
Alles schoongemaakt en de klauw zelf, inclusief zuiger, was niet vies of gecorrodeerd. Wel kwam er achter de zuiger remolie vandaan met zwarte stukken erin, misschien van de oude remleiding die ik al had vervangen. Dus de boel helemaal gespoeld en gepoetst en het lijkt nu goed.

Stukje gereden en de zoem is weg.

De stuggere voorvork is ook een hele verbetering. Rechtuit leek ook beter, maar heb een kort bochtig stuk gereden dus niet heel erg op kunnen concentreren.

En nog een andere reden voor een bijgeluidje gevonden: het kettingscherm liep heel licht langs de ketting. Die weer teruggebogen.

Blijft over op de To-Do lijst:
Het mengsel voor iets minder geplof.
Stuur recht zetten.
 
mooi man! heb je nu enkel een maatje groter van hoofdsproeier erin?
Waar heb je ze vandaan?

thx

Thanks! Ben zeer benieuwd naar mooie beelden van jouw eindresultaat.

Ja, heb nu alleen maat 132,5 hs. Ga nog een maat omhoog naar 135 omdat ik het idee heb dat er nog wat pit mist bovenin en omdat ik het gevoel heb dat het blok erg heet draait. Ook ivm de ploffen bij gaslos.
Ik heb natuurlijk geen volledig open uitlaat, slechts wat extra gaatjes erin geboord.

Mikuni sproeiertjes kun je bij de jouw welbekende ;) webshop caferaceronderdelen.nl per stuk bestellen. Sectie onderhoud -> carburateur
 
Inmiddels sproeiers 135 erin en een stuk gereden. Wellicht is het mengsel nu wat aan de rijke kant maar het voelt wel beter aan, met een goede pick-up over de hele linie en voor het gevoel een wat smeuiger loop. Wel is bij gas dicht het remmend koppel wat minder. Stationair heb ik op het laatst van de rit nog wat teruggeschroefd, maar ik hangt nog niet zo in de ketting als met de 132,5 sproeiers. Misschien juist wel een goed teken..?

Ploffen in de uitlaat bij gas dicht doet ie nog steeds, maar iets zachter (rijker=minder heet?), dat lijkt me verder een pilotschroef setting. Misschien dat ik daar nog wat aan ga prutsen.
Eerst wat meer rijden.
 
Bij het wisselen van de hoofdsproeiers viel het me op dat de emulsiebuis van de rechtercarburateur (needle jet) "los" zat en omhoog kwam, inclusief de hoofdsproeier dus. Letterlijk enkele milimeters...
Dat leek me niet zo ideaal, dus heb even rustig op de fiche gekeken, en wat blijkt... Er hoort een ringetje tussen.

Nummer 23:
suzuki-gr650-tempter-1983-d-usa-e03-carburetor_big3IMG00918879_1b1c.gif


Nou zou het kunnen dat ik die aan beide kanten ben vergeten terug te plaatsen na het schoonmaken van de carbs, maar zo'n nOob ben ik nou ook weer niet met carbs.. Mijn sigarenkistje structuur voor onderdelen sorteren heeft me nog niet eerder in de steek gelaten. Het zou ook kunnen dat die ringetjes al ontbraken...
Wel heb ik heeeeeel toevallig 2 precies passende ringetjes gevonden in mijn algemene ringetjes bakje.... Ahum.
Alles weer teruggemonteerd en morgen maar eens kijken of er iets van te merken is.

Behalve dat de needle jets nu beide stevig op hun plek blijven zitten, 'hangen' de hoofdsproeiers nu dus wat dieper in de benzine, zou dat effect hebben op de mengselverhouding?
 
volgens mij heb ik die ringetjes er ook niet tussen zitten, en zaten ze er ook niet op bij het demonteren...

ik moet dringend eens aan de gang met verder afstellen van de carbus....
ga je niet spelen met de gasnaalden?
 
volgens mij heb ik die ringetjes er ook niet tussen zitten, en zaten ze er ook niet op bij het demonteren...

Hoe blijven de emulsiebuisjes dan op hun plek? Misschien zie ik wat over het hoofd..? Bij mij zat links namelijk nog wel vast (klem?), maar rechts kreeg ik niet vast.
Van demontage herinnerde ik me dat de buisjes met een ferme tik loskwamen... Zou mijn rechterbuisje om een andere reden los zitten?

ik moet dringend eens aan de gang met verder afstellen van de carbus....
ga je niet spelen met de gasnaalden?

Nee was ik niet van plan. Ik heb de originele uitlaten nog, dus ga ervan uit dat ik weg kom met relatief kleine aanpassingen...
Heb jij geen deadline voor het project, i.v.m. opdrachtgever en documentairemakers?
 
Nog even een update m.b.t. de carburateurs:

Ik ben weer teruggegaan naar hoofdsproeier 132,5 en heb tegelijk de naalden een stand hoger gezet.

Dit kon wel eens de ideale afstelling zijn voor mijn set-up. Loopt echt goed, wat ik me voorstel bij hoe een GR650 af fabriek ook zou moeten lopen.
 
Hoe blijven de emulsiebuisjes dan op hun plek? Misschien zie ik wat over het hoofd..? Bij mij zat links namelijk nog wel vast (klem?), maar rechts kreeg ik niet vast.
Van demontage herinnerde ik me dat de buisjes met een ferme tik loskwamen... Zou mijn rechterbuisje om een andere reden los zitten?Nee was ik niet van plan. Ik heb de originele uitlaten nog, dus ga ervan uit dat ik weg kom met relatief kleine aanpassingen...
Heb jij geen deadline voor het project, i.v.m. opdrachtgever en documentairemakers?

op zich wel want we moeten nog altijd een afsluitende opname maken op de testbank, maar daarvoor moet ie uiteraard eerst deftig gaan lopen...

Vreemd dat jij met 132.5 en eentje lager goed zit van afstelling. ik zit op 135 en 2 lager nog te arm naar mijn gevoel... lees zelf dat ze in die sigma kits 145 steken... maargoed, jij hebt natuurlijk nog de ori uitlaten, dat zal ook wel wat schelen

ik zat ook met een verhuis die redelijk wat tijd in beslag nam dus nu weer verder met de carbus... :)
 
Laatst bewerkt:
op zich wel want we moeten nog altijd een afsluitende opname maken op de testbank, maar daarvoor moet ie uiteraard eerst deftig gaan lopen...

Vreemd dat jij met 132.5 en eentje lager goed zit van afstelling. ik zit op 135 en 2 lager nog te arm naar mijn gevoel... lees zelf dat ze in die sigma kits 145 steken... maargoed, jij hebt natuurlijk nog de ori uitlaten, dat zal ook wel wat schelen

ik zat ook met een verhuis die redelijk wat tijd in beslag nam dus nu weer verder met de carbus... :)

Het verbaasd wij ook wel wat, maar met 135 hoofdsproeiers had ik zo'n typisch verdrinkgevoel: gas bijgeven en het idee dat de kaars juist wordt uitgeblazen...

Ik verklaar dit effect doordat de originele uitlaten juist bij hogere toerentallen en belasting relatief het meeste knijpen, en dat met die grotere tegendruk het open podfilter effect wat wordt gedrukt.
Bij lagere toerentallen en belasting (juist het werkgebied van de naaldsproeier) heeft die uitlaat nog relatief weinig effect wat betreft het geven van tegendruk... Denk ik...
 
hmm ja, volgas gaat ie prima, maar hij trekt in middengebied niet mooi, houd wat in tenzij je langszaam optrekt... dus dan denk ik dat ie niet genoeg benzine krijgt op dat punt...
 
hmm ja, volgas gaat ie prima, maar hij trekt in middengebied niet mooi, houd wat in tenzij je langszaam optrekt... dus dan denk ik dat ie niet genoeg benzine krijgt op dat punt...

Tja, Of juist teveel.. Zeker als je de naald al maximaal omhoog hebt staan en een vrij grote hoofdsproeier hebt...
Snel gasgeven bij relatief lage rpm betekent ook dat je luchtsnelheid in de carb dipt, wat door de vaccuumschuif zou moeten worden opgelost. Lopen de schuiven soepel? Membramen heel? Vaccuumpoort open, en niet geblokkeerd door het luchtfilter?
 
vandaag nog wat verder gespeelt met de carbs.

mengschroef nog een extra toer uitgedraaid (denk dat ie nu op 3 en een beetje staat), en de uitlaten uit elkaar gehaald, perfo buisje open gezaagd en db killer ertussen gelast.

de herrie is nu heel wat minder en gewoon prima van geluid eigenlijk. Ook is er nu tegendruk in de demper, ervoor was het gewoon rechtdoor...

Daarna weer een testrit gedaan, eerst wat tape op de filters gedaan, reed opzich prima kon alleen volgas niet doortrekken, dan maar tape eraf gehaald en tot mijn verbazing reed ie echt wel goed....

bij thuiskomst bougies even bekeken, nog wat bleek dus nog wat aan de arme kant, maar voorlopig laat ik het zo. Eerst zo wat rondrijden en dan binnen een week gaat ie normaal op de testbank, dan krijg ik een beter beeld van wat er nog beter kan.

rijd in ieder geval 100X beter dan de eerste keren, en voelt ook heel wat "veiliger" om er nu mee te rijden wat betreft warmte van het blok, geen ploffen meer bij gas los ook.

dus nu heb ik 135 main, clip helemaal onderaan en mengschroef 3 toeren uit
 
vandaag nog wat verder gespeelt met de carbs.

mengschroef nog een extra toer uitgedraaid (denk dat ie nu op 3 en een beetje staat), en de uitlaten uit elkaar gehaald, perfo buisje open gezaagd en db killer ertussen gelast.

de herrie is nu heel wat minder en gewoon prima van geluid eigenlijk. Ook is er nu tegendruk in de demper, ervoor was het gewoon rechtdoor...

Daarna weer een testrit gedaan, eerst wat tape op de filters gedaan, reed opzich prima kon alleen volgas niet doortrekken, dan maar tape eraf gehaald en tot mijn verbazing reed ie echt wel goed....

bij thuiskomst bougies even bekeken, nog wat bleek dus nog wat aan de arme kant, maar voorlopig laat ik het zo. Eerst zo wat rondrijden en dan binnen een week gaat ie normaal op de testbank, dan krijg ik een beter beeld van wat er nog beter kan.

rijd in ieder geval 100X beter dan de eerste keren, en voelt ook heel wat "veiliger" om er nu mee te rijden wat betreft warmte van het blok, geen ploffen meer bij gas los ook.

dus nu heb ik 135 main, clip helemaal onderaan en mengschroef 3 toeren uit

Top!

En toevallig, ik heb vanavond de pilotschroeven ook nog een extra 'toer' uit gegeven. Als ik goed heb geteld staan ze nu op 2,75 uit.
Voor stellen had ik een moeilijk afstelbaar stationair toerental. Te hoog en langzaam terugzakken, of meteen te laag en af en toe afslaan.
Na stellen is het stabiel 1200 rpm en dat bleef zo gedurende de rit.

Sinds ik de naald hoger heb gezet ben ik de ploffen ook vrijwel kwijt. Goed teken lijkt me, al klonk het wel leuk.

Zo loopt en klinkt ze nu:
 
Laatst bewerkt:
Op advies van Koen toch ook mijn hoofdsproeiers nog eens (flink) vergroot: 145 erin.
Blijkt dat ik met 135 toch nog te arm reed, want de motor voelt toch weer een stuk vlotter en er lijkt zowaar een klein eindschot te komen bovenin het toerengebied.

Wellicht dat ik de naald ook nog een extra clip positie geef.

"op gevoel" afstellen is en blijft toch moeilijk, dus fijn om advies te krijgen van iemand die dezelfde motor op de bank heeft mogen zetten voor de afstelling.
 
Er zijn teveel variabelen om een motor op gevoel goed af te stellen. Ga naar iemand met een testbank en je weet het voor max 400 euro incl aanpassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan