Aftermarket: Worden er slechte vervangingsdelen gemaakt?

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.648
113.263
Rèswèk
Eigenlijk sloeg de twijfel toe toen ik op "verzenden" drukte.

Ik heb voor mijn FZR1000 remblokken besteld bij, jawel, BOL.COM. Een subverkoper die via bol alleen maar remblokkies en spanningsregelaartjes verkoopt....

Ik wil helemaal niet met het idee rondrijden dat als ik naar Utrecht wil een keer bij Arnhem stilsta. Nou gaat het om de achterrem maar met het schaarser worden van originele vervangingsdelen zullen de voorremmen ook een keer aan de beurt zijn. Achterrem is eigenlijk alleen maar dat er iets tussen de zuiger en de schijf zit dat voorkomt dat die rem herrie gaat maken.
Welk merk zou je absoluut niet moeten kopen?
 
Laatst bewerkt:
Ja!
En sowieso nooit besparen op remmen |(

Heb remblokken gehad die nooit last van faden hadden, maar die moest je eerst warm remmen en waren na 10k km op, of normale straat blokken die makkelijk 25k mee gaan met normaal/sportief gebruik, maar na 2 laps op t circuit einde verhaal waren.
Dus als er in merkspul al zo'n verschil zit kan je nagaan wat er gebeurd met blokken waar 0,0 onderzoek in zit en alleen maar goedkoop materiaal om de prijs te drukken.
Onderdelen waar weinig stress op komt kan over t algemeen niet zoveel kwaad, maar remmen/vering/banden zou ik persoonlijk nooit een ali-express special kopen.
 
Laatst bewerkt:
Wie die blokken verkoopt maakt niks uit zolang het maar een als goed bekend staand merk is.
Een goed functionerende achterrem is ook belangrijk en dient zeker niet alleen maar voor de sier,als je dat denkt dan mag je wel eens een paar cursusjes voortgezette rijopleiding gaan doen. :Y :]
 
Laatst bewerkt:
Ja okee... nou, dan spreek ik wel af in Arnhem.
Van banden weet ik wel dat er "Bandenmeppers" zijn die uitschot voor scheitprijzen verkopen. Ik koop ze maar wel altijd duur bij gerenommeerde motorzaken. Maar dan heb je het over één en hetzelfde merk.

Remblokken zijn overigens niet echt schrikbarend goedkoop

Als vóór aan de beurt is toch maar Brembo overwegen dus, klaarblijkelijk maken die ook blokken voor deze brommer
 
Wie die blokken verkoopt maakt niks uit zolang het maar een als goed bekend staand merk is.
Een goed functionerende achterrem is ook belangrijk en dient zeker niet alleen maar voor de sier,als je dat denkt dan mag je wel eens een paar cursusjes rijvaardigheid gaan doen. :Y :]
Ehh... ik gebruik mijn achterrem alleen omdat het schakelaartje van het remlicht op de voorrem stuk is.

Kul, natuurlijk... :W ;)

Over dat Wie en Wat heb je wel een punt... er staat niet direct een merk bij
 
ja er zijn ook hele slechte remblokken. ziet er net zo uit als uit welke andere fabriek maar na een paar weken komt de binding tussen de staalplaat en het frictie materiaal los. en dan mag jij raden wat er dan gebeurd.
maar lang niet alles waar geen duur merk op staat hoeft slecht te zijn ook bij remmen en al staat het dure merk er wel op dan kan het nog goedkope namaak zijn.
 
Leg eens uit?
Wat bedoel je met uitschot? Slechte types/merken banden, overjarige banden, of afgekeurde banden?
Ja die. Banden die goed genoeg zijn voor de verkoop maar die vawege overproductie niet via de hoofdkanalen gaan. De bandenfabrikant weet wat hij maakt. En wat hij over heeft Eincontrole bepaalt wat uitschot is. Niet alleen de bandenfabrikant: Het vroegere POPE van Philips is een mooi voorbeeld. Maar het gebeurd met komkommers (Export en Inlanders), harde schijven (Western Digital met een HP sticker erop: Overbelast tot ze het niet meer bijhouden, de besten heten ineens HP), tot Sigaren aan toe. "Joh dat wordt allemaal bij één fabriek gemaakt" Kende je die term nog niet?
 
Wie die blokken verkoopt maakt niks uit zolang het maar een als goed bekend staand merk is.

Zeker niet waar, op ebay / aliexpresse etc. komt veel namaak spul voorbij. Dus dan kunnen ze er wel brembo opzetten, maar is het nog steeds niks.


En ja, Tuurlijk worden er slechte aftermarket spullen gemaakt, zo lang er geld aan te verdienen valt zal het gemaakt worden.

Jaren geleden ooit het goedkoopste setje remblokken en schijven van ebay gekocht voor mijn alfa 156, die eigenlijk toch rijp voor de sloop was, maar nog "even" mee moesten. De eerste week remde het als een malle, wel veel lawaai, maar toch goed remmen. Echter daarna waren de blokken compleet verglaasd en remde het echt amper... mooi spul.
 
Laatst bewerkt:
Ja die. Banden die goed genoeg zijn voor de verkoop maar die vawege overproductie niet via de hoofdkanalen gaan. De bandenfabrikant weet wat hij maakt. En wat hij over heeft Eincontrole bepaalt wat uitschot is.

Er is geen enkele Europesche banden fabrikant die je troep zal verkopen. Ja er kan kwaliteit verschil zitten tussen een OE band, een aftermarket spec, of zelf B keuze. maar echt onveilig zullen ze niet verkopen omdat wel hun merknaam er op staat. gaat dus vaak meer om comfort issues, productiespreiding en dat soort zaken. niet om echte kwaliteit problemen.

Als je merkloos koopt loopt er niemand de fabrikant geen risico, en hoeft er dus geen enkele kwaliteit controle plaats te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkele Europesche banden fabrikant die je troep zal verkopen. Ja er kan kwaliteit verschil zitten tussen een OE band, een aftermarket spec, of zelf B keuze. maar echt onveilig zullen ze niet verkopen omdat wel hun merknaam er op staat. gaat dus vaak meer om comfort issues, productiespreiding en dat soort zaken. niet om echte kwaliteit problemen.
Met andere woorden is dit ongeveer hetzelfde als ik zei...
 
Ik bezigde de term uitschot omdat dat bij sigaren gebruikt wordt, Overproductie gebruikte Philips en Inlanders komen vanuit de komkomer en tomarenwereld. Ik ben het iig met je eens
 
Eigenlijk sloeg de twijfel toe toen ik op "verzenden" drukte.

Ik heb voor mijn FZR1000 remblokken besteld bij, jawel, BOL.COM. Een subverkoper die via bol alleen maar remblokkies en spanningsregelaartjes verkoopt....

Ik wil helemaal niet met het idee rondrijden dat als ik naar Utrecht wil een keer bij Arnhem stilsta. Nou gaat het om de achterrem maar met het schaarser worden van originele vervangingsdelen zullen de voorremmen ook een keer aan de beurt zijn. Achterrem is eigenlijk alleen maar dat er iets tussen de zuiger en de schijf zit dat voorkomt dat die rem herrie gaat maken.
Welk merk zou je absoluut niet moeten kopen?
Heb je een link?
 
Een subverkoper die via bol alleen maar remblokkies en spanningsregelaartjes verkoopt....

Klinkt als een handelaartje die marge pakt op import en wederverkoop van spulletjes uit t verre Oosten.

Edit: de originele vraag kun je vrij kort beantwoorden: ja er wordt pure troep verkocht in de aftermarket onderdelen business. Maar: lang niet alles wat niet origineel met een duur merk stickertje komt is slecht!!

Voorbeeld: Voor mijn alfa (toevallig een 147, wat dezelfde spullen heeft als de 156 van een van de eerdere schrijvers hierboven) heb ik ca 2 jaar geleden een complete set draagarmen gekocht van een vaag merk voor een knakenprijs. Die gekke dingen doen het minstens net zo goed als oem, want er is nu bijna 2 jaar verder nog geen een kogel versleten. Heb er ondertussen wel 60k km bij gezet.
 
Laatst bewerkt:
Bij een Alfa is dat schijnbaar bijzonder dat een onderdeel zoals een fuseekogel het twee jaar uithoudt :X :+.


Hoe bedoel je meegaan in het vooroordeel wat bepaalde mensen scheppen van een merk.

Alsof fusee kogels heel anders zijn als bij andere merken.....


Roesten deden ze vroeger meer idd
Electronica is ook niet de sterke kant van alfa's, maar fusee kogels hoort echt niet bij hun kwalen....

En voordat je het gaat vragen, ja,ik heb ervaring met alfa's, heb er stuk of 40 gehad. :t
 
De draagarmen aan de voorkant is wel een bekend euvel bij de 156, 147 en GT modellen. De wegligging is uitstekend (hele fijne balans tussen comfortabel een drempel nemen en sportief een bocht aansnijden) maar de levensduur van de originele draagarmen is inderdaad soms veel korter dan je eigenlijk zou willen.
 
Verrotten die zo snel of gaan ze mechanisch stuk?

we hebben 2 145's waarvan er één nu overleden is, ben bezig voor een GT - JTD te kopen, mijn zoon weer voor een 1.8 GT
 
Bij een Alfa is dat schijnbaar bijzonder dat een onderdeel zoals een fuseekogel het twee jaar uithoudt :X :+.

Omdat we het nu over Alfa's hebben en er bij mij een 156 met 4 ton op de teller staat moet ik er ook maar wat van zeggen hè.

Draagarmrubbers zijn nog wel eens een probleem, of speling of kraken. Kogels nog nooit stuk gehad maar helaas integraal met de draagarm. TRW zou nu de beste keuze zijn. En voorheen waren ze 80 euro, nu nog maar 45 ofzo.

Heb zelf PU geplaatst bij de bovenste draagarmen, kraakt alsnog hoe en met welk vet je ze ook insmeert. Ze willen ook nog wel eens loslopen (moer) dus heb er dubbele locknuts op gezet. Slijten in ieder geval niet en heb ze ivm schoonmaken en invetten nu al een paar keer overgezet (zit geperst maar lukt ook met een bankschroef).

Ashoezen gaan nog wel eens stuk, elektronica nooit problemen mee gehad, wel al veel andere onderdelen moeten vervangen, valt gewoon onder slijtagedelen (hd pomp, turbo, 2 injectoren, stuurpomp, alternator etc.)

Heb zelf hele gemengde ervaringen met aftermarket. Draagarmset (zelfde als hierboven) voor 100 euro alle draagarmen voorzijde vervangen, onderste zitten er al een km of 200.000 onder en blijven gaan.

Laatst nog een AllBalls geleide / glijbussenset voor mijn DL1000 gekocht en toen het weer uit elkaar moest kon ik de binnenpoot doorslijpen en nieuwe kopen... Troep glijbussen schoven over elkaar heen en kwamen dus onmogelijk weer los. Daarna dure Suzuki OEM gekocht en nooit meer problemen gehad.

Lekkende keerringen, stofringen die na 2 weken uitdrogings scheuren vertoonde, maar ook remblokken van bijv. Ferodo die niet remde.

Voor de alfa pas nog Brembo remmen bij autodoc en daarna Ferodo's van een lokale zaak gekocht, binnen 4 weken krom en trillen bij remmen. Toen echte hittebehandelde Brembo's gekocht (na aankoop zijn ze nog de oven in geweest) en als ze net zo lang meegaan als de vorige set ben ik 5 jaar (150-200.000 km) verder.

Later hoorde ik (wel van een kenner, maar kan het niet verifiëren) dat mister auto en die goedkopere webshops hun troep vooral uit china en dergelijke landen halen. Dat is dus gemaakt van pisbakkenstaal en niet geschikt voor (langdurig) gebruik.

Heb net nog voor 115 euro 4 motorsteunen bij auto-onderdelen24 besteld en na betalen stond er dat dit ook autodoc is. Merk zou Febi moeten zijn maar bij twijfel aan echtheid gaat het mooi terug.

Helaas is en blijft het trial and error tenzij diverse anderen er wel goede ervaringen mee hebben. Vooral reviews en ervaringen zoeken en goed lezen. Commentaar als "ziet er mooi uit" heb je weinig aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan