Xenon vertraagd aanzetten tijdens start

TheGeneral

Die hard MF'er
3 jan 2006
357
0
Amsterdam
Ik heb op mijn blackbird, xenon verlichting zitten. Als ik het licht aandoen voor het starten dan springt de Xenon uit tijdens het starten. Komt volgens mij omdat starten en xenon tegelijk teveel stroom vraagt.
Ik zet het licht dus altijd aan na het starten.

Nu zou ik toch graag gewoon het licht altijd aan willen laten staan.
Is er geen mogelijkheid om de Xenon vertraagt te laten starten?

Ik ben IT-er en geen elektricien en/of monteur, dus mocht dit een hele domme vraag zijn dan hoop ik in ieder geval dat ik jullie aan het lachen gemaakt heb :)
 
meestal is de verlichting via een relais aangesloten deze heb je ook met timer gaat die 10 sec na het starten pas aan
Dat zou een handige zijn.

Ook voor de motorfietsen waarbij het licht even uitschakelt, als op de startknop gedrukt wordt. Uit mijn hoofd weet ik niet of deze motor dat doet, maar er zijn er genoeg.
 
Ik heb op mijn blackbird, xenon verlichting zitten. Als ik het licht aandoen voor het starten dan springt de Xenon uit tijdens het starten. Komt volgens mij omdat starten en xenon tegelijk teveel stroom vraagt.
Weet je toevallig of jouw motor dit ook doet met een halogeenlamp? Dat kan namelijk standaard zo zijn, idd voor optimale startstroom. Maar dan staat het los van Xenon.

Als je motor dat niet heeft, dan zet de xenon zichzelf even uit, uit veiligheid.

Ik beide gevallen kun je eigenlijk je licht gewoon aan laten. Nauwelijks reden om het zo te doen:
Ik zet het licht dus altijd aan na het starten.

Nu zou ik toch graag gewoon het licht altijd aan willen laten staan.
Is er geen mogelijkheid om de Xenon vertraagt te laten starten?

Ik ben IT-er en geen elektricien en/of monteur, dus mocht dit een hele domme vraag zijn dan hoop ik in ieder geval dat ik jullie aan het lachen gemaakt heb :)
 
ik heb op mijn motor de (eerst xenon, nu led) aangesloten via oliedruk signaal

Als ik oliedruk heb, komt er op een bepaalde draad - te staan, hier een relais aan (plus accu en - oliedruk) en via het relais contact schakelt de xenon, en oliedruk heb je na enkele seconden motor aan.

staat wel ergens omschreven,
 
Ik snap het probleem eigenlijk niet.
De lamp gaat tijdens het starten uit, gaat hij daarna niet meer aan dan? Is dat het probleem?

Het starten schijnt de levensduur ernstig te bekorten. en als je lang wacht met starten wordt die lamp heet en duurt het een tijdje voor hij weer aangaat, hetgeen betekent dat je niet weg kan omdat het licht het nog niet doet

Dat idee van die condensator is zo slecht nog niet hoor.
Ik weet niet of je lamp uitgeschakeld wordt tijdens het starten maar het meest waarschijnlijk is dat die lamp uitgaat omdat er tijdens het starten nog maar een volt of 8 overblijft en dat is te weinig voor een Xenon en dus gaat-ie uit. Met die flinke elco kan je een beetje bufferenzodat die lamp spanning houdt... er zou wel een diode bij moeten anders trekt de startmotor die elco net zo hard leeg. En dàt scheelt weer 0,6 volt werkspanning :(

Ga maar voor een relais met inschakelvertraging, bijvoorbeeld zo'n luispreker-inschakelvertraging... (google)
 
Nou moet ik daaraan toevoegen dat die electronica ook in de war raakt van die spanningsdip bij starten, zelfs een R-C kring kan er moeite mee hebben. die moet je dus ook heel goed bufferen (elco-diode) maar omdat die minder stroom trekken dan een xenon kan zo'n buffer weer proportioneel kleiner zijn...
Ik zou voor het ongemak met de stuurschakelaar gaan denk ik.
Het idee van Corleone vind ik echt goed.
 
Laatst bewerkt:
Het idee van Corleone vind ik echt goed.

Ik ook wel, maar je hoeft niet per se in het circuit van de oliedrukschakelaar te zijn om hetzelfde doel te bereiken.

Wat je wilt is een schakeling die bij het inschakelen van het contact UIT is en zodra de motor eenmaal loopt AAN gaat en daarna ook AAN blijft tot je het contact weer uit zet.
Een handige manier om dit voor elkaar te krijgen is om een logische gate met de OR functie te nemen en een lusje te leggen van de uitgang naar 1 van de ingangen.

Op een andere ingang van de gate moet je een signaal zetten wat pas actief wordt als de motor daadwerkelijk loopt. De oliedrukschakelaar is 1 mogelijkheid om dit te bereiken.

Nog makkelijker; je kunt de boordspanning ook gebruiken. Bij stilstaande motor heb je nl. een lagere accuspanning dan wanneer de motor loopt. Met een simpele schakeling die reageert op een drempelwaarde van ca 13 Volt ben je er al.

Om te zorgen dat je het licht handmatig kunt laten starten zou je nog een aftakking vanuit het groot licht kunnen maken die je met een diode mee aansluit op dezelfde input van de OR gate als waar de drempelschakelaar op uit komt. Zodoende kun je met een seintje groot licht toch je xenon inschakelen zonder dat je boordspanning boven de 13 geweest is. (Tbv testen, of als je dynamo / spanningsregelaar het onderweg opgeeft)
 
Nog makkelijker; je kunt de boordspanning ook gebruiken. Bij stilstaande motor heb je nl. een lagere accuspanning dan wanneer de motor loopt. Met een simpele schakeling die reageert op een drempelwaarde van ca 13 Volt ben je er al.

Ik heb dit geprobeerd op mijn Transporter dat was huilen

Als je net als ik denkt dat er met lopende motor 13,8 volt als boordspanning aanwezig is heb je pech. Over het alsgemeen wordt er NIET geladen en zit je op 12,4 volt. Er komen enkele momenten voorbij dat er 14,4 volt op de accu staat. Ik wilde namelijk ook de toestand van de boordspanning als indicatie voor het al dan niet lopen van de motor gebuiken.
Ik vroeg me op enig moment af waarom mijn koelbox incidenteel ineens heel effe harder ging draaien, dat kwam dus door die geregelde spanningswisselingen. Ik heb nu dus om de HH's op te laden een omvormer naar 220 met een acculader erachter...
Da's dan geavanceerde electronica in een auto maar de electronica van motoren hoeft daar niet voor onder te doen.

Het ALI-Printje heb ik over het hoofd gezien, dat zou ook werken, onder dezelfde voorwaarden: Dat de aangelegde spanning stabiel en altijd toereikend is


Als je met logica gaat werken zadel je jezelf wel met een (bekend) data aquisitie probleem op: het gelijktrekken en stabiliseren van poorten. Waarschijnlijk zit je aan optocouplers vast. Dan wordt het wel heel complex en kan je er al bijna een arduino (kloon) op zetten
 
Laatst bewerkt:
Handig als je motor in het donker uitvalt op een onverlichte weg.

Dat los je op door een overneemcontact op het zelfde relais te zetten, dan valt het relais af als je het contact uitzet...

Ik ben getrouwd en heb geleerd dat er voor iedere oplossing een probleem bestaat
 
Al jaren op mijn Tigers gebouwd (toen een 1050 en 800, de 800 is inmiddels verkocht)

Principe is simpel:

12V signaal van startmotor (denk om de plaatsing van een diode, je startmotor voeden via 0,75mm2 gaat niet goed 😂) aftakken en relais bekrachtigen via (in mn geval intern) met overnamecontact om zich te blijven bekrachtigen. Ik had dit destijds gekocht bij een bedrijfje gekocht wat Nijhuis heette, (bestaat niet meer), vandaar die benaming in het schema. Maar zo’n overnamecontact waarbij het relais bekrachtigd blijft is uiteraad heel makkelijk zelf te knutselen.

Vervolgens wordt er een tijdrelais gevoed die instelbaar is van 1-10 sec met een klein potmetertje. In te stellen tussen opkom- of afvalvertragin.

Dit relais voedt 2 NO-relais die de massa van de voeding van de ballasten van de xenon onderbreken.

In mn geval onsteekt mn xenon na 3 seconden nadat ik mn startknop heb ik gedrukt.

Nadelen; mocht na je start cyclus de motor uitvallen en/of >3 sec starttijd dn je start opnieuw zonder het contact in of uit te schakelen dan gaat de xenon wel aan zonder dat de motor loopt. In de praktijk gebeurd dit bij mij nooit.

En uitzetten met dodemansknop en vervolgens weer starten zonder motor van contact te hebben gehad ook dan blijft de xenon branden. Ook iets wat ik peroonlijk in de praktijk niet doe.

Werkt al jaren en rij al 7 jaar met eerste xenon in mn fiets.

Voor de electronica-puristen: niet zeiken over mn DIY schema, ik ben een mechanische olieboer en geen vonkentrekker 🙈
full
 
Laatst bewerkt:
Het starten schijnt de levensduur ernstig te bekorten. en als je lang wacht met starten wordt die lamp heet en duurt het een tijdje voor hij weer aangaat, hetgeen betekent dat je niet weg kan omdat het licht het nog niet doet

Dat idee van die condensator is zo slecht nog niet hoor.
Ik weet niet of je lamp uitgeschakeld wordt tijdens het starten maar het meest waarschijnlijk is dat die lamp uitgaat omdat er tijdens het starten nog maar een volt of 8 overblijft en dat is te weinig voor een Xenon en dus gaat-ie uit. Met die flinke elco kan je een beetje bufferenzodat die lamp spanning houdt... er zou wel een diode bij moeten anders trekt de startmotor die elco net zo hard leeg. En dàt scheelt weer 0,6 volt werkspanning :(

Ga maar voor een relais met inschakelvertraging, bijvoorbeeld zo'n luispreker-inschakelvertraging... (google)
Bufferen met een condensator kan je op je buik schrijven.
Bij 3A is een heel grote condensator binnen een paar msec. onder 10 volt en valt hij al uit.
 
hoeft helemaal niet zo moeilijk...
Bij een lpg installatie zit een relais dat pas schakelt op de bobine...
die kun je daar prima voor gebruiken...
geen lopende motor, geen schakeling...
kun je overal waar een stroom doorheen loopt als schakelaar gebruiken, draad van de dynamo, bobine, bougiekabel etc...
Dit zijn ook fijne relais als je in een canbussysteem iets geschakeld wilt hebben en je niet in de computer/MM kunt komen...
Zo al eens een trekhaak aangesloten waarbij de bekabeling alleen via de dealert geactiveerd kon worden en een complete inbouw gedaan moest worden a 1400,-, terwijl de trekhaak los 179 euro was
relais zijn los te koop
inductie relais
 
hoeft helemaal niet zo moeilijk...
Bij een lpg installatie zit een relais dat pas schakelt op de bobine...
die kun je daar prima voor gebruiken...
geen lopende motor, geen schakeling...
kun je overal waar een stroom doorheen loopt als schakelaar gebruiken, draad van de dynamo, bobine, bougiekabel etc...
Dit zijn ook fijne relais als je in een canbussysteem iets geschakeld wilt hebben en je niet in de computer/MM kunt komen...
Zo al eens een trekhaak aangesloten waarbij de bekabeling alleen via de dealert geactiveerd kon worden en een complete inbouw gedaan moest worden a 1400,-, terwijl de trekhaak los 179 euro was
relais zijn los te koop
inductie relais
En komt dat relais vertraagt in?
Anders gaat bij de eerste vonk je lamp aan en dan loopt je motor nog niet.
 
Euh... wat dacht je van zelf nadenken?
Ik heb gewoon een simpele schakelaar op het dashboard zitten en schakel m'n xenons pas in nadat ik weggereden ben.
Voordeel: Lampen schakelen pas in als ik al redelijk wat toeren maak (goede boordspaning, dus geen knipperende xenons)
Routine: net de hoek om van de uitrit woonerf: Schakelaartje omzetten.
Controle: achter een auto rijden, 2 witte reflecties op de achterklep.
Kind kan de was doen....
 
allemaal veel te ingewikkeld.
er zijn schakelaars die op onderdruk werken. gewoon aansluiten op een synchro-aansluiting en er een relais mee aansturen.

EDIT : bedenk me net dat de Xenon niet zal branden VOOR het starten, maar wel zal willen aangaan TIJDENS het starten. zou ook zo zijn als je oliedrukkontakt gebruikt trouwens.

of je moet er weer een timer-relais tussen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan