Yamaha xt 660x krukaslagers

JS-Xt660x

Rookie
24 mrt 2018
3
0
Zandvoort
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jeff, en ik lees al sinds mijn 15e mee op dit forum. Vorige zomer heb ik mijn A2-rijbewijs gehaald. Ik heb inmiddels al een jaar een xt660x uit 2007. De motor heb ik gekocht met 24.500km op de klok. Vorige zomer heb ik lekker lopen knallen en inmiddels staat er 29.000km op de teller. Echter heeft de motor kuren... er komt een ratelend /sleepend geluid uit het blok. Ik kon het geluid niet goed plaatsen. Bij het verwisselen van de kopelingsplaten heb ik het een en ander aan tandwielen nagekeken en gecontroleerd op aandraai momenten.
Na deze operatie bleef het geluid aanhouden en ben ik naar een Yamaha dealer gegaan.
Een monteur heeft mij toen verteld dat het hoogstwaarschijnlijk de krukaslagers zijn en dat dit flink in de kosten kan gaan lopen.
De monteur was erg eerlijk en zei dat ik moest denken aan een bedrag van €2000-2200.
Hij gaf aan dat ik beter een tweedehands blok kon kopen en die er onder moest zetten.
Een lekkere start van mijn carriere als motorrijder:(

Mijn vraag aan jullie:
Heeft er iemand ervaring met krukaslagers vervangen, of een goedkoper adres(hobbysleutelaar)?
Heeft er iemand een gebruikt maar goed blok te koop?

Alvast bedankt!
 
Een goede diagnose is inderdaad het belangrijkst.


Krukaslagers vervangen is best wel een klusje, je hele blok moet uit elkaar en houd er rekening mee het misschien handig is dan meerdere dingen te vervangen. Denk aan (bigend)lagers, versnellingsbaktandwielen, pakkingen, NAK etc.

Als je versleten dingen tegen komt wil je die toch vervangen als je er toch eenmaal bij bent.

Ook moet je denken aan de aanschaf van extra gereedschap. Denk aan(Binnen+buiten)Lagertrekkers, vliegwieltrekker, koppelingsblokkeersleutel/slagmoersleutel. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal tot je beschikking hebt maar voor een eerste keer kan het best pittig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer had je voor het laatst olie ververst?
Bedankt voor de vlotte reactie,
Ik heb de motor bij een bovag erkende dealer gekocht, en de motor werd afgeleverd met een kleine beurt. Ik heb de motor in maart 2017 gekocht, en mijn rijbewijs pas gehaald in juni 2017. Ik heb dus ook pas vanaf juni gebruik gemaakt van de motor en in die periode de olie een aantal keer gepeild. Bij het vervangen van de koppelingsplaten,in november, heb ik de olie ververst, dat was ongeveer 4000km na de "onderhoudsbeurt" van de dealer. Dit was dus pas nadat ik het nare geluid voor het eerst vernomen had.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd een goede diagnose is het belangrijkste.Deze blokken zijn behoorlijk kogelvrij,dus bij deze km stand mag dat niet gebeuren,zeker niet als je de olie goed in de gaten hebt gehouden.
Ik vind het altijd zo makkelijk om te zeggen 'koop maar een ander blok'
 
Nu weet ik niet wat je garantie bij de dealer is, maar je zit nog net wel/niet binnen het jaar. Ik zou ze toch laten weten dat je nu problemen met de motor hebt. Daarna zelf in de voorwaarden checken of er nog iets van garantie is. Nu zou het vast 3 maand garantie geweest zijn, maar je weet maar nooit.
 
Eerst een goede diagnose, het lagerwerk en zelfs het bigend lager is zeer zwaar uitgevoerd, olietekort is soms een probleem mede doordat het lastig te controleren is. Echter is een schade aan de zuiger eerder aan de orde. Ik heb een jaar geleden een complete revisie uitgevoerd op mijn zoon zijn XT inclusief bigend lager, zijn schade was enorm, zuiger cylinder en drijfstang compleet verwoest.
De krukas lagers mankeerde niets en zijn gewoon weer gebruikt. De drijfstang heb ik vervangen inclusief bigend lager en pen. De schade aan het bigend lagerwerk was opmerkelijk klein.
Echter is een krukasrevisie niet iets voor de hobbyist, meten persen richten uitklokken en de toleranties zijn zeer klein. Montage en demontage van het blok zijn ook niet eenvoudig je hebt er aardig wat speciaal gereedschap voor nodig en de onderdelen zijn kostbaar. Een compleet goed blok is veelal ook lastig te vinden en 1000 euro is een vrij gangbare prijs.
 
Hallo allemaal,

Bij het verwisselen van de kopelingsplaten heb ik het een en ander aan tandwielen nagekeken en gecontroleerd op aandraai momenten.
Hoe heb je de moer op de krukas gecontroleerd? Dat is nogal een kwaal bij die dingen en het klinkt of alle lagers naar god zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan