Bandit GSF600 houdt in en slaat af

RuudMB

Rookie
25 mrt 2018
5
0
Delft
Ha mede-motorrijders,
Afgelopen december heb ik een Suzuki Bandit GSF600 uit 1996 met ~60k km gekocht. Inmiddels ca 1500km gemaakt, maar helaas vanmiddag te voet naar huis gegaan. Ik heb geen ervaring met motoren, een beetje met auto's. Haynes manual is inmiddels besteld.

Ik zal proberen zo goed mogelijk aan te geven wat de gang van zaken was, hopelijk kunnen jullie me assisteren met wat trouble-shooting.

Motor loopt vanaf aanschaf zuinig stationair (krap 1000rpm) maar wel constant. Reageert normaal op gashendel. Een week geleden een rit gemaakt, waarbij ik vrij abrupt snelheid minderde, niet (of niet goed?) schakelde en toch koppelde. Toerental zakte ver maar motor sloeg niet af, hoewel het niet goed klonk. Ik heb de indruk dat er sindsdien een wat 'lomper geluid' in zit, geen scherpe tik (althans niet meer dan voorheen). Ook stationair klinkt 'ie minder constant, een wat dieper geluid.

Vandaag weer een ritje geprobeerd te maken. Motor startte normaal (met choke). Choke dicht na ca 30 rijden, wat normaal geen probleem oplevert. Nu leek stationair toerental wat ingezakt, maar bleef lopen. Na ca 1km merkte ik dat de motor inhield bij gasgeven. Zelfs 3/4gas gaf 1-2sec lang geen reactie, waarna er toch vermogen kwam. Na in totaal 3 km kwam ik een stoplicht tegen, stationair liep langzaam terug en motor sloeg af.
Circa 2-3min langs de kant gestaan; voldoende benzine maar voor de zekerheid op reservestandje gezet. Toch weer gestart, ging matig maar lukte. Motor leek iets minder in te houden, maar na 2km toch weer afgeslagen bij stoplicht, ook met gas bij geven. Motor startte vervolgens niet meer; startmotor draaide, klonk normaal, had enkele ontbrandingen maar sloeg niet aan, dus met de bus terug:(

Iemand enig idee wat er dit is, of hoe ik hier achter kan komen?

Alvast bedankt!

Ruud
 
Laatst bewerkt:
Yes, tankdop open gehad om te kijken of er nog wat in zat. Zit geen metertje op namelijk.

Nu ik er over nadenk weet ik eigenlijk niet meer precies wanneer ik de 'reservetankschakelaar' (heeft deze een nette naam?) weer op 'normal' heb gezet. Wel vrij rap na eerste keer afslaan, omdat ik altijd het gevoel heb dat er onderin de tank (i.e. reservetank) vuil ligt, en de motor niet meer in leek te houden.

Heb overigens 198km gereden sinds laatste tankbeurt. Lijkt me met een 20L tank toch niet echt een issue. Mocht dit het wel zijn dan voel ik me echt heel dom, hoewel het wel weer carbs reinigen oid scheelt...
 
Hm, nu ik hier nog wat verder over nadenk begin ik toch wel wat nattigheid te voelen; die tankinhoud is natuurlijk incl reservetank, dus 15L (?) van vol-tot-reserve. Dan is 200km niet eens heel raar zeker?

Wens is wellicht ook de vader van de gedachte, want een tankbeurt is wel een hele makkelijke reparatie...
 
Hm, nu ik hier nog wat verder over nadenk begin ik toch wel wat nattigheid te voelen; die tankinhoud is natuurlijk incl reservetank, dus 15L (?) van vol-tot-reserve. Dan is 200km niet eens heel raar zeker?

Wens is wellicht ook de vader van de gedachte, want een tankbeurt is wel een hele makkelijke reparatie...
Ga maar eens tanken dan.
 
Ik rij meestal zo’n 400km voor ik weer tank (22L incl. reserve). Ook een 600cc. Lijkt me wel een erg hoog verbruik als jij maar 200km haalt :?


heb een bandit 600 gehad van een later model 2001. 400 km op een tank echt niet never nooit. Ik kon een 250 km rijden met een perfect afgestelde motor. Dan tankte ik weer kon heel misschien de 300 km redden maar durfde ik niet dus bij 250 km tankte ik gewoon. Ik had een 20 liter tank en het model waar het om gaat een 19 liter tank.
 
Hm, nu ik hier nog wat verder over nadenk begin ik toch wel wat nattigheid te voelen; die tankinhoud is natuurlijk incl reservetank, dus 15L (?) van vol-tot-reserve. Dan is 200km niet eens heel raar zeker?

Wens is wellicht ook de vader van de gedachte, want een tankbeurt is wel een hele makkelijke reparatie...


Je hebt een 19 liter tank incl reserve.
 
Ga maar eens tanken dan.

Resulteert in:

Mocht dit het wel zijn dan voel ik me echt heel dom
|(

Betekent overigens dus 200km/14L, is 1:14.3. Moet wel toegeven dat hier weinig stukken '80-in-z'n-6' bij zitten, hoewel ik ook zeker niet alles >6000rpm rijd. Is dat beetje normaal voor zo'n Bandit?

Ik kon een 250 km rijden met een perfect afgestelde motor.Ik had een 20 liter tank
Die 250km is dan incl reservetank?
 
heb een bandit 600 gehad van een later model 2001. 400 km op een tank echt niet never nooit. Ik kon een 250 km rijden met een perfect afgestelde motor. Dan tankte ik weer kon heel misschien de 300 km redden maar durfde ik niet dus bij 250 km tankte ik gewoon. Ik had een 20 liter tank en het model waar het om gaat een 19 liter tank.

Oke dan ben ik wellicht wat verwend qua benzineverbruik, ik heb niks gezegd :9
 
Allereerst nog gefeliciteerd met je prachtige aankoop ;)

Ennuh tanken maar! Ik heb een '95 Bandit 600 en ik rijd 'm leeg met 240km op de dagteller. Maar met koud weer en langer de choke gebruiken wijkt het verbruik wel eens af en ga zelf altijd al bij +/- 220 km tanken.

Je koopt ze ook niet voor de zuinigheid die gebakkies :P

... Choke dicht na ca 30 rijden ...
Ruud
30 meter denk ik? 30 minuten zou wel wat lang zijn hoor..
 
Ehh ja tank maar even.

Bij 200 op reserve is vrij normaal zodra ze wat ouder worden. Carbs reviseren wil daar wel eens tegen helpen, maar ze worden maarzo niet zuiniger. 1:18 kan wel hoor, bij goede afstelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan