Eventuele aanschaf Bandit 600

Strijbosch

Rookie
12 nov 2014
20
7
Amsterdam
Hallo,

Voor mijn A2 rijbewijs ben ik op zoek naar een nieuwe motor, nu heb ik een bandit 600 uit '99 gespot. Na een proefritje was ik eigenlijk al redelijk verkocht. Echter, een vriend van me, met net wat meer verstand van motoren op het gebied van techniek, raad deze motor af.

Het gaat namelijk om een bandit met de achterbrug en schokbreker van een gsxr 600 k6. Door deze aanpassingen staat de achterkant aanzienlijk hoger, wat me ook opviel bij het rijden. Ik zag dit zelf niet als een belemmering, maar die vriend zei dat de geometrie van de motor op deze manier niet meer klopte en raad daarom aan om een dergelijke 'samengeraapte'/versleutelde motor te laten staan.
De verkoper heeft wel nog alle originele onderdelen en zegt me dat er geen drastische aanpassingen zijn gedaan, oftewel dat de originele onderdelen er ook terug op kunnen.

Zelf zou ik hem best zo willen rijden, de nieuwe onderdelen staan namelijk prima. Maar zijn dit daadwerkelijk slechte aanpassingen op technisch vlak? Of moet ik me daar vooral niet te veel van aantrekken.

Zie afbeelding voor de aanpassingen, het was oorspronkelijk een gsf600S
full
 
Laatst bewerkt:
Tja er worden wel meer van dat soort modificaties gedaan bij motoren,hoeft geen bezwaar te zijn als het vakkundig is gedaan en de rijeigenschappen er niet in negatieve zin door worden beïnvloed.
Een ervaren motorrijder zal dat snel genoeg merken.Maar als ik bij deze motor alleen al ziet hoe de koplamp er bij hangt vraag ik mij af hoe aan de rest is gewerkt en dat niet in positieve zin.
Ik denk dat je beter voor een nette standaard GSX kan gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hem laten staan. Zoek een nette motor waar niet aan gebeunt is. Je gaat spijt krijgen als er iets stuk gaat en je niet meer wat wat je moet kopen/vervangen omdat het bij elkaar geraapt is. Dealer zal ook niet happig zijn om je te helpen.
 
Ik draai de vraag even om, waarom zou je wel een bij elkaar gebeunde bandit nemen?

Kans op problemen is groter als bij een standaard bandit, standaard bandits worden zat aangeboden,het rijdt vast niet beter(anders hadden meer het gedaan), en mooi is het ook niet.

Ik raad het dus ook af, en zou lekker zoeken naar een standaard bandit.
 
Standaard is de achterbrug en schokdemper fietspompen prul .
Zelf een bandit 1200 gehad met een swap van een schokdemper GSXR 1000 K5/ WP voorvorkveren en dat was echt een wereld van verschil zo fijn dat reed . De motor kon snel met gemak door de bochten gemanoeuvreerd worden, terwijl met de standaard schokdemper de motor gewoon weggleed en onstabiel was . De brug van jouw gereden 600 ken ik niet op een bandit 600, maar zal waarschijnlijk voor de looks en makkelijker bevestiging schokdemper, bredere band van 160 naar 180 zijn .

Persoonlijk als de motor lekker, goed rijd/remt en schakelt zou ik deze kopen.
Zo`n swap zit vaak veel uur werk in en de motor ziet er goed uit .
Blok zelf is onverwoestbaar mits zn beurten .
Goede olie is belangrijk bij deze motoren en tijdig kleppen stellen met nog de ouderwetse stelmoertjes dus lekker goedkoop.

Zo op het oog ziet de motor er echt niet verpruts uit.
Goed kijken of alles netjes en veilig bevestigd is en maak je eigen keuze.
 
De vering is vaak het eerste wat wordt aangepast aan een bandit 600, dit hoeft dus zeker geen probleem te zijn. In tegendeel, vaak verbetering ten opzichte van de zachte standaardvering.

Ik zou me eerder zorgen maken om de andere achterbrug en de open filters, al kan dit ook wel een verbetering geven mits het goed gedaan is, proefrijden..
Als hij alle orginele onderdelen nog heeft zou dit sowieso geen probleem hoeven zijn, dan moet je het alleen zelf terugzetten.

Er zijn anders genoeg orginele bandit's te vinden, het is voor mij afhankelijk van de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan