Zx12 valt uit en is niet meer te starten

Bazz81

Die hard MF'er
21 feb 2006
448
2
Terneuzen
Zx12 welke in een auto geïnstalleerd is, er tijdens de apk keuring mee gestopt en daarna met geen mogelijkheid meer te starten!
-startmotor gaat gewoon rond
-bij contact aan hoor je de brandstof pomp niet
-neutraal lamp gaat niet branden terwijl deze wel daadwerkelijk in z’n neutraal staat
-display (temperatuur, brandstof niveau etc) geeft niks weer/uit?

Iemand een idee waar ik dit moet zoeken? Neutraal sensor, tip over sensor? Tellerunit defect?
 
Begin bij t begin:
zekeringen

Daarna losse verbindingen (stekkers, breuk)

Probeer iig uit te vinden of toevallig net al die dingen die het niet doen (neutraal lampje, display) op 1 zekering of 1 stekker zitten.

Als die weer werken, probeer je het weer. Sommige motoren starten niet zomaar, als het neutraal lampje niet werkt. Misschien dit blok ook wel.
 
Blok is dus gemonteerd in een auto, en heb een zekeringkastje kunnen ontdekken en daar was alles intact en doorgemeten.
Dodemansknop is ook aangesloten op dashboard en ook die is gecheckt
 
Bij mijn SP1 zit er op de accu een losse zweefzekering, achteraf gaf die al wat storingen, totdat ik door een flink gat in het wegdek reed en de motor er helemaal mee stopte.
na wat gerommel aan van alles en nog wat bleek die zekering doorgescheurd te zijn.
het display werkte bij mij wel, het FI lampje lichte ook op en de brandstofpomp werkte niet meer,
misschien zit er bij jou ook iets soortgelijks?
Of misschien iets simpels zoals een omval-sensor,jiffyschakelaar, of zo?
 
Sja, bij een zelfbouw project moet je natuurlijk alles verdenken. Hij heeft het gedaan, maar stopte ermee. Welke startbeveiligingen zitten er nog op en welke zijn verdwenen bij de inbouw? Hoe zitten die aangesloten? Wat is er verder aangepast aan het electrisch systeem van de motor? Welke delen zijn er van de motorfiets gebruikt en welke van de auto?
 
full
 
Auto heb ik jaren geleden zo gekocht dus wat er precies nog intact is van kickstand of topoversensor weet ik niet.
Wat ik alleen erg vreemd vind is dat het display niks weergeeft en de neutral lamp niet brandt.
 
Wat voor problemen krijg je allemaal bij een defecte gear position switch?
Aantal zaken wijzen in die richting maar omdat m’n tellers niet uitslaan bij contact aan en ik de brandstof pomp niet op druk hoor komen ben ik er nog niet van overtuigd.
Even snel die sensor checken is geen optie, het motorblok moet dan gedemonteerd worden!!! Dus als er andere mogelijke oorzaken zijn wil ik die eerst uitsluiten.
 
als de startmotor draait weet de ECU dat je in neutraal staat (of het is hem voorgelogen), brandstofpomp die niet draait (zou toch ook moeten draaien in versnelling) + niets dat werkt in je display : ik zou beginnen met de plus vanaf de batterij te volgen, volgens mij is de kans vele malen groter dat je gewoon ergens een onderbreking hebt.
 
Laatst bewerkt:
als de startmotor draait weet de ECU dat je in neutraal staat (of het is hem voorgelogen), brandstofpomp die niet draait (zou toch ook moeten draaien in versnelling) + niets dat werkt in je display : ik zou beginnen met de plus vanaf de batterij te volgen, volgens mij is de kans vele malen groter dat je gewoon ergens een onderbreking hebt.

Ja, dacht gisteren dat fi-lampje brandde maar de teller unit doet helemaal niks dus lijkt er nu meer op dat deze geen spanning krijgt. Zit er in een teller unit nog een zekering oid?
 
Tellerunit werkt weer, connector aan de achterkant was los gekomen (kabelboom staat nog al onder spanning, zou eigenlijk paar cm verlengd moeten worden)
Auto startte nog niet maar misschien is de accu inmiddels te ver leeg gestart.
Wat me wel opviel bij de startpogingen is dat het fi-lampje knippert tijdens het starten, is dat normaal of is er nog meer aan de hand?
 
Tellerunit werkt weer, connector aan de achterkant was los gekomen (kabelboom staat nog al onder spanning, zou eigenlijk paar cm verlengd moeten worden)
Auto startte nog niet maar misschien is de accu inmiddels te ver leeg gestart.
Wat me wel opviel bij de startpogingen is dat het fi-lampje knippert tijdens het starten, is dat normaal of is er nog meer aan de hand?
Meestal is dat een foutcode.
Aantal keer knipper is n getal, dat je in n lijstje kunt opzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan