Vraag over spanning batterij

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Vraag over spanning-motorbatterij, ik kocht net een nieuwe batterij bij de dealer, bij de verkoop wordt deze getest en kreeg als resultaat 12.44v, dit was op 22 februari.
Ik laad ineens de batterij via een druppellader en dit heeft als resultaat 13.50v op 25 februari.
De batterij is nog steeds niet aangesloten en vandaag doe ik een meting en ik heb 12.84v.

Betekend dit dat de batterij zijn spanning niet behoudt?
 
Net na het laden, is er sprake van een verhoogde spanning. Geef de accu wat rust, en hij komt tot, eeeh, rustspanning :)

Los van het feit dat elke accu een klein beetje verliest, is alles van 12,8 en ietjes hoger gewoon een keivolle accu.

Die 12,84 in rust is een meetfout vd de meter, schat ik :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag over spanning-motorbatterij, ik kocht net een nieuwe batterij bij de dealer, bij de verkoop wordt deze getest en kreeg als resultaat 12.44v, dit was op 22 februari.
Ik laad ineens de batterij via een druppellader en dit heeft als resultaat 13.50v op 25 februari.
De batterij is nog steeds niet aangesloten en vandaag doe ik een meting en ik heb 12.84v.

Betekend dit dat de batterij zijn spanning niet behoudt?

Da's normaal. heb je problemen ondervonden met de accu in je fiets?
 
Laatst bewerkt:
Net na het laden, is er sprake van een verhoogde spanning. Geef de accu wat rust, en hij komt tot, eeeh, rustspanning :)

Los van het feit dat elke accu een klein beetje verliest, is alles van 12,6 en ietjes hoger gewoon een keivolle accu.

Die 12,84 in rust is een meetfout vd de meter, schat ik :)


:t

De meter komt uit de Action O-)
 
Laatst bewerkt:
Net na het laden, is er sprake van een verhoogde spanning. Geef de accu wat rust, en hij komt tot, eeeh, rustspanning :)

Los van het feit dat elke accu een klein beetje verliest, is alles van 12,6 en ietjes hoger gewoon een keivolle accu.

Die 12,84 in rust is een meetfout vd de meter, schat ik :)

Bij een gewone lood-zuuraccu is 12,8V vol en 12V leeg. In rust.
 
Bij een gewone lood-zuuraccu is 12,8V vol en 12V leeg. In rust.

Voor mijn beeldvorming: er zit nog wel wàt in die accu, mijn ervaring is dat bij 11,2 de accu hard bezig is met ophouden. Ik heb accumetingen gedaan, daar kwam uit dat een 60Ah accu bij 8 volt gewoon nog enkele amperes levert. Eigenlijk andersom, er kunnen nog enkele amperes geleverd worden als de spanning al naar 8 volt is ingezakt. Je ben dan wel bezig met slopen.
Maar die 12 volt, dat moet je dan in zekere zin zien dat je daarmee geen 2,5 liter diesel meer start???
 
zwaarste belasting voor de batterij is de startmotor. als de accu die niet meer rond krijgt is ze "op". dat ze desalwelteplus nog lang enkele amperes bij 8 volt kan leveren maakt niet uit : de capaciteit van de accu is dan al ver onder wat normaal is en die accu is niet meer geschikt voor de toepassing waarvoor ze gebruikt werd.

dat je ze nog kan gebruiken om gsm mee op te laden is best mogelijk, maar ik zie er het nut niet direct van in.
 
zwaarste belasting voor de batterij is de startmotor. als de accu die niet meer rond krijgt is ze "op". dat ze desalwelteplus nog lang enkele amperes bij 8 volt kan leveren maakt niet uit : de capaciteit van de accu is dan al ver onder wat normaal is en die accu is niet meer geschikt voor de toepassing waarvoor ze gebruikt werd.

dat je ze nog kan gebruiken om gsm mee op te laden is best mogelijk, maar ik zie er het nut niet direct van in.
Okee... Zuiver gezien vanuit voertuigtechniek dus, dan klopt het. Ik zit zelf in Power conversie en dan liggen de criteria heel anders. In pricipe heb je in de voetuigtechniet eigenlijk alleen maar te doen met volle accu's en in power conversion met leegrakende accu's...
 
Laatst bewerkt:
Okee... Zuiver gezien vanuit voertuigtechniek dus, dan klopt het. Ik zit zelf in Power conversie en dan liggen de criteria heel anders. In pricipe heb je in de voetuigtechniet eigenlijk alleen maar te doen met volle accu's en in power conversion met leegrakende accu's...

En daarom zitten in voertuigen vaak startaccu’s en voor het soort toepassing waar jij het over hebt heb je (diep)cyclusaccu’s.

En een startaccu leeft het langst als hij gewoon tussen 80% en 100% vol wordt gehouden, en raakt beschadigd als ie ver ontladen wordt. Een cyclusaccu leeft weer het langst bij een lading tussen de 20-80% en gaat achteruit als ie constant helemaal vol danwel helemaal leeg wordt gehouden. Beide kunnen overigens niet tegen compleet ontladen.
 
Laatst bewerkt:
Ontladingstabel%2012%20Volt%20SMF%20accus.jpg


Diep ontladen van een accu is (zeer) schadelijk voor een accu.
Bij het ontladen verandert de loodpasta in de platen in loodsulfaat en dat is groter dan de oorspronkelijke massa waardoor deze uit de platen gedrukt wordt. Hoe dieper er ontladen word hoe meer die massa uitzet en hoe meer kans op verlies van actieve massa uit de platen, Gebeurt zelfs dat er massa tussen de platen onderling kortsluiting veroorzaakt waardoor de accu na 1x diep ontladen al onbruikbaar kan raken, net hoeveel pech je hebt.
Dat is ook 1 van de vele redenen dat hoe minder je een accu procentueel ontlaadt, hoe groter het aantal bruikbare cycli blijft/wordt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom laden die laders eigenlijk tot 13,5 ofzo terwijl 12,7V al 100% is?
Een net geladen accu geeft ruim 13,.5 volt. Om te ladenmoet je daarboven gaan zitten.
Hoe hoger de laadspanning des te hoger de laadstroom. Bij 13,5 volt is de laadstroom ongeveer 0. Bij 13.8 volt ongeveer 1A en bij 14 volt 2A (afhankelijk van hoe vol de accu is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan