Schakelt niet meer na schuiver op linkerzijde

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Hoi.

Van het weekend door botte pech (oliespoor) op een rotonde onderuitgegleden met een Honda NTV650.
(Zelf heb ik gelukkig niets ernstigs, beetje beurs da's alles)

Maar de NTV heeft mogelijk wel een probleem opgelopen, en dat wil k aan jullie voorleggen....

Op het moment dat ik onderuitgleed stond ie in z'n twee of drie (weet ik niet meer precies).
Door de val was het bolkopdeel van het schakelmechanisme van de schakelhevel afgeschoten.
Ik was nog redelijk dicht bij huis en ben n die vernelling naar huis gereden.
Thuis de boel weer opgelapt, schakelpookje weer rechtgebogen en bolkopstangetje weer aangesloten.

Nu komt het: ik kan de motor alleen nog maar in de eerste versnelling en in neutraal schakelen.
Zodra ik probeer in de tweede versnelling te schakelen weigert ie.

Eerst dacht ik nog dat er iets aan de buitenkant niet helemaal goed gemonteerd was of nog krom as waardoor het schakelheveltje niet de benodigde weg kan afleggen, maar dat blijkt allemaal prima te zijn.

Nu dus de hamvraag: kan er tijdens de val door de klap via het schakelstangetje iets in het blok zijn afgebroken? Schakelvork of zo?

Alvast bedankt voor jullie reactie?
 
ja dat kan gebeuren. als er zoveel kracht op heeft gestaan dat het bolgewricht los schoot dan is er ook een goede kans dat de schakelas ook een goede tik heeft gehad. en dat soort krachten hebben de neiging om door te werken de bak in.
 
Ik vermoed dat het schakelmechanisme welke de schakeltrommel verdraaid (5 of 6 nokkige plaat met veerwerk) een tik heeft gehad. Demonteer de koppelingsdeksel (eerst olie aflaten, dan kun je na alles weer lekker verse olie erin doen). Als het goed is zie je het schakel mechanisme zitten (in het verlengde van de schakelas). Anders de koppelingsplaten en koppelinghuis demonteren dan kun je erbij om alles goed te bekijken en evt. te repareren....
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, goede kans dat nummer 10/11 op het plaatje verbogen/stuk gegaan is.
full
 
Je geeft aan het al gecontroleerd te hebben, maar ik heb eens eenzelfde situatie gehad en toen bleek toch de schakelstang lichtelijk gebogen. Op het oog leek dit niet zo.

Hierdoor kon ik wel in z'n 1 en naar de 2, maar niet van 2 naar 3 of verder.

Op het oog en in z'n neutraal zag je het bijna niet, want er zat speling tussen het stangetje en de boel er achter dus deze kon vrij bewegen dacht ik.
Echter eenmaal in z'n 2 zat het stangetje toch tegen de motor aan waardoor ik niet verder kon.

Het was echt milimeterwerk.

Wellicht is een dubbel check de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips. Dit wordt zeer gewaardeerd. Dat van die onderdelen 10/11 had ik niet makkelijk zelf uitgevonden in elk geval. Top jongens!

Uiteraard ga ik beginnen met het laatste advies, het zou toch mooi zijn als blijkt dat het blok niet open hoeft.

Enne, ik had net pas geleden de olie al ververst.... ;-)
 
Iedereen bedankt voor de waardevolle tips. Dit wordt zeer gewaardeerd. Dat van die onderdelen 10/11 had ik niet makkelijk zelf uitgevonden in elk geval. Top jongens!

Uiteraard ga ik beginnen met het laatste advies, het zou toch mooi zijn als blijkt dat het blok niet open hoeft.

Enne, ik had net pas geleden de olie al ververst.... ;-)
Als je het koppelingsdeksel wil demonteren, dan kun je ook de motor onder ongeveer een hoek van 45 graden naar links plaatsen, hoef je de olie niet af te tappen ;)
 
Ik vind de oplossing van Sleutel helemaal fijn.

Heb ik ook ooit eens gedaan toen ik een dynamodeksel van mijn CBR600 heb verwisseld.

Scheelt inderdaad een hoop werk.

Toptop!
 
Het sleutelt ook lekkerder om hem iets schuin van je af te kantelen, als je de motor niet op werkhoogte kunt liften. Je kunt dan veel makkelijker diep het blok in kijken zonder erg ver voorover te bukken.
 
Waarom wordt er gelijk geroepen dat ie gelijk maar olie moet verversen? Vraag dan eerst hoe lang die olie er al in zit. Als ie daar net 1000km mee gereden heeft zou ik ook geen zin hebben om er weer nieuwe olie in te gooien.
 
De olie kan je mogelijk al heel wat vertellen over de staat van je versnellingsbak...
Ik deel de mening van Boomhauer, je kan nadien nog steeds de motor kantelen als je dat leuk vindt. Olie aflaten spaart je alvast van de kans op een knoeiboel.
(Opvangen en filteren mocht je een paar euro's willen besparen)
 
De olie kan je mogelijk al heel wat vertellen over de staat van je versnellingsbak...
Ik deel de mening van Boomhauer, je kan nadien nog steeds de motor kantelen als je dat leuk vindt. Olie aflaten spaart je alvast van de kans op een knoeiboel.
(Opvangen en filteren mocht je een paar euro's willen besparen)
Denk dat olie opvangen, filteren en terug gooien eerder een knoeiboel zal opleveren, dan wanneer je de motor schuin zet zonder aftappen en het deksel er dan afhaalt. Maar goed het zal wel weer een eindeloze discussie worden, en dat willen we de topic starter denk ik niet aandoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan