Anti oxidemiddel in koelwater

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Volgens het reglement moet er water in het koelsysteem in plaats van de gebruikelijke glycol-gebaseerde mengsels.

Als ik me niet vergis is het dan wel raadzaam om een middel oe te voegen dat corrosie in het motorblk voorkomt.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Enne, is dit interessant, of alleen maar overbodig duur?
https://www.bardahlstore....--race-koelvloeistof.html

Alvast bedankt.
 
Vaak wordt gedestilleerd water in combinatie met Motul Mocool gebruikt. Dat laatste is anti corrosie middel en schijnt ook de koeleigenschappen te verbeteren.
Sommigen gebruiken boorolie echter schijnt dat naar zeggen wat sludge te geven in het koelsysteem.
 
Boorolie geeft gigantische troep niet doen. Ik gebruik zelf Mocool en dit werkt prima.
Volgens mij gelijkwaardig aan engine ice
 
koelvloeistof is nog erger dan olie als dat op de baan komt.
Vandaar de regel.

Boorolie, Ice, Bardahl e.d. moet je daarom niet gebruiken :-(

Demi water en een dopje Mocool is perfect. Motor krijgt voldoende werking qua koeling. Lager van de pomp loopt dan ook niet stuk/droog. Mocht je Demi-water met Mocool op de baan komen, dan is het niet glad/gevaarlijk, zoals bij koelvloeistof :-) iedereen blij.

PS in de winter demi-water er wel uithalen (en vervangen voor normale koelvloeistof ivm vriezen) na de winterstop weer nieuwe Demi-water met Mocool er in en je kan weer race :-)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan