Aprilia Tuono 2005 temp. sensor

Baltezar

Die hard MF'er
15 aug 2009
289
15
Leidschendam
Goedemiddag,


Ik zit sinds een tijdje met een probleem en misschien kunnen jullie me helpen.

Ik heb een Aprilia Tuono 2005 en ongeveer 2 weken geleden blijft er constant in het display de waarschuwing
"cold" (koelwater temp) knipperen. Ben toen gelijk door gereden naar de dealer en deze wist te melden dat het
het display was, eenmaal vervangen bleef het euvel terugkomen en de dealer blijft volhouden dat dit het is.

Nu ben ik zelf gaan kijken en mijn vermoeden bestaat dat het de voorste koelwatertemp. sensor is.
Gelukkig gaat wel de fan aan als de motor warm is , deze wordt aangestuurd door de achterste temp.sensor welke
naar de ECU loopt en de fan aanstuurd via het ECU.

En dan blijft er maar 1 koelwater temp.sensor over en dat is de voorste welke gelijk strak naar het dash loopt.

Mijn vraag is : hoe kan ik controleren of deze functioneerd ?
Ik meet op de penbezetting van de temp.sensor 0.1 Ohm zowel koud als warm.

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat geeft hij aan als je de stekker er uit laat?
Meestal is die sensor een NTC (Negatieve Temperatuur Coëfficiënt)
Hoe heter je water wordt des te lager de weerstand./ Je meet 0.1 ohm en dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk voor een ntc. Weet je zeker dat dit geen temperatuur schakelaar is en dat hij ergens anders voor bedoeld is? Het kan zijn dat het een ntc is die defect is en dat je elektronica ziet dat hij afwijkt. Misschien kan je het meten bij iemand met zo'n zelfde motor.
 
Bedankt voor je reactie.

Naar mijn weten is het geen schakelaar.

De stekker die erop aansluit bestaat uit 2 draden, 1 ervan is neem ik aan de spanning en de ander loopt naar het dash.

De temp vermelding in het dash staat ook niet vermeld want het veld is blanco en samen met de constante vermelding dat mn motor koud is denk ik dat de koelwatertemp.sensor
de boosdoener is.
 
Laatst bewerkt:
Heb wat gevonden op het internet (Aprilia RSV 2003)


COOLANT TEMPERATURE SENSOR
NTC sensor
resistance 2.5 KΩ (at 68°F) resistance 220 Ω (at 212°F)

Heb wel een stroomloopschema op het internet voorbij zien komen maar de cijfers waren dermate klein
dat ik ze niet af kon lezen :?


Ik ga ff aan de slag met mn multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Zonder te meten weet je al dat ie stuk is.
Zoals vdv al zei. Ntc daalt de ohm bij stijgend temp.
Simpel een aansteker erop en je merkt verschil.
Bij een ptc stijgt het aantal ohm bij stijgend temp.
Beide situaties zelfde weerstand is niet ok.

Overigens... je dash zegt koud. Bij een zeer lage weerstand (0.1 ohm geef je aan) zou j eerder zeggen...te heet (bij ntc). ;)
En zou mogelijk je koelfan continue draaien als backup.
Het blijft echter een italiaan. Maybe dat men daar zich beperkte tot koud:p
Ook zou je een te rijk mengsel hebben bij een ntc die continue teveel ohm afgeeft.
Terug te zien op je co meter. En een lambdasonde die 0.9 volt afgeeft icm een lambda van onder de 1.
En moeilijk tot niet kan pendelen.

Wil je alles zeker weten? Zet je sensor aan een scoop en meet bij je pennen op je ecu. Dan test je niet alleen je sensor..maar je gehele circuit. Ohm metingen doen we steeds minder in de autotechniek. Minder betrouwbaar want wat komt er aan/uit bij de modules..en met de toenemende hallsensoren (2 en 3 draads) niet safe ivm opblazen ic.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan