Suzuki GSX400F blijft stationair hoog in de toeren

frans44

Rookie
23 aug 2016
22
1
Hallo allemaal!

Ik heb een probleem(pje); ben bezig met een grote beurt van de GSX400 van mijn zoon. Het is een tot caferacer omgebouwde motor, met de (door de meeste reparateurs) verafschuwde open luchtfilters. Omdat hij last had van het feit dat de motor bij vol vermogen inhield, heb ik de maat van de hoofdsproeier verhoogd van 105 naar 112,5.
Als ik nu alles weer monteer, en de motor stationair laat draaien, krijg ik het stationaire toerental niet omlaag naar de 1000-1250 toeren. Blijft hangen rond de 5000. Veel te hoog dus. Stationaire afstelschroef doet helemaal niets. Weet niet goed hoe ik dit moet oplossen...

Iemand een goed idee????
 
Buiten de stationairstelling zitten er ook "Pilot" schroeven in die carbs. helemaal dichtdraaien en dan anderhalve slag open als uitgangspunt.
Daarmee regel je het stationaire mengsel.

Als het een F is lijkt het me nummer 6 op dit plaatje, dus vlak voor de spruitstukrubbers

Gsx 400 f carburateur aansluitingen

Bij tweecilinders zullen ze misschien aan de zijkanten zitten, maar wel tussen het inlaatrubber en de gasschuif in
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel voor je vlotte reactie. Dat zijn toch de 4 schroefjes aan de buitenkant van de carburateurs, vlak achter de aansluiting op het blok? Ik zal er straks naar kijken, maar ik ben daar niet aan geweest.... Misschien hebben ze altijd al verkeerd gestaan.

Je zegt 1,5 slag uitdraaien. Is het dan ook zo als ik ze bv 1 slag uitdraai, het stationaire toerental lager is??
 
Ja, die 4 denk ik, daar zitten ze wel iig. Nee je stelt het stationaire mengsel er ideaal (niet optimaal) mee af. Doordat je hem wat meer indraait zal hij minder brandstof krijgen en waarschijnlijk hoger gaan lopen. Misschien staan ze wel helemaal dicht. Fingerspitzengefuhl en absoluut gehoor is een vereiste.
 
Laatst bewerkt:
als hij dit niet deed voor je de hoofdsproeiers vergrootte maar wel al open filters had, moet je het dus niet gaan zoeken in de mengschroeven. blijf er maar af dan.

je zegt dat de stationnair regelvijs niets doet : dan zal het eerder liggen aan de gaskabels : haken ze overal mooi in ? zit er niets tussen de gasklepbediening dat voorkomt dat ze volledig dicht gaan ? haal de carbu's er uit met gaskabels nog aan en kontroleer visueel dat ze quasi volledig sluiten.
 
Janbros, dat had ik inderdaad ook al bedacht ja. Ik ben ook een beetje huiverig om de mengschroeven zomaar te gaan verstellen. Ga eerst eens kijken of de gasschuif wel voldoende terug kan. Zou het ook nog kunnen zijn dat er valse lucht wordt aangezogen? Dit moet ik controleren met remmenreiniger toch? Kan me eigenlijk niet voorstellen, want de aansluitrubbers zien er nog goed uit.

Wordt vervolgd!
 
ik was in de veronderstelling dat die carbs helemaal uitelkaar geweest zijn, niet dus. Dan Janbros zijn ding doen en idd van die pilotschroeven afblijven
 
Nou, jullie hadden gelijk hoor! Heb gelijk uit m'n werk even gekeken, en het bleek dat de gasklep te ver (enkele mm) open bleef staan. Heb blijkbaar de stelmoer op de gaskabel tijdens de montage te ver verdraaid. Het probleem lijkt opgelost! Het blijkt nu wel dat de kleine toerenteller die ik gemonteerd heb, een verkeerde ratio verhouding heeft. (de meter heeft ratio 1:4). Bij stationair toeren (op het gehoor loopt ie perfect), geeft de toerenteller 4000 rpm aan. Kan niet goed zijn.

Allemaal bedankt voor de adviezen! Toch heel erg fijn zo'n actief forum! Hulde!!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan