Olie aftapbout Carter dol, metaalgruis

markdre

Rookie
12 apr 2018
7
0
Hoi allen,

Stel me hier even voor:
Ik ben nieuw op dit forum en heb recent een Yamaha XT660X 2004 gekocht. Ben een leek op het gebied van motortechniek maar heb gepland om zo veel mogelijk onderhoud zelf aan te leren. Dus zodoende bij het verversen van de olie kwam ik erachter dat ik de onderste olie aftapbout van de carter niet meer goed vastgedraaid kreeg. (ging voorheen ook zeer moeilijk los) Nadat de bout vast leek te zitten ben ik een testrondje gaan rijden (circa 20 minuten). Toen ik terug kwam bleek de motor een beetje olie te lekken bij de aftapbout. Ik heb deze toen weer losgedraaid. Daarbij kwam ik erachter dat de schroefdraad vrijwel geheel versleten was, (waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar de bout er scheef ingedraaid) Nu kwam er met de olie die na de proefrit eruit liep ook stukjes schroefdraad en metaal gruis van de schroefdraad mee. Ik wil hem voor dit grapje naar de motorgarage brengen.
Nu vraag ik mijzelf de volgende dingen af?
Wat zal de motorzaak hieraan doen? (nieuw schroefdraad tappen?)(moet het hele blok uit elkaar voor het verwijderen van de gruis en stukken schroefdraad?)(zijn de stukjes op andere plaatsen in de motor gekomen?
Wat zal dit voor kostenplaatje zijn?
Zijn er nog andere mogelijkheden om dit op te lossen?

Ik ben benieuwd wat jullie voor adviezen hebben, hoor het graag!
 
er wordt nieuw schroefdraad ingezet en een helicoil of een grotere plug. Verder een olie- en filterwissel, en waarschijnlijk wordt het blok gespoeld met olie. Blok gaat niet uit elkaar.
 
er wordt nieuw schroefdraad ingezet en een helicoil of een grotere plug. Verder een olie- en filterwissel, en waarschijnlijk wordt het blok gespoeld met olie. Blok gaat niet uit elkaar.

Kijk hier heb ik iets aan! Dit dacht ik dus ook al, dan valt het allemaal nog wel mee, wel jammer van de nieuwe olie en oliefilter die ik geplaatst had :/ in ieder geval bedankt voor je antwoord! :t
 
Bedankt voor de tips! Olie filteren kan ik inderdaad naar kijken en even de oliefilter zelf checken hoe die er nu uitziet na 20min rijden. Alleen moet ik nog wel dan even nieuw schroefdraad tappen.
 
Bedankt voor de tips! Olie filteren kan ik inderdaad naar kijken en even de oliefilter zelf checken hoe die er nu uitziet na 20min rijden. Alleen moet ik nog wel dan even nieuw schroefdraad tappen.

Of de makkelijke manier; andere carterpan scoren.

Heb zo'n geintje wel eens gehad met m'n circuit-R1 en heb toen voor 20 euro een andere carterpan ergens opgepikt en eronder geschroefd.
 
Onlangs net een soortgelijk topic geweest

Reparatie schroefdraad olie carter pan

Klopt soortgelijke topics had ik inderdaad al gevonden voor ik deze poste, alleen was even benieuwd naar de effecten van het metaalgruis en hoe ik dit uit de motor krijg. Daarnaast als ik hem naar de garage breng dat ze niet allemaal onnodige dingen gaan doen. Maar in ieder geval bedankt! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan