Aluminium schilfers in Nissin remklauwen CB650F

Misift

MF'er
14 dec 2012
197
180
Drachten
Vandaag de Nissin remklauwen van mijn 2014 Honda CB650F open gehaalt omdat de remmen wederom blijven plakken. Nu tref ik hierin, achter de zuigers en tussen de keerringen,kleine metaal achtige vlokkjes/schilfers aan. Ik vermoed dat het om aluminium gaat maar kan dat niet met 100% zekerheid zeggen.


Zelf vermoed ik dat dit de oorzaak wel eens kan zijn van de aanlopende remmen. Heb de klauwen nog even getest voordat ik ze gedemonteerd heb en de zuigers veerden niet terug bij het van druk halen. (getest met perslucht)

Nou ben ik het volgende artikel tegen gekomen over een terugroep actie door Honda Noord Amerika over een defecte ABS modulator welke mogelijk aluminium schilfers in het remcircuit kan achter laten.

Link naar het artikel:
Nissin ABS Modulator Recall Explained in NHTSA Documents - Motorcycle.com News


Mijn vraag is.
Zijn er hier mensen die soortgelijke problemen/situaties zijn tegengekomen bij Nissin remsystemen op Europese motoren. En of zijn er terugroepacties geweest voor motoren met deze remsystemen in Nederland.

Voor mijn motor zijn momenteel geen terugroep acties. Dit gechecked met het VIN nr.

Eventuele reacties of jullie ervaringen worden zeer op prijs gesteld.
 
als de vlokjes tussen je keerringen zitten klinkt dat als gebruikelijke vervuiling .
doorgaans is dat een wittige substantie maar i.c.m straatvuil kan dat misschien ook een andere kleur hebben.

Op zich redelijk snel voor een dergelijke jonge motorfiets, maar i.c.m pekel kan dat snel gaan.

mocht je vaker remmen hebben gedaan en weten wat ik bedoel en het ziet er anders uit bij jou , dan heb ik niks gezegd ;)
 
Het is niet de gebruikelijke vervuiling zoals jij die omschrijft.

Even wat achtergrond informatie over het probleem. De remmenklauwen zijn al uitmekaar gehaald en geserviced met nieuwe rubbers ed. Dit is uitgevoerd door een motorzaak.

De Remschijven zijn al vervangen omdat deze krom getrokken waren, waarschijnlijk als gevolg van het aanlopen van de klauwen.

Heb nu 10000 km met deze motor reden waarvan 2x 4000 km in 2 vakanties vorig jaar. De 2e tocht begin augustus 2017 in Noorwegen kreeg ik veel last van trilling tijdens het remmen. Kromme schijven. Ook het brandstof verbruik liep tijdens de tocht flink op. Normaal 1:21 naar 1:17 tegen de tijd dat ik thuis kwam. Heb dit goed kunnen meten en bijhouden omdat ik natuurlijk vaak moest tanken onderweg.

Voor de duidelijkheid het gaat dus echt om metaalflinters in de remklauw achter de zuigers in vloeistof en tussen de keerinringen en de zuigers. Heb verder geen beschadiging aan de klauwen kunnen ontdekken waar dit eventueel vandaan zou moeten komen.
 
Het is niet de gebruikelijke vervuiling zoals jij die omschrijft.

Even wat achtergrond informatie over het probleem. De remmenklauwen zijn al uitmekaar gehaald en geserviced met nieuwe rubbers ed. Dit is uitgevoerd door een motorzaak.

De Remschijven zijn al vervangen omdat deze krom getrokken waren, waarschijnlijk als gevolg van het aanlopen van de klauwen.

Heb nu 10000 km met deze motor reden waarvan 2x 4000 km in 2 vakanties vorig jaar. De 2e tocht begin augustus 2017 in Noorwegen kreeg ik veel last van trilling tijdens het remmen. Kromme schijven. Ook het brandstof verbruik liep tijdens de tocht flink op. Normaal 1:21 naar 1:17 tegen de tijd dat ik thuis kwam. Heb dit goed kunnen meten en bijhouden omdat ik natuurlijk vaak moest tanken onderweg.

Voor de duidelijkheid het gaat dus echt om metaalflinters in de remklauw achter de zuigers in vloeistof en tussen de keerinringen en de zuigers. Heb verder geen beschadiging aan de klauwen kunnen ontdekken waar dit eventueel vandaan zou moeten komen.
Bij de dealer maar eens informeren hoe dat dan zit.
Zeker met die recall in gedachten, met dezelfde klachten.
 
Ja ik ga ook zeker even informeren bij de dealer informeren of dit voor hun een bekend probleem is. Heb alleen niks kunnen vinden op internet dat deze recall ook voertuigen in Europa betreft. Vandaar ook even dat ik het hier aankaart.

volgende week maar even een belletje naar de dealer plegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan