Motor (ZZR1400) start slecht na val

Kingderp

Die hard MF'er
28 okt 2015
358
32
Paar weekjes terug ben ik bij bijna stilstand op mijn plaat gegaan op een parkeerplaats. Hierbij is de motor op de rechterzijde gevallen met mij er half onder. Sindsdien start hij moeilijk, want daarvoor had ik nooit problemen met starten.

Wat er soms gebeurt:

Ik draai de sleutel om, het dashboard gaat aan en je hoort de brandstofpomp werken. Vervolgens hou ik de startknop ingedrukt. Het enige dat je hoort is een 'klik' of 'tik' die ergens in de buurt van het zadel vandaan komt, de startmotor slaat dus niet aan. Na enkele seconden hoor je de brandstofpomp opnieuw aanslaan, dashboard en lichten blijven branden.

Soms start de motor ook gewoon in 1 x, zonder enige moeite. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor koud of warm is.

Ik heb zelf de makkelijkste oplossing al geprobeerd, een nieuwe accu (de oude zat er al sinds 2009 in) maar nog steeds hetzelfde probleem.

Overigens hangt er geen powercommander aan of andere accessoires.

Heeft een van jullie nog een idee?
 
Laatst bewerkt:
Paar weekjes terug ben ik bij bijna stilstand op mijn plaat gegaan op een parkeerplaats. Hierbij is de motor op de rechterzijde gevallen met mij er half onder. Sindsdien start hij moeilijk, want daarvoor had ik nooit problemen met starten.

Wat er soms gebeurt:

Ik draai de sleutel om, het dashboard gaat aan en je hoort de brandstofpomp werken. Vervolgens hou ik de startknop ingedrukt. Het enige dat je hoort is een 'klik' of 'tik' die ergens in de buurt van het zadel vandaan komt, de startmotor slaat dus niet aan. Na enkele seconden hoor je de brandstofpomp opnieuw aanslaan, dashboard en lichten blijven branden.

Soms start de motor ook gewoon in 1 x, zonder enige moeite. Het lijkt ook niet uit te maken of de motor koud of warm is.

Ik heb zelf de makkelijkste oplossing al geprobeerd, een nieuwe accu (de oude zat er al sinds 2009 in) maar nog steeds hetzelfde probleem.

Overigens hangt er geen powercommander aan of andere accessoires.

Heeft een van jullie nog een idee?

Klinkt als een brakke accu of verbinding vanaf de accu.

Controleer voor de zekerheid of er toch niet iets is met de accu. Auto er naast, startkabels en gaan.

Daarna de kabels van de accu naar de rest. Massa en zo. Check ook of zekeringen netjes zitten.

Door de val kan er iets scheef of los zitten.

Heeft je motor een omvalsensor?
 
Ik ga zo ff kijken, naast het vakje van de accu zit een 30A zekering, die heb ik niet gecheckt.

Hij heeft idd een omvalsensor die achter het windscherm zit, valt daar iets aan te zien als je die los schroeft?
 
Kabels en aansluitingen op de nieuwe accu zien er goed uit, geen corrosie of andere vuiligheid. Heb ook alle zekeringen nagelopen, maar die zijn allemaal nog heel. Heb alles ook nog goed vastgezet.

Viel me op dat als ik de startknop stevig indruk dat ie dan 8 v/d 10 keer wel start. De keren dat hij niet start hoor je dus een "tik" geluid dat onder het zadel bij de ECU vandaan komt. Heb het kastje even open gehad van de startknop/killswitch en kon daar niks geks aan zien.

Maf probleem iig, de afgelopen 1,5 jaar heb ik de startknop echt nooit overdreven ingedrukt.

Ik kijk komende week even aan hoe hij start (of niet).
 
Laatst bewerkt:
Kabels en aansluitingen op de nieuwe accu zien er goed uit, geen corrosie of andere vuiligheid. Heb ook alle zekeringen nagelopen, maar die zijn allemaal nog heel. Heb alles ook nog goed vastgezet.

Viel me op dat als ik de startknop stevig indruk dat ie dan 8 v/d 10 keer wel start. De keren dat hij niet start hoor je dus een "tik" geluid dat onder het zadel bij de ECU vandaan komt. Heb het kastje even open gehad van de startknop/killswitch en kon daar niks geks aan zien.

Maf probleem iig, de afgelopen 1,5 jaar heb ik de startknop echt nooit overdreven ingedrukt.

Ik kijk komende week even aan hoe hij start (of niet).
Is het t startrelais dat tikt?
 
Wat ik rood omcirkelt heb tikt:

3nQgROr.jpg


Volgens het boekje is dat een "relay box".

Dit ding, naast de accu maakt geen geluid:

MXU450i_275.jpg
 
Dit ding, naast de accu maakt geen geluid:

[afbeelding]

controleren of er spanning toe komt op de signaaldraad (in de stekker). zo ja -> relais kaduuk, zo nee -> fout voor het relais.

datgene wat je wel hoort tikken zal een soort van "veiligheidsrelais" zijn : als alles in orde is om te mogen starten (neutraal/koppeling in/engine run knop/whatever...), wordt dit relais aangetrokken en dat zal het echte startcircuit vrijgeven. vermoed ik , ken de ZZR1400 niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan