Varadero XL1000 op 1 cilinder en metaal tikkend geluid

Sjappy

Rookie
16 apr 2018
3
0
Hallo,
Gister, nadat de motor goed op temp was, in een langzame bocht, ineens een hard tikkend geluid en gelijk gevoeld dat er 1 cilinder niet meer meewerkt.
Het is een hele harde metaal op metaal tik en ik vrees t ergste voor wat er binnenin gebeurd is...
Ik was vlakbij huis dus kon op 1 cil terug maar vraag niet hoe, gas dr op gehouden anders valt ie uit.
Luister naar t geluid in de video.
Enig idee wat er defect is?
https://photos.app.goo.gl/kM5NdJLHy1iLuaer2

Enig idee wat de opties zijn die ik heb. Totall loss, repareren?
Hoor t graag !
 
Ok. Dan is die versprongen wellciht. Zijn de klep(pen) nu ook in de zuiger geslagen? Of is er genoeg speling/ruimte over? Dan zou t in principe alleen de nokkenasspanner en ketting zijn? Nieuwe dr in , afstellen en weer rijden?
 
ja, waarschijnlijk heeft de voorste spanner heeft het begeven.
Timing is versprongen en waarschijnlijk kromme kleppen.
De varadero heeft dezelfde super onbetrouwbare automatische nokkenaskettingspanners als een honda vtr1000f/firestorm. Velen zijn u voor gegaan, en hebben gekozen voor handmatige spanners.
Dit is een nare situatie.
 
Ja ik kan zelf sluetelen. Echter is t veel werk denk ik ? t blok moet open aan een kant neem ik aan? En dan nog de spanner vervangen en de ketting. En dan misschien nog kromme kleppen. Dan zijn we wel ff bezig..nieuw blok kopen?
 
Sleutel op de krukas zetten en kijken of je die fatsoenlijk rondkrijgt. Niet op de startmotor, gewoon kijken of er abnormale weerstand is.

Dan kun je nog een lektest (laten) doen. Of, zoals een echte vent dat doet, nieuw gereedschap kopen: goedkope endoscoop en door het bougiegat kijken wat je in de cilinders ziet.

De volgende stappen zijn wat meer werk, maar sleutelen moet je toch.
 
Het is niet erg slim om door te rijden als er een metaalachtig geluid uit een cilinder komt,als er motorschade is ontstaan is de kans heel groot dat je die erger heb gemaakt door verder te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Klinkt inderdaad alsof de nokkenasketting versprongen is. Kromme kleppen, ingeslagen zuiger en misschien een beschadigd small/big end kan je dan rekening mee houden.

Ik zou dan ook beginnen met de timing checken, met zulke geluiden doorrijden is niet verstandig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan