Olie peilen Suzuki GSX 400 e café racer

prohan

Rookie
20 nov 2004
18
0
Hengelo
Ik wil de olie peilen van mijn motor want het olielampje knippert bij stationair.
Als ik de peilstok eruit draai staat hij op "max" maar er is mij verteld dat je de peilstok niet meer moet indraaien maar schoonmaken en op het vul-gat laten rusten, dat geeft het juiste niveau aan.
Klopt dit?? :]
 
Volgens mijn herinnering moest je de staaf schoonvegen en dan op het vulgat leggen zonder het erin te draaien. Dan moet je tussen minimum en maximum meten. Ik had er een in 1986 tijdje geleden. ;)
 
De olie heeft de juiste waardes SAE 10W40 (staat op de vuldop) , en als de oliepomp defect zou zijn zou toch eigenlijk de lamp constant moeten branden onder 'n bepaald toerental, hij knippert alleen bij stationair (800 toeren) als hij goed warm is.
Ik heb ook ergens gelezen dat als het filter verstopt is het lampje ook kan knipperen.
 
Laatst bewerkt:
Als de oliepomp versleten is (groeven) bouwt hij met toeren voldoende druk op. Alleen als hij stationair draait krijgt hij de tijd om de olie tussen de speling weg te drukken.
Als je de staat van het filter niet weet zou ik daarmee beginnen.
Als het blok namelijk versleten is zal hij ook olie weg kunnen drukken tussen de drijfstanglagers en/of de nokkenaslagers.
Er zijn dus genoeg rampscenario's te bedenken, maar eerst moet je de basis goed hebben. Lekt de oliedrukschakelaar? Dan gaat hij vaak ook stationai flikkeren.
 
De olie heeft de juiste waardes SAE 10W40 (staat op de vuldop) , en als de oliepomp defect zou zijn zou toch eigenlijk de lamp constant moeten branden onder 'n bepaald toerental, hij knippert alleen bij stationair (800 toeren) als hij goed warm is.
Ik heb ook ergens gelezen dat als het filter verstopt is het lampje ook kan knipperen.
Niet zo vreemd, het stationair toerental hoort ook 1200 rpm te zijn.
De oliedruk hoort overigens minimaal 3 bar te zijn bij 3000 rpm, en warme olie.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt kans dat je aanzuigzeefje vol meuk zit. (praktijkervaring O-) )
En dat is een beter scenario als dat je blok versleten is wat een andere hoofdoorzaak is van dat lampje, en zet hem stationair iets hoger inderdaad.
 
Je hebt kans dat je aanzuigzeefje vol meuk zit. (praktijkervaring O-) )
En dat is een beter scenario als dat je blok versleten is wat een andere hoofdoorzaak is van dat lampje, en zet hem stationair iets hoger inderdaad.
En juist dat viel mij mee bij mijn oldtimer. :}

full


Maar er kunnen wel eens wat metaal/pakking/koppelingsresten inzitten. :Y

Het kan ook een los contact aan de sensor zijn ..
De nieuwe eigenaar van mijn Raptor 1000 had na twee weken ook ineens een lampje wat knipperde.
Er bleek een draadje los te zitten.

Maar de oliedruksensor had hij daarna wel zo hard in het blok geschroefd dat deze gescheurd is. :')
( En het was allemaal mijn fout want ik had oude meuk verkocht ..yeah right _O- )
De oplossing was een nieuw motorblok. :')
 
En juist dat viel mij mee bij mijn oldtimer. :}

[afbeelding]

Maar er kunnen wel eens wat metaal/pakking/koppelingsresten inzitten. :Y

Het kan ook een los contact aan de sensor zijn ..
De nieuwe eigenaar van mijn Raptor 1000 had na twee weken ook ineens een lampje wat knipperde.
Er bleek een draadje los te zitten.

Maar de oliedruksensor had hij daarna wel zo hard in het blok geschroefd dat deze gescheurd is. :')
( En het was allemaal mijn fout want ik had oude meuk verkocht ..yeah right _O- )
De oplossing was een nieuw motorblok. :')

Oh die is best netjes, de mijne was prima als lasbril te gebruiken, slierten vloeibare pakking, versteende stukjes pakkingpapier, wat metaalstukjes en een soort oliesmurrie had hem voor 90% dichtgemaakt.
 
Oh die is best netjes, de mijne was prima als lasbril te gebruiken, slierten vloeibare pakking, versteende stukjes pakkingpapier, wat metaalstukjes en een soort oliesmurrie had hem voor 90% dichtgemaakt.
Ik dacht net inderdaad aan mogelijk misbruik als (teveel) vloeibare pakking. -O-
Mijn GS550 was gelukkig niet versleuteld.
 
oliedruk is een NC, hij moet dus kontakt maken om het lampje te doen branden. lijkt me raar dat het lampje door een slecht kontakt zou gaan branden bij draaiende motor.

en een verstopte zeef beperkt het debiet : hoe meer toeren hoe problematischer, omgekeerd dus.
 
oliedruk is een NC, hij moet dus kontakt maken om het lampje te doen branden. lijkt me raar dat het lampje door een slecht kontakt zou gaan branden bij draaiende motor.

en een verstopte zeef beperkt het debiet : hoe meer toeren hoe problematischer, omgekeerd dus.
Is het een contact of een variable weerstand? Ik heb geen idee.
Kreeg eind vorig jaar een paar foto's via WhatsApp en toen de oliedruksensor gelocaliseerd was een foto van een losse draad.
Hij had hem toch maar eruit geschroefd, en daarna kreeg ik pics van de gemonteerde staat met scheuren in het carter. :')
Dit zeefje haalde ik uit een net aangeschafte motor :P
[afbeelding]

Had zn taak goed volbracht ;)
Ik zie niets :+ hoe ziet die er normaal uit? _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan