Olie lekt bij hoge toeren hoge snelheid

Xegano

MF'er
8 apr 2013
208
28
Heerlen
Hallo, ik heb een vraag over mijn Yamaha R1 2009. Als ik op hoge toeren en hoge snelheid rijd zie ik vaker dat er op mijn linkerschoen olie heeft gelekt. Iemand een idee hoe dat kan?

Ik hoor ook een ratelend geluid als ik rij op hoge toeren de monteur had ernaar gekeken maar hij hoorde het geluid niet. Ik merk nu wel dat het meer is geworden ondertussen.
 
Nou, het druppelt volgens mij van de motor aan de onder rechterkant maar glijdt naar de linkerkant. Maar ik zal straks nog eens goed controleren of ik kan zien waar het precies vandaan komt.

Als het van de motor komt dan vind ik het vreemd dat de motorolie niet minder wordt zo ver ik kan zien daarom twijfel ik daarover.
 
beetje vaag is deze omschrijving wel.. Maar eerste wat er bij mij opkomt is een lekke voorvorkkeering?? R1 heeft denk ik een upsd voorvork. Dus als daar olie uit lekt en door de rijwind naar achteren geblazen wordt dan komt het ongeveer op de hoogte van de schoenen uit.
 
Goed de boel schoonmaken en drogen(alle plekken waar olie zou kunnen lekken, dus blok/voorpoten).

Dan de motor warm laten worden en alles goed inspecteren. (pakkingen/keerringen etc)
 
Ik heb hem zoals gezegd eens goed schoongemaakt en na het rijden gekeken waar de lek vandaan komt. Ik vond het alsnog moeilijk te bepalen maar ik heb een groot vermoeden dat het van de koppeling komt. De vloeistof ziet er groenig uit. Het schuim onder de koppeling zit vol ermee.

Wat mij ook is opgevallen is dat het snel of op hoge toeren rijden er niks mee te maken heeft maar als ik op de snelweg rijd dan druppelt het door de wind waarschijnlijk op mijn schoen.

Ik denk dat het ratelende geluid ook hier vandaan komt.

1wrzObr.jpg


LUYxInK.jpg


23aPWLh.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekke koppelingsdeksel carterdeksel pakking denk ik dan? Ratelende geluid zal gok ik komen door het nu te lage oliepeil, maar kan er ook helemaal niets mee te maken hebben. Peil de olie in ieder geval even, dat is een minuut werk.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het voor de zekerheid morgen eens laten nakijken want ik kom er niet uit. Al twijfel ik nu wel of het alsnog de motorolie is want het lijkt minder te worden. Ik denk dat het misschien van rechts naar links gaat misschien maar ik ben er dus niet zeker van omdat het gewoon ineens overal zit.
 
Lekke koppelingsdeksel carterdeksel pakking denk ik dan? Ratelende geluid zal gok ik komen door het nu te lage oliepeil, maar kan er ook helemaal niets mee te maken hebben. Peil de olie in ieder geval even, dat is een minuut werk.

Motorolie is wel aan de minimum ondertussen maar er zit wel nog net genoeg in. Ik ga dit uiteraard bijvullen maar het ratelende geluid was er ook toen de motorolie pas vervangen was.
 
Als de carterontluchting niet voldoende "ontlucht" perst ie de olie (vanwege de oplopende carterdruk) op alle mogelijke en onmogelijke manieren eruit.
Gaat dus overal zitten.

Laat je oliebijvuldop eens los, en laat 'm lopen.
 
Als de carterontluchting niet voldoende "ontlucht" perst ie de olie (vanwege de oplopende carterdruk) op alle mogelijke en onmogelijke manieren eruit.
Gaat dus overal zitten.

Laat je oliebijvuldop eens los, en laat 'm lopen.

Ik heb het geprobeerd en als ik de dop open doe hoor ik de ratel-geluid wel wat meer. Verder is er een druppel olie uitgekomen meer niet maar volgens mij is dit wel de olie dat op de grond ook druppelt. Dus hiermee ben ik er wel meer van overtuigd dat het de motorolie is dat lekt. Maar dan zou die van binnenuit lekken en niet van de buitenkant aangezien ik aan de rechterkant niks van olie zie.
 
Ik heb het geprobeerd en als ik de dop open doe hoor ik de ratel-geluid wel wat meer. Verder is er een druppel olie uitgekomen meer niet maar volgens mij is dit wel de olie dat op de grond ook druppelt. Dus hiermee ben ik er wel meer van overtuigd dat het de motorolie is dat lekt. Maar dan zou die van binnenuit lekken en niet van de buitenkant aangezien ik aan de rechterkant niks van olie zie.
Ergens lekt er olie.
Door rijwind zit dat nu overal.
Als t blok weer warm wordt, gaat t meer druppen, en naar beneden glijden.

Spoel te blok helemaal af en maak het schoon. Zodat er geen olierestjes meer zitten.

Dan starten en rustig warm laten draaien, en met je neus op t blok continu rondspeuren naar waar het eerste olie te zien is.

Succes.
 
Niet alleen olie wat er lekt,je ziet ook duidelijk koelvloeistof bij die deksel bouten,
of de olie moet een groene kleur hebben.
Geratel kan ook de koppeling zelf zijn.
Zo aan het deksel te zien is de motor daar ook een keer op gevallen,best kans dat er
een haarscheurtje in dat deksel zit.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat de originele deksel boutjes?

Als het goed is wel, maar ik heb de motor 2de hands gekocht.

Als ik me niet vergis is de motorex groen.

Ik gebruik deze motorolie, en ik moet zeggen de kleur lijkt precies helaas. Ik zou willen dat het de koelvloeistof was.

maxresdefault.jpg



En bedankt ik zal het eens schoonmaken en proberen opnieuw te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan