Welke motorscooter raad je me aan?

R00KIE

MF'er
21 jan 2010
72
0
Heeze
Beste mensen,

Graag zou ik van jullie horen welke motorscooter jullie me aanraden en afraden te kopen voor het volgende gebruik. Mijn lengte is 180cm

- 3 maanden per jaar: 5 keer per week: 150 kilometer per dag rijden (snelweg)
- 6 maanden per jaar: 40 kilometer per dag (snelweg)
- 3 maanden per jaar: 10 kilometer per dag (bbk)


Uit het bovenstaande kun je opmaken dat ik alleen de warmste drie maanden van het jaar de 150km per dag rit wil rijden, de overige 9 maanden gebruik ik voor die rit mijn auto.
In de motorscooter die ik ga aanschaffen hoop ik te vinden:


1ste prio: Plezier van goed stuurgedrag en acceleratie
2de prio: Verbruik
3de prio: Opbergruimte al dan niet dmv extra koffers


Dus graag jullie mening: Wat wel, en wat in ieder geval niet (uiteraard beperkt tot motorscooters).

Thanks, r00kie :)
 
Laatst bewerkt:
in ieder geval 300cc+,voor de rest wat i9s je budget?

geen beperking op prijs, afhankelijk van de prijs zal het alleen korter of langer duren voordat ik hem kan/wil aanschaffen.

Bedoel je met 300cc+ vanaf 300? Ik zag dat de meeste 300cc'ers namelijk 1 cil hebben.
 
Laatst bewerkt:
piaggio Beverly 350,xmax 300 of 400,suzuki burgman 400,kymco down town 300 of 350 kymco x citing 400. voor zwaarder kom je in de 2 cilinders terecht met jou km per jaar niet aan te raden.ze hebben allemaal hun pluspunten en beperkingen.hoe groot ben je?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.
Uit je reactie begrijp ik dat de zwaardere en duurdere twee cilinders pas interessant worden als ik meer privé kilometers zou maken?
 
je loopt tegen 2 service beurten en 2 setjes banden per jaar aan bij 20000km,die zijn bij 2 cilinders duur heel duur.
bv een bmw c600 sport kost bij 20000km beurt zomaar 1000 euro
 
Laatst bewerkt:
@ RR.
kan aan mij liggen maar vondt dat ook al een beetje een rebus ;)

@ R00KIE
Er wordt gevraagt naar je lengte (behoorlijk belangrijk bij 150km per dag)
 
Laatst bewerkt:
je lengte is goed voor alle scooters groter kom je in problemen bij sommige merken. de scoots met meeste ruimte zijn de burgman en de x citing.
 
Zal in zulk soort topic's nooit mijn eigen scooter aanprijzen als "die moet je hebben"
dat vindt ik persoonlijk te makkelijk en doe ik niet aan mee, maar maak voor nu een uitzondering.

Het toeval wil dat hij dus precies, aansluit op jou lengte en behoeftes etc. en hij toevallig op dit moment ook nog eens te koop staat omdat het even te veel wordt in mijn schuur met de komst van mijn a.s. brommert. daarnaast haalt MTeun mijn Xciting400 al aan.

1ste prio: Plezier van goed stuurgedrag en acceleratie
2de prio: Verbruik
3de prio: Opbergruimte al dan niet dmv extr

1ste prio: Mijn scoot is de enige scooter met doorlopende voorvorkpoten, waardoor je nauwelijks onderstuur hebt en het lekker strak stuurt, alle andere scooters in dit segment met uitzondering van de MaxSym hebben korte vorkpootjes met maar 1 kroonstuk!
Alleen BMW/Tmax/MaxSym/Xciting hebben dus een echte voorvork.
De scoot is ook lekker rap (200 kilo),en ook rap zonder de extra mee geleverde sportvario.
Maar omdat jij W.W. rijd is de bijna nieuwe standaard vario een betere keuze.
Ik rij alleen voor de lol dus rij ik de sportvario, wisselen van vario duurt 15 minuutjes

2de prio: Verbruik is het beste met de standaard vario, heb ooit eens snelweg naar Belgie 1:31 gereden. (lees Xc topic)
Nominaal is 1:21 t/m 1:23, voor de rest ligt zuinigheid aan je rechter pols.

3de prio: Plenty buddybak opbergruimte voor o.a. laptop en helm en andere dingetjes
Daarnaast meegeleverd een 46 liter Givi koffer erbij waar 2 helmen in kunnen of je reis koffertje/tas aangevuld met wat andere dingetjes.

Mijn Xc staat op MP

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
piaggio Beverly 350,xmax 300 of 400,suzuki burgman 400,kymco down town 300 of 350 kymco x citing 400. voor zwaarder kom je in de 2 cilinders terecht met jou km per jaar niet aan te raden.ze hebben allemaal hun pluspunten en beperkingen.hoe groot ben je?

:N maxsym 600i is 1 cilinder en een fijne scoot :t en 48 pk :]
 
Laatst bewerkt:
sym het vergeten kindje in nederland idd.
de meeste bergruimte heeft de x max denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Waarom de keuze voor een scooter?
Als je scooters zoekt waaraan een verbruik van 1:21 oid hangt kun je ook kiezen voor een niet automaat.
 
De onderhoudsbeurten en banden vallen wel mee vindt ik, ikzelf rij per jaar ongeveer een 13 a 14000 km. Voor de Vespa gts vielen de kosten zeer goed mee ongeveer een 300 euro per jaar aan onderhoudt vario en riem banden enz inbegrepen, verbruik was een 4 a 4,5 liter met een sportieve rijstijl, voor de Honda Integra is dat een goede 1000 euro per jaar, daarbij is wel een groot onderhoudt gerekend op 24000km, klein onderhoudt was 125 tot 150 euro, remblokken 48 euro, kettingset 185 euro, banden zijn 110 euro voor de voorband en 150 tot 170 voor de achterband.

De Honda X adv is nog maar een jaar in mijn bezit en word dagelijks gebruikt, de onderhoudskost tot nu toe zijn,een 1000 km beurt 125 euro, 6000 km beurt 150 euro, voorband 137 euro en gaat volgende week binnen voor de 12000 km beurt, vermoedelijke prijs denk ik een 150 euro.
2 cilinders vallen wel mee van onderhoudskosten met uitzondering van de grote beurt op 24000km die kost rond de 750 euro in Belgie bij een officiele Honda dealer. Bmw, Yamaha, Kymco Sym, Suzuki ga ik niets over zeggen wegens geen ervaring mee.
 
Hallo Misterbuell.
Ben jij tevreden over het benzine verbruik van jouw Honda X adv?
Wat verbruikt de machine gemiddeld als ik vragen mag.
Vr Gr
 
Wat betreft verbruik en rij gemak schieten de Honda Integra, Honda X adv en nog eentje dat niet gepasseerd is, De Kymco AK550 erboven uit, Verbruik van beide Honda's is tussen 3,5 en 4,2 liter of tussen 28,5/1 en 25/1 het eerste is met opa rijstijl het tweede is vrij sportief rijden.
Over de Kymco weet ik geen cijfers omdat ik er enkel mee test gereden heb. Uit eindelijk is het uw persoonlijk smaak die gaat tellen bij uw aankoop.
Zeker overal een testrit mee maken van rond de 100 km dat kan veel leed besparen, ook weet je dan of de positie goed is, of deze rijd naar uw verwachting, is het wat of niet, enz...
Bmw en Yamaha vind ik duur voor wat je krijgt, de X ADV is ook geen goedkoop ding laat dat ook duidelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan