+800 km in een dag, kan het?

Erasmos

MF veteraan
26 jan 2014
1.544
5
We gaan het zien aanstaande zaterdag(mits het mooi weer is :P)

De route is ondertussen gepland:

IGoqFgG.png


Voor degene die er nog niet bekend mee zijn, hiermee gaan we rijden:


Het is een Zero DS uit 2015 met een kuip erop. Laden gaan we doen met een quad flatpack lader, het gemiddeld laadvermogen ligt rond de 8kW. Lunchen doen we waarschijnlijk in Oosterhout en voor het avondeten prikken we of wat balletjes bij IKEA Barendrecht of een vitaaltje bij de Febo die ze naast Fastned Haarlem hebben gebouwd(gouden idee overigens).

Onderweg gaat er een dikke powerbank mee om de camera's en telefoon van sap te voorzien en wellicht post ik nog wat updates in dit topic. Ik heb al eens eerder 500km op een dag gedaan maar dit is een stapje verder.
 
Respect dat je een dergelijke uitdaging aan gaat! :}
Maar uitsluitend snelweg - nondeju dat wordt snel saai. Kun je onderweg muziek luisteren? :P
 
Respect dat je een dergelijke uitdaging aan gaat! :}
Maar uitsluitend snelweg - nondeju dat wordt snel saai. Kun je onderweg muziek luisteren? :P
Spannend zal het zeker niet worden, gelukkig heb ik bluetooth in m'n helm dus ik kan gewoon podcasts luisteren. Ik had in principe voor een route kunnen gaan met meer dijkjes enzo, maar dit is gewoon het meest praktische qua plannen en het doel is zover mogelijk rijden.
 
Leuke uitdaging die 800 kilometer!
Ik had in principe voor een route kunnen gaan met meer dijkjes enzo, maar dit is gewoon het meest praktische qua plannen en het doel is zover mogelijk rijden.
Ik neem aan dat je de maximum snelheid rijdt op snelwegen? Zijn provinciale wegen met 80 km/h dan niet veel efficienter waardoor je grotere afstanden kunt afleggen met dezelfde lading?

Veel success met de rit in ieder geval!
 
Complimenten voor je ambitie, en knap staaltje werk met je kuip op de Zero. Ik vroeg me alleen af wat de reden was dat de meerderheid van je laadstops bij FastNed is? Jij kunt toch ook laden bij alle AC laders >11kW? FastNed Mandelan is aan de andere kant van de weg, als je zuidwaarts gaat moet je weer keren (heb het zelf mee moeten maken, heb een Energica).
 
Leuke uitdaging die 800 kilometer!Ik neem aan dat je de maximum snelheid rijdt op snelwegen? Zijn provinciale wegen met 80 km/h dan niet veel efficienter waardoor je grotere afstanden kunt afleggen met dezelfde lading?

Veel success met de rit in ieder geval!
Nope ik zal rond de 113 km/h rijden, dat is de softwarematige maximumsnelheid die er op zit als je in ECO mode rijdt, ook hoef je niet te wachten voor stoplichten en rotondes enzo. Is in principe efficiënter qua rij/laad tijd. Een ander voordeel is dat je de rustplaats op rijdt en je kan direct pluggen en laden en dat er altijd voldoende capaciteit is.

Complimenten voor je ambitie, en knap staaltje werk met je kuip op de Zero. Ik vroeg me alleen af wat de reden was dat de meerderheid van je laadstops bij FastNed is? Jij kunt toch ook laden bij alle AC laders >11kW? FastNed Mandelan is aan de andere kant van de weg, als je zuidwaarts gaat moet je weer keren (heb het zelf mee moeten maken, heb een Energica).
Het is makkelijker qua plannen. Bij Fastned heb je altijd meerdere stations dus je hebt ook niet het risico dat je bij een bezette paal staat, ook kan ik sneller laden bij 22kW/43kW palen dan bij een 11kW paal. Keren is geen probleem dit keer, het doel is immers km maken :P
 
....ik zal rond de 113 km/h rijden, dat is de softwarematige maximumsnelheid die er op zit als je in ECO mode rijdt....

Hoeveel voegt de eco modus toe op de snelweg ? Als je een contante snelheid wilt aanhouden zou het niet mogen uitmaken of je in Sport danwel Eco rijdt.
In Eco kan ie net genoeg vermogen leveren voor die 113 Km/h, dan heb je dus niets over. Je rijdt dan als een lamme eend, een motor die totaal niet meer reageert op het gas.

Ik zou Custom instellen op 100% vermogen en 100% regeneratie en gewoon beheerst met de rechterpols omgaan. Heb je hetzelfde effect als Eco maar dan rijdt ie als een fijne motor zonder dat ie constant aan z’n top zit.
 
Beheerst en rechterpols gaan niet samen hier :P Ik gebruik hem ook vanwege de begrenzing, dan kan ik gewoon lekker aan het gas hangen en heb je een stabiele snelheid.
 
800 km in 1 dag ... mijn eerste gedacht was, ja, dat kan, al lijkt het mij veel, en ik heb een keertje 1723km in 24u gereden, en dat raad ik af, is op den duur nog maar weinig genieten aan.

Maar nu zie ik dat het om elektrisch rijden gaat, ik ben benieuwd, en ga het topic dus wel volgen. Om 2 redenen:

1 - ik ben nog steeds van plan om over te schakelen op elektrisch rijden, van zodra ik het mij kan permiteren.
2 - het gaat hier om een gekuipte elektrische motor, nog nooit eerder gezien. En net dat is wat ik graag zou willen. Is dit origineel? Of is dat daar zelf after market voor bij geknutseld?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst de 1.000 en dan misschien daarvoor gaan. Dan zou ik de tweede zijn die hem haalt.

800 km in 1 dag ... mijn eerste gedacht was, ja, dat kan, al lijkt het mij veel, en ik heb een keertje 1723km in 24u gereden, en dat raad ik af, is op den duur nog maar weinig genieten aan.

Maar nu zie ik dat het om elektrisch rijden gaat, ik ben benieuwd, en ga het topic dus wel volgen. Om 2 redenen:

1 - ik ben nog steeds van plan om over te schakelen op elektrisch rijden, van zodra ik het mij kan permiteren.
2 - het gaat hier om een gekuipte elektrische motor, nog nooit eerder gezien. En net dat is wat ik graag zou willen. Is dit origineel? Of is dat daar zelf after market voor bij geknutseld?
Zelfbouw op basis van een oude Honda kuip:
Ervaringen met het (laten) ombouwen van een motor


Een stukje terug staat er ook een Amerikaanse kuip die je kan kopen.

Qua permitteren, afhankelijk van hoeveel km je per jaar rijdt gaat dat sneller dan je denkt. Een knappe fiets heb je voor €8-10.000 wat veel lijkt maar rijden kost een cent per km dus je verdiend het vrij snel terug als je veel rijdt.

Wel een leuke uitdaging natuurlijk.

Forumlid Marchel heeft iets degelijks gedaan met een Energica: 1000 km op één dag op een elektrische motor.
Klopt toen waren de snellaadstations nog veel schaarser. Maar hij had dan wel weer CCS :P
 
Nou, aan het weer hoeft het niet te liggen, veel succes en houd alles heel.


Marchel en z’n maatje laadden hun Energica’s onderweg met opzet telkens niet helemaal vol, ze gebruikten grofweg het gebied tussen 20% en 80%; die laatste 20% laden duurt te lang en is niet rendabel als je door wilt.
 
Gefeliciteerd !

Je bent al een tijdje thuis maar je postte dit pas om 1 uur ‘s nachts... Hoe ging het ? En, kun je nog zitten ?
 
Gefeliciteerd !

Je bent al een tijdje thuis maar je postte dit pas om 1 uur ‘s nachts... Hoe ging het ? En, kun je nog zitten ?
Was iets voor middernacht thuis. Het zadel is duidelijk niet geschikt voor lange afstanden, gelukkig wordt dit over een paar weken opgelost.

Tijdje al :) Missie geslaagd met 848km.
*O*

Komt er ook nog een uitgebreid verslag van de rit? 8-)
Het meeste staat op film, en er komt ook een YT filmpje van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan