Overstappen op een lichtere toermotor

Ik ben voormalig krachtsporter maar ik koop nooit van die zware motoren. Mijn huidige "toermotor" is een Ducati Hyperstrada, droog 180 kg.
 
Dat van het slim parkeren klopt eigenlijk wel en is eigenlijk zo logisch dat ik er niet eens aan had gedacht het te benoemen.
Ik rij zelf een VFR 1200X (Crosstourer) die met de kofferset ook niet de lichtste is plus wat hoger op de poten staat.
Vorig weekend in het Sauerland geweest maar geen enkel moment last gehad van het gewicht maar ik parkeer 'm niet klakkeloos zonder te kijken of ik daar wel makkelijk weer wegkom.
 
Of beter nog ;)

Moto Morini granpasso 1200 :t
full
 
Laatst bewerkt:
_O- _O- _O- _O-
Versys, gewicht 239kg
bmw 238kg

wat verwacht je nog van dit topic met zulke belachelijke voorstellen :?
eerst wil je een lichtere toermotor kopen en kom je met kolossale motoren waarop je van meerdere mensen een reactie krijgt met een opmerking of je die nu wel zo licht vindt..
ik vraag je nog of je wel eens met 225kg gelopen hebt en of dit verschil in gewicht nu wel genoeg is maar dat lees je niet of je negeert het.
|(
ik draag wel eens rugzakken welke meer wegen dat het verschil in gewicht.

ik denk dat je voor jezelf nog maar eens heel goed je wensenlijstje moet bekijken.
of niet natuurlijk en koop gewoon weer een bmw, dat lijkt je het beste te bevallen tenslotte. maar daar heb je onze hulp niet voor nodig.

Hoho....niet kwaad worden :P

en als kers op de taart kom je met 3 motoren waarvan 2 wel heel weinig schelen met je eigen motor, ongeveer 40 kg. ik draag wel eens rugzakken welke meer wegen dat het verschil in gewicht
Een rugzak met een gewicht van meer dan 40kg op je rug lijkt mij nou niet echt iets wat erg comfortabel is :? Zelf wel eens in de bergen gewandeld met een rugzak die 30kg woog en dat is toch wel behoorlijk zwaar. Moet er niet aan denken om zo'n gewicht op mijn rug te dragen tijdens het rijden. Daarbij is gewicht op je rug toch echt wel even wat anders dan extra gewicht van de motor.

Heb je ooit op een BMW R1150RT gezeten of gereden?

Rijklaar gewicht van mijn RT is 279 kg. Dat is toch wel een stukkie zwaarder dan een R1200GS of de Kawasaki Versys 1000. Daarbij heb ik al op diversen gezeten en het eerste gevoel is wat ik had is dat het zwaartepunt bij deze motoren lager lijkt te liggen. Ik kan hem gemakkelijker van links naar rechts bewegen. Doe ik hetzelfde met mijn RT dan voel je toch zeker meer gewicht. Met parkeren let ik natuurlijk altijd goed op waar ik ga staan en hou er rekening mee dat ik ook weer makkelijk weg kan rijden, maar soms heb je van die situaties dat het parkeervak vlak lijkt te zijn maar met achteruit steken toch wat schuin loopt. Dan merk je met de RT dat je toch echt wel wat meer gewicht te verplaatsen hebt. Vandaag een aantal motoren gezien, zoals de BMW GS en de Yamaha Tracer 900. De Kawasaki Versys 1000 had ik op mijn lijstje gezet omdat deze mij aanbevolen werd door een van de forum leden hier. De Kawasaki is toch afgevallen, omdat ik niet echt een klik heb met deze motor kwa uiterlijk. Het oog wil tenslotte ook wat. De BMW GS is ook afgevallen omdat ik hem niet echt bijzonder mooi vind, "iedereen" heeft een GS en hij was kwa opstap voor de passagier een stuk hoger dan de RT.

Nogmaals voor de duidelijkheid, ik bedoel met hanteerbaarheid dat ik de motor bv gemakkelijk achteruit kan duwen als ik er op zit en niet hoef te werken zoals op mij RT. Hanteerbaarheid met keren op de weg. Vergeet niet dat de BMW R1150RT een gecombineerd remsysteem heeft en als ik de achterrem intrap ook gelijk de voorrem meegenomen wordt. Met de achterrem slepend keren op de weg zal dus niet gaan met mijn RT. Keren gaat natuurlijk goed, maar lastiger dan met de Tracer 900.

Vandaag wel even kort proefritje mogen maken op een Yahama Tracer 900 2018 en dat is toch wel even een groot verschil tov de RT. Achteruit steken was geen enkel probleem. Flink wat vermogen en koppel, maar wel wat nerveus op het gas vond ik. Kwestie van wennen natuurlijk als je van een boxer komt.

Mijn lijstje is inmiddels gereduceerd tot de Yamaha Tracer 900 of de Tracer 900 GT. Kreeg wel een goede inruilprijs terug voor mijn BMW.

Volgende week zaterdag hoop ik een proefrit te kunnen maken samen met mijn vriendin.

Wordt vervolgd........ :]
 
Laatst bewerkt:
Nu ben ik niet de sterkste maar ik vond mijn trophy 900 welke droog 217 weegt ook al heel erg zwaar om mee te lopen heuvel op .....

Wie gaat er nu met een motor heuvel op lopen? :/ Als ik bv pech heb ga ik de motor echt niet staan duwen.
 
Laatst bewerkt:
ik heb altijd cardan gereden (BMW)
en ik dacht ach... laat ik eens gek doen :+
koop een nieuwe Bandit 1250 (2014) m'n eerste ketting brommer
ik moet zeggen puike brommer :Y loopt als een raket trekt als een lier
en wat mij het meest verbaasde er is niks stuk gegaan :)
maar de ketting en ik zullen nooit vrienden worden :N
tering wat een zooi :(
 
maar de ketting en ik zullen nooit vrienden worden :N tering wat een zooi :(

Hier dezelfde gedachtegang.
Maar ondanks ik mezelf een anti-kettingman mag noemen afgelopen week toch weer een Fun Bike erbij gehaald met ketting.
Dat neem ik dan maar voor lief erbij.
Is toch niet mijn hoofdvervoersmiddel, dus af en toe die ketting smeren en spannen kan ik wel mee leven.
Voor de vele kilometers het hele jaar door (25.000) pak ik wel de motorscooter.
Die overigens riemaandrijving heeft dus eigenlijk net als een cardanfiets nagenoeg onderhoudsvrij is.
Vr Gr
 
Voor mij is de motor een echt plezier vervoermiddel en heb deze ook niet nodig om naar werk te gaan. Heb de luxe dat ik voor mijn werk in een leaseauto moet en mag rijden. Ben ook een echte mooi weer rijder op de motor en rij ook zeker niet in de winter. Daarom zal een ketting aangedreven motor voor mij geen probleem zijn. Lange tijd een Kawasaki Gpz900r gehad en nooit problemen gehad met de ketting. Altijd gesmeerd met S100 kettingspray en dat was toch goed spul.
 
Wie gaat er nu met een motor heuvel op lopen? :/ Als ik bv pech heb ga ik de motor echt niet staan duwen.
Ik.
Ik ga voor een probleem wat ik zelf kan oplossen geen anwb bellen. En aangezien familie enz. te ver weg was en het maar 3km incl een hoge kruizing (snelweg) koos ik voor lopen. Een beetje hard werken is nog nooit iemand minder van geworden.

Wie loopt er nu met 40 kg op zijn rug? Een aanzienlijk percentage van onze krijgsmacht om een voorbeeld te noemen.
 
Nogmaals voor de duidelijkheid, ik bedoel met hanteerbaarheid dat ik de motor bv gemakkelijk achteruit kan duwen als ik er op zit en niet hoef te werken zoals op mij RT. Hanteerbaarheid met keren op de weg. Vergeet niet dat de BMW R1150RT een gecombineerd remsysteem heeft en als ik de achterrem intrap ook gelijk de voorrem meegenomen wordt. Met de achterrem slepend keren op de weg zal dus niet gaan met mijn RT. Keren gaat natuurlijk goed, maar lastiger dan met de Tracer 900.
Leuk dat hij een laag zwaartepunt heeft maar hoog of laag, elke kg telt net zo hard mee als de anderen als het om heuvel op duwen gaat, al zit al het gewicht onder de assen.
 
Als het alleen voor plezier is begrijp ik dat je die BMW weg wilt doen,..daar ga je voor je plezier niet op.
 
Als je twijfelt tussen een Tracer 900 en de 900GT, Niet doen! Dan altijd de GT uitvoering nemen. Zit maar € 1.400,- tussen, maar daar krijg je veel voor terug.

Ik heb gekeken naar deze Tracer 900GT. Staat sinds enkele dagen in de showroom.
Blijf toch bij mijn FJR1300AE 2017. Is ook een stuk zwaarder bij het manoevreren, maar als je eenmaal rijdt is dat weg.
 
Leuk dat hij een laag zwaartepunt heeft maar hoog of laag, elke kg telt net zo hard mee als de anderen als het om heuvel op duwen gaat, al zit al het gewicht onder de assen.

Nogmaals, ik ga never nooit een motor een heuvel opduwen. Hoe vaak komt het voor dat je je motor een heuvel op moet duwen?? Ik rij al jaren motor en heb nog nooit een situatie meegemaakt dat ik mijn motor een heuvel op moest duwen.
 
Als je twijfelt tussen een Tracer 900 en de 900GT, Niet doen! Dan altijd de GT uitvoering nemen. Zit maar € 1.400,- tussen, maar daar krijg je veel voor terug.

Ik heb gekeken naar deze Tracer 900GT. Staat sinds enkele dagen in de showroom.
Blijf toch bij mijn FJR1300AE 2017. Is ook een stuk zwaarder bij het manoevreren, maar als je eenmaal rijdt is dat weg.

Je hebt gelijk, de GT uitvoering is toch de beste keuze.

Ik kan mijn motor inruilen op een Yamaha Tracer 900 GT en krijg er op zich geen verkeerde prijs voor terug. Moet Motoport Veldhoven deze week ook even wat laten weten over de offerte die ze mij gegeven hebben.
 
Laatst bewerkt:
De 650/700cc motoren schrap ik van mijn lijstje. Vrees dat ik met deze motoren wat vermogen ga missen zeker als je gaat toeren met twee man.

Blijft dus over de Tracer 900 of de Kawasaki Versys 1000.

Even voor de duidelijkheid, met een lichtere motor bedoel ik een motor die kwa gewicht valt onder het gewicht van mijn BMW die een rijklaar gewicht heeft van 279 kg. Tot 225kg zou zeker voor mij acceptabel zijn.
Voeg maar toe aan je lijstje: BMW R1200ST. 229kg afgetankt en klaar voor de start, en toch weer een lekker soepele boxer :)
 
Voeg maar toe aan je lijstje: BMW R1200ST. 229kg afgetankt en klaar voor de start, en toch weer een lekker soepele boxer :)

Zeker erg mooie motor, maar de houding op deze motor is mij net iets te sportief. Je zit wat voorover gebogen. Kwa zithouding denk ik wel vergelijkbaar met een BMW K1200RS die ik heb gehad.

Een andere die ik toch wel erg mooi vind is de BMW R1200R uit 2015 dus met het nieuwe watergekoelde boxerblok. Ja, het is een naked en de R1200R ouder model was afgevallen, maar bij nader inzien wil ik toch eens gaan ervaren hoe deze motor rijdt en hoe de rijwind ervaring is met een stuurkuipje. Heb nu een zeer mooie R1200R gezien met veel opties. Niet goedkoop, maar wel zéér lage km stand.
 
Laatst bewerkt:
Zeker erg mooie motor, maar de houding op deze motor is mij net iets te sportief. Je zit wat voorover gebogen. Kwa zithouding denk ik wel vergelijkbaar met een BMW K1200RS die ik heb gehad.
Met stuurverhogersetje valt dat heel erg mee hoor. Ligt inderdaad dan dichtbij de K1200RS maar dan 50 kg lichter.
Heb je er al eens een proefritje op gemaakt?

Met de 'R' zit je veel rechter op, maar wel vol in de wind. Succes.
 
Met stuurverhogersetje valt dat heel erg mee hoor. Ligt inderdaad dan dichtbij de K1200RS maar dan 50 kg lichter.
Heb je er al eens een proefritje op gemaakt?

Met de 'R' zit je veel rechter op, maar wel vol in de wind. Succes.

Ik heb er nog geen proefritje op gemaakt, maar weet ook niet of dit mijn motor gaat worden. In verhouding zijn de BMW motoren toch behoorlijk aan de prijs. Kan een pracht BMW R1200R uit 2015 kopen voor nagenoeg dezelfde prijs als een nieuwe Yamaha Tracer 900 GT.

Hoe zit het bv met kosten voor onderhoud aan een BMW? Lees op internet dat de kosten voor onderhoud aan een BMW hoger liggen dan bij een Jap. Ook zijn de Japanse motoren behoorlijk betrouwbaar, zeker Yamaha.

Blijf het een moeilijke keuze vinden. De motor die ik nu wil gaan aanschaffen moet er zeker een worden die ik voor een hele lange tijd wil gaan rijden.

Klinkt misschien gek, maar zo vind ik de Triumph Bonneville T120 ook een prachtmotor. Echt een naked retrobike en een dergelijke motor koop je ook echt voor z'n uiterlijk. In mijn vriendenkring werd gezegd over de Triumph: "zo'n motor koop je als dat echt je laatste motor wordt".

Toch op de een of andere manier trekt de Triumph mij wel. Ja, ook weer een naked, dus geen windbescherming. Moet natuurlijk ook eerlijk tegen mezelf zijn en weet van mezelf dat ik een echte mooiweer rijder ben, snelwegen zoveel mogelijk vermijd en geen hele lange tochten zal gaan rijden. Heb je dan wel een motor nodig met kuip vraag ik mij nu af?

Kortom, ben er dus nog niet uit welke motor het nu uiteindelijk gaat worden. Ondertussen zijn er veel verschillende motoren voorbij gekomen in dit topic en veel zijn afgevallen, maar zo zijn er ook weer motoren bij gekomen.

The search for the perfect bike for me continues...... :]
 
Yamaha is zeker beter dan BMW. Honda en Yamaha zijn in mijn optiek de beste Japanse motorfietsen. Het is niet raar dat heel Frankrijk op Yamaha rijdt, ook de overheid. Geluksvogels,..
 
Nogmaals, ik ga never nooit een motor een heuvel opduwen. Hoe vaak komt het voor dat je je motor een heuvel op moet duwen?? Ik rij al jaren motor en heb nog nooit een situatie meegemaakt dat ik mijn motor een heuvel op moest duwen.

Echt, nog nooit?
Heb toch wel gemerkt dat de BMW een zware motor is die best moeilijk te hanteren is zeker als je ergens wat ongelukkig geparkeerd staat. Beetje schuin naar beneden en het wordt al erg lastig de motor weer achteruit de weg op te krijgen! !

:+
 
Laatst bewerkt:
Echt, nog nooit?:+

Een motor een heuvel opduwen of achteruit rijden met een zware motor onder een hellingshoek van 5 graden is toch even wat anders. Klein verschilletje maar hoor _O- Dat je een motor een heuvel op moet kunnen duwen vind ik toch echt geen argument om een motor te kopen :?

Al zou een motor 100 kilo wegen dan is zo'n motor bv een viaduct over duwen al zwaar!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan