Rijbewijs ingevorderd. Wat nu te doen?

Patatties

MF'er
12 feb 2016
182
4
Amersfoort
MAIN 17 Mei 2018:
Goedenavond heren en dames,

Ik wind er geen doekjes om, ik ben gecorrigeerd met 99 km/u te hard op een 80 weg gelaserd (179 km/u dus) Stom stom stom stom stom.
Een motoragent heeft me staande gehouden, en m'n rijbewijs ingevorderd.

uiteraard wil ik graag mijn rijbewijs terug hebben! Nu lees ik uiteenlopende dingen over wat je moet doen. Zo zou ik een brief moeten sturen aan het OvJ, en als die het geen goed idee vind om m terug te geven, dan kan ik een klaagschrift naar de rechtbank sturen.

Zijn dit vereisten? Word ik niet sowieso voor de rechtbank gedaagd (klaagschrift of niet)?

Wat MOET ik ten minste doen om op termijn mn rijbewijs weer terug te krijgen?

UPDATE 21 Mei 2018:
Bericht van de Politie.
Onderwerp: Kennisgeving van ontvangst van het ingevorderd rijbewijs.

Een simpele verklaring dat mijn rijbewijs ingevorderd is, en in handen van politie.


UPDATE 29 Mei 2018:
Bericht van Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie

Datum van het besluit: 24 mei 2018
Onderwerp: Kennisgeving beslissing inhouding rijbewijs.

De inhoudingstermijn is 4 maanden, en het ingevorderde rijbewijs zal in afwachting van de terechtzitting niet worden teruggegeven.


UPDATE 9 Augstus 2018:
Ik heb een niet-thuis bericht ontvangen van het OM van een gerechtelijke brief.
Online heb ik de eerst mogelijke optie gekozen om het opnieuw te laten bezorgen. Dit word Zaterdag de 18e.

UPDATE 18 Augstus 2018:
Ik heb vandaag de gerechtelijke brief ontvangen. Dit is inderdaad een dagvaarding om voor de rechter te verschijnen begin oktober.

UPDATE 10 September 2018:
Over 4 dagen moet ik mijn rijbewijs terug krijgen. Ik heb het CVOM vandaag gebeld (CVOM Telefoonnummer: 088 - 699 66 66), en het blijkt dat deze de dag voordat je m terug moet krijgen word verstuurd, en dat je de dag zelf thuis moet zijn om het rijbewijs aan te nemen.

In mijn geval word dus gezegd dat mijn rijbewijs 13 september verstuurd word, en ik dus de 14e thuis moet zijn om hem in ontvangst te nemen.

UPDATE 14 September 2018:
Zoals verwacht is vandaag mijn rijbewijs bezorgd. In de ochtend had ik het CVOM nogmaals gebeld, en van hen heb ik de track and trace gekregen.
Nu is het de rechtzaak afwachten om te horen hoe dit nu verder afgewikkeld word.

UPDATE 4 Oktober 2018
Ik kom net terug van de dagvaarding voor de kantonrechter.
De uitspraak: 4 maanden rijontzegging en €2000,- boete waarvan €500,- voorwaardelijk omdat het de eerste keer is dat ik een grove overtreding ben begaan.
 
Laatst bewerkt:
Als je 180 rijdt op een weg waar je 80 mag, dan hoef je van mij je rijbewijs niet terug te krijgen.
 
natuurlijk wil je hem terug maar is daar ook een goede rede voor. wordt jij bovenmatig gestraft door het niet hebben van een rijbewijs. kan je bijvoorbeeld je beroep niet meer uitoefenen (en dan bedoel ik niet dat je wat lastiger op je werk kan komen want daar kan je OV en taxi voor inzetten) maar het echt niet meer kunnen uitoefenen van je beroep omdat je chauffeur bent. is er een andere reden waarom de OvJ jouw je rijbewijs eerder zou moeten teruggeven?
zijn die redenen er niet dan heeft brieven schrijven vaak geen zin dan zal je waarschijnlijk gewoon moeten wachten tot je voor de rechter mag verschijnen om uit te leggen waarom je de openbare weg als racebaan dacht te mogen gebruiken. en de kans dat je hem terug krijgt voor de rechtszaak bij een overschrijding van meer dan 100% is erg klein. de kans dat je een rijontzegging krijgt voor meer tijd als tot aan de rechtszaak is redelijk groot.
 
Oeps...sinds kort weten we een beetje hoe het werkt, O-)

Even ervan uitgaand dat je nooit met 30+ gepakt bent en dat er geen wegwerkzaamheden waren:
Je krijgt bericht van de OvJ met het voornemen om je rijbewijs in ieder geval 4 maand in te nemen en je krijgt de uitnodiging om voor de OvJ te verschijnen (al dan niet via een videoverbinding). Dat kan een paar maandjes duren. De OvJ houdt je rijbewijs dus in ieder geval tot die hoorzitting vast.
Op die hoorzitting zal de OvJ je een schikkingsvoorstel doen.
Standaard schikkingsvoorstel bij 99 te hard bij eerste x en geen wegwerkzaamheden en geen bebouwde kom: 4 maand rijontzegging en € 2.050,- boete.

Omdat die zitting nog een paar maand duurt en je hem eerder terug wilt, moet je dus protesteren tegen de beslissing dat je je rijbewijs iig tot de hoorzitting kwijt bent.
Daarom dien je een klaagschrift in. Dat doe je bij de rechtbank; in de brief van de OvJ staat welke rechtbank.

De rechter laat je dat dan op korte termijn uitleggen (bij ons was dat na 25 dagen) waarom je echt niet je rijbewijs kunt missen; omdat dat onevenredig zwaar voor je zou zijn of omdat je anderen benadeelt.

De rechter kan hem dan voorlopig teruggeven of niet. Ook als je hem terugkrijgt, moet je nog steeds naar de OvJ voor je schikkingsvoorstel, maar kan je in de tussentijd rijden. En in de praktijk komt het maar zelden voor dat je hem dan alsnog weer moet inleveren.

Dit schikkingsvoorstel kan je accepteren of je kunt bezwaar maken. De OvJ geeft aan hoe dat kan. En dan komt er opnieuw een rechtszaak en daarin wordt dan de hoogte van de (definitieve) straf bepaald. Tot die rechtszaak houd je dan gewoon je rijbewijs.

Succes
 
Laatst bewerkt:
bruine arm?

De vrouw hier roept wellicht is t wel een vrouwelijke rechter :X (Zo eentje die niet kan rijden dus)

Iedere vrouw heeft een rectum :P O-)

Bij een vrouwelijke rechter zou ik en met zware jeugd en een tijd dakloos geweest,aankomen :t
 
Laatst bewerkt:
Vergeet het maar, dit seizoen raak je sws kwijt. Je kunt jouw rijstkar rustig op Marktplaats zetten.
 
Als je contructieve antwoorden wil op een vraag over verkeersboetes of invorderingen ben je op MF over het algemeen aan het verkeerde adres.

9/10 weet vrij weinig behalve dat je [vul maar in] bent en het verdient.

4/100 weet ook weinig maar heeft het zelf wel eens gehad en deelt dat. In hoeverre het op feiten is gebaseerd laat zich raden.

5/100 heeft er wel verstand van maar heeft geen zin meer om te reageren nadat de eerste 50 reacties uit categorie #1 voorbij zijn gekomen.

1/100 kent de wetten, regels en mogelijkheden en laat een reactie achter, maar zal geen epistel gaan schrijven om op te vallen tussen de andere reacties.

Verder raad ik Flitsservice.nl aan.
 
Goedenavond heren en dames,

Ik wind er geen doekjes om, ik ben gecorrigeerd met 99 km/u te hard op een 80 weg gelaserd (179 km/u dus). Stom stom stom stom stom.
(...)
Wat MOET ik ten minste doen om op termijn mn rijbewijs weer terug te krijgen?
Ik heb een simpel antwoord: geen idee, maar zie bijvoorbeeld flitsservice.nl en wellicht bovenstaande (ervarings)deskundigen. Maar een ding: lees je goed in! Je hebt nou sowieso even de tijd... :P

Verder even een hart onder de riem: sure, laat het aan de ene kant een les zijn om niet zo achterlijk hard te rijden, maar aan de andere kant zijn de straffen zelf al bedoeld om jou voldoende te laten boeten voor je daden (even simplisties uitgedrukt :) ), dus iedereen die daarbuiten ook nog even op je kop wil schijten kun je gevoeglijk negeren :)

Dus succes met de afhandeling en het eventuele "onderhandelen", en ik hoop dat je héél snel weer rijdt, maar niet weer héél snel, zeg maar :+ En in de tussentijd inderdaad even 9292ov.nl en je fietssleutels bij de hand, geen ruzie maken met je beste vrienden die nog wel mogen rijden, en je goed informeren over de te zetten stappen.
 
Ik zou in mijn bezwaar zetten: "mijn motor kan helemaal niet zo hard". :+
Of, "ik dacht dat ik 80 reed, wellicht stond het wijzertje over de 1 van 180 waardoor ik overtuigd was 80 te rijden."
(werkt natuurlijk enkel als je een analoge weergave hebt ...)

Maar effe serieus, 180 op een 80 weg? Ik vrees dat er niets anders op zit dan die eerder genoemde ongeveer 1650€ te betalen en wachten tot je je rbw terug krijgt ... (wees blij, in B is dat een pak meer dacht ik, en rbw geen 2 weekjes, maar een maand of 3 kwijt ... voor de Belgen dan, want in B kan men geen rbw invorderen van een buitenlander, maar wel een torenhoge boete geven)
 
Of, "ik dacht dat ik 80 reed, wellicht stond het wijzertje over de 1 van 180 waardoor ik overtuigd was 80 te rijden."
(werkt natuurlijk enkel als je een analoge weergave hebt ...)

Maar effe serieus, 180 op een 80 weg? Ik vrees dat er niets anders op zit dan die eerder genoemde ongeveer 1650€ te betalen en wachten tot je je rbw terug krijgt ... (wees blij, in B is dat een pak meer dacht ik, en rbw geen 2 weekjes, maar een maand of 3 kwijt ... voor de Belgen dan, want in B kan men geen rbw invorderen van een buitenlander, maar wel een torenhoge boete geven)

In B maak je trouwens maar bitter weinig kans door aan te halen dat je je rbw nodig hebt voor beroepsdoeleinde, bus- of vrachtwagenshauffeur, koerier, taxi of wat maar ook.
Integendeel, het is een nadeel. Want dan wordt er verondersteld dat je veel ervaring hebt en je verstandiger gaat rijden. Volgens de rechter is 180 op een 80 weg sowieso niet verstandig.
Voor de rechter maakt het daarbij meestal helemaal niets uit of dat een weg was die tussen open velden lag waar het fietspad 5m van afgescheiden ligt en er geen bomen stonden waardoor jje 5km ver kon zien.
 
Zuur, succes met de afhandeling.

Als je 180 rijdt op een weg waar je 80 mag, dan hoef je van mij je rijbewijs niet terug te krijgen.


Ik moet de eerste motorrijder nog tegenkomen die niet eens een keertje flink doortrok op een mooi stuk weg en daarmee even iets boven de invorderingsgrens kwam.

Of, "ik dacht dat ik 80 reed, wellicht stond het wijzertje over de 1 van 180 waardoor ik overtuigd was 80 te rijden."

Rechter: Dacht u niet, wat staat er veel wind? _O-
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond heren en dames,

Ik wind er geen doekjes om, ik ben gecorrigeerd met 99 km/u te hard op een 80 weg gelaserd (179 km/u dus). Stom stom stom stom stom.

uiteraard wil ik graag mijn rijbewijs terug hebben! Nu lees ik uiteenlopende dingen over wat je moet doen. Zo zou ik een brief moeten sturen aan het OvJ, en als die het geen goed idee vind om m terug te geven, dan kan ik een klaagschrift naar de rechtbank sturen.

Zijn dit vereisten? Word ik niet sowieso voor de rechtbank gedaagd (klaagschrift of niet)?

Wat MOET ik ten minste doen om op termijn mn rijbewijs weer terug te krijgen?

Eigen schuld dikke bult, voorlopig lang op de gewone fiets.
 
Het is me niet duidelijk uit je verhaal, maar ben je staande gehouden? Zo ja, vette pech want dan hebben ze bewijs dat jij reed.

Zo nee, dan kun je ontkennen dat jij reed. Dan kun je alleen verantwoordelijk gehouden worden als eigenaar en daarvan mag het rijbewijs niet ingevorderd worden. In mijn geval was de boete wel hoger, en was er een behoorlijke voorwaardelijke rijontzegging met proeftijd..
 
Het is me niet duidelijk uit je verhaal, maar ben je staande gehouden? Zo ja, vette pech want dan hebben ze bewijs dat jij reed.

Zo nee, dan kun je ontkennen dat jij reed. Dan kun je alleen verantwoordelijk gehouden worden als eigenaar en daarvan mag het rijbewijs niet ingevorderd worden. In mijn geval was de boete wel hoger, en was er een behoorlijke voorwaardelijke rijontzegging met proeftijd..

Bewijs maar eens dat je zelf niet de bestuurder was, vraag van de rechter: wie was het dan?
 
Helemaal mee eens, nu zal ik wel een moraalridder genoemd worden, maar niet een aspirant moordenaar. Hoe haal je het in je botte kop, de snelheid is er niet zomaar.

https://www.letselschade.nl/verkeersveiligheid/80-km-wegen-meest-dodelijk-2015/

Maak alsjeblieft geen drama, er zijn genoeg 80 km/h wegen in Nederland waar je kortstondig veilig aan de gashendel kunt draaien.
Op een beetje motorfiets resulteert dat al gauw aan een snelheid van 180 km/h of hoger.
Dat dat niet mag staat als een paal boven water en dat je risico loopt om op die piek te worden gelaserd ook.

Iemand dan gelijk als aspirant moordenaar wegzetten is ook echt iets des fora's.

[ ] Moraalridder
[X] Er echt geen jota van snappen.

@TS; als je advies wil, stuur maar een PM.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet de eerste motorrijder nog tegenkomen die niet eens een keertje flink doortrok op een mooi stuk weg en daarmee even iets boven de invorderingsgrens kwam.

Inderdaad. Je gaat trouwens ook geen 180 km/h halen op een weg die zich daar op dat moment niet voor leent. Blijft nog steeds verboden en potentieel gevaarlijk, maar da's een ander verhaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan